Alleen ga je het niet redden

28 juli 2015 |
Alleen ga je het niet redden<

In de hotellerie zien we steeds vaker kleinschalige, bijzondere hotels ontstaan die onafhankelijk van welke keten dan ook de wereld
willen veroveren. Het internet biedt hen ook de mogelijkheid zichzelf wereldwijd te presenteren aan een steeds grotere doelgroep. Uniciteit is daarbij van groot belang omdat consumenten steeds meer op zoek zijn naar bijzondere belevenissen op bijzondere locaties. Vanuit dit oogpunt zou je denken dat ook in de hotellerie steeds meer bedrijven onafhankelijk zijn van ketens en samenwerkingsverbanden. Maar niets is minder waar.

Foto: Het hotel van Gabriella Esselbrugge is gevestigd in het pittoreske Giethoorn

Over de grens
Als zelfstandig hotelier merk ik dagelijks hoe belangrijk samenwerking is. Zo werk ik intensief samen met de horecabedrijven in Giethoorn als het om lokale belangen gaat die ons allen raken. Je merkt in die contacten natuurlijk dat de belangen voor een hotelier anders zijn dan die van een restaurant of een recreatiebedrijf. Toch kunnen we prima samenwerken omdat we één groot goed delen; onze passie voor gastvrijheid. Met elkaar kunnen we Giethoorn op de (Monopoly)-kaart zetten en houden. Belangrijk is ook samenwerken buiten je directe omgeving. Zo heb ik nog iedere dag plezier van mijn samenwerking met het kantoor van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) in Peking. Na onze ‘KHN On Tour’-reis naar de hoofdstad van China heb ik de contacten met directeur Eddie Yang goed onderhouden. Dat heeft ertoe geleid dat inmiddels 72 procent van onze gasten uit China komt. Grenzen vervagen door intensief samen te werken.

Kennis en ervaring uitwisselen
Ook op nationaal niveau moet je als niet-ketengebonden hotel samenwerken met collega’s en partners op allerlei vlakken. Of het nu gaat over aanpassen van de legionella-wetgeving, de hotelclassificatie of de macht van de boekingsites. Alleen ga je het niet redden. Dat is ook de reden waarom ik het een geweldige zaak vind dat er binnen KHN wordt gewerkt met zogenaamde platforms. In deze platforms kunnen leden met elkaar kennis en ervaringen uitwisselen. Zelf kom ik regelmatig bij hotelbijeenkomsten in het hele land en ook daar merk je dat de samenwerking en de kennisoverdracht tussen leden én vanuit de landelijke brancheorganisatie helpt bij het ondernemen.

Samenwerking loont
Het is zinvol om aansluiting te zoeken bij gelijkgestemde ondernemers. Of het nu lokaal, regionaal, nationaal of zelfs internationaal is, je wordt er altijd beter van. Belangrijk is ook om een actieve rol te spelen in welke vorm van samenwerking dan ook. Dus niet alleen halen, maar vooral ook brengen. Juist dan loont het om tijd te investeren. Het gevolg is dat iedereen daar beter van wordt.

Gabriella Esselbrugge, eigenaresse Dames van de Jonge Hotel - Restaurant & Domeinadviseur Overnachten KHN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: