Alleen ga je het niet redden

28 juli 2015 |
Alleen ga je het niet redden<

In de hotellerie zien we steeds vaker kleinschalige, bijzondere hotels ontstaan die onafhankelijk van welke keten dan ook de wereld
willen veroveren. Het internet biedt hen ook de mogelijkheid zichzelf wereldwijd te presenteren aan een steeds grotere doelgroep. Uniciteit is daarbij van groot belang omdat consumenten steeds meer op zoek zijn naar bijzondere belevenissen op bijzondere locaties. Vanuit dit oogpunt zou je denken dat ook in de hotellerie steeds meer bedrijven onafhankelijk zijn van ketens en samenwerkingsverbanden. Maar niets is minder waar.

Foto: Het hotel van Gabriella Esselbrugge is gevestigd in het pittoreske Giethoorn

Over de grens
Als zelfstandig hotelier merk ik dagelijks hoe belangrijk samenwerking is. Zo werk ik intensief samen met de horecabedrijven in Giethoorn als het om lokale belangen gaat die ons allen raken. Je merkt in die contacten natuurlijk dat de belangen voor een hotelier anders zijn dan die van een restaurant of een recreatiebedrijf. Toch kunnen we prima samenwerken omdat we één groot goed delen; onze passie voor gastvrijheid. Met elkaar kunnen we Giethoorn op de (Monopoly)-kaart zetten en houden. Belangrijk is ook samenwerken buiten je directe omgeving. Zo heb ik nog iedere dag plezier van mijn samenwerking met het kantoor van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) in Peking. Na onze ‘KHN On Tour’-reis naar de hoofdstad van China heb ik de contacten met directeur Eddie Yang goed onderhouden. Dat heeft ertoe geleid dat inmiddels 72 procent van onze gasten uit China komt. Grenzen vervagen door intensief samen te werken.

Kennis en ervaring uitwisselen
Ook op nationaal niveau moet je als niet-ketengebonden hotel samenwerken met collega’s en partners op allerlei vlakken. Of het nu gaat over aanpassen van de legionella-wetgeving, de hotelclassificatie of de macht van de boekingsites. Alleen ga je het niet redden. Dat is ook de reden waarom ik het een geweldige zaak vind dat er binnen KHN wordt gewerkt met zogenaamde platforms. In deze platforms kunnen leden met elkaar kennis en ervaringen uitwisselen. Zelf kom ik regelmatig bij hotelbijeenkomsten in het hele land en ook daar merk je dat de samenwerking en de kennisoverdracht tussen leden én vanuit de landelijke brancheorganisatie helpt bij het ondernemen.

Samenwerking loont
Het is zinvol om aansluiting te zoeken bij gelijkgestemde ondernemers. Of het nu lokaal, regionaal, nationaal of zelfs internationaal is, je wordt er altijd beter van. Belangrijk is ook om een actieve rol te spelen in welke vorm van samenwerking dan ook. Dus niet alleen halen, maar vooral ook brengen. Juist dan loont het om tijd te investeren. Het gevolg is dat iedereen daar beter van wordt.

Gabriella Esselbrugge, eigenaresse Dames van de Jonge Hotel - Restaurant & Domeinadviseur Overnachten KHN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: