Alleen ga je het niet redden

28 juli 2015 |
Alleen ga je het niet redden<

In de hotellerie zien we steeds vaker kleinschalige, bijzondere hotels ontstaan die onafhankelijk van welke keten dan ook de wereld
willen veroveren. Het internet biedt hen ook de mogelijkheid zichzelf wereldwijd te presenteren aan een steeds grotere doelgroep. Uniciteit is daarbij van groot belang omdat consumenten steeds meer op zoek zijn naar bijzondere belevenissen op bijzondere locaties. Vanuit dit oogpunt zou je denken dat ook in de hotellerie steeds meer bedrijven onafhankelijk zijn van ketens en samenwerkingsverbanden. Maar niets is minder waar.

Foto: Het hotel van Gabriella Esselbrugge is gevestigd in het pittoreske Giethoorn

Over de grens
Als zelfstandig hotelier merk ik dagelijks hoe belangrijk samenwerking is. Zo werk ik intensief samen met de horecabedrijven in Giethoorn als het om lokale belangen gaat die ons allen raken. Je merkt in die contacten natuurlijk dat de belangen voor een hotelier anders zijn dan die van een restaurant of een recreatiebedrijf. Toch kunnen we prima samenwerken omdat we één groot goed delen; onze passie voor gastvrijheid. Met elkaar kunnen we Giethoorn op de (Monopoly)-kaart zetten en houden. Belangrijk is ook samenwerken buiten je directe omgeving. Zo heb ik nog iedere dag plezier van mijn samenwerking met het kantoor van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) in Peking. Na onze ‘KHN On Tour’-reis naar de hoofdstad van China heb ik de contacten met directeur Eddie Yang goed onderhouden. Dat heeft ertoe geleid dat inmiddels 72 procent van onze gasten uit China komt. Grenzen vervagen door intensief samen te werken.

Kennis en ervaring uitwisselen
Ook op nationaal niveau moet je als niet-ketengebonden hotel samenwerken met collega’s en partners op allerlei vlakken. Of het nu gaat over aanpassen van de legionella-wetgeving, de hotelclassificatie of de macht van de boekingsites. Alleen ga je het niet redden. Dat is ook de reden waarom ik het een geweldige zaak vind dat er binnen KHN wordt gewerkt met zogenaamde platforms. In deze platforms kunnen leden met elkaar kennis en ervaringen uitwisselen. Zelf kom ik regelmatig bij hotelbijeenkomsten in het hele land en ook daar merk je dat de samenwerking en de kennisoverdracht tussen leden én vanuit de landelijke brancheorganisatie helpt bij het ondernemen.

Samenwerking loont
Het is zinvol om aansluiting te zoeken bij gelijkgestemde ondernemers. Of het nu lokaal, regionaal, nationaal of zelfs internationaal is, je wordt er altijd beter van. Belangrijk is ook om een actieve rol te spelen in welke vorm van samenwerking dan ook. Dus niet alleen halen, maar vooral ook brengen. Juist dan loont het om tijd te investeren. Het gevolg is dat iedereen daar beter van wordt.

Gabriella Esselbrugge, eigenaresse Dames van de Jonge Hotel - Restaurant & Domeinadviseur Overnachten KHN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: