Alleen ga je het niet redden

28 juli 2015 |
Alleen ga je het niet redden<

In de hotellerie zien we steeds vaker kleinschalige, bijzondere hotels ontstaan die onafhankelijk van welke keten dan ook de wereld
willen veroveren. Het internet biedt hen ook de mogelijkheid zichzelf wereldwijd te presenteren aan een steeds grotere doelgroep. Uniciteit is daarbij van groot belang omdat consumenten steeds meer op zoek zijn naar bijzondere belevenissen op bijzondere locaties. Vanuit dit oogpunt zou je denken dat ook in de hotellerie steeds meer bedrijven onafhankelijk zijn van ketens en samenwerkingsverbanden. Maar niets is minder waar.

Foto: Het hotel van Gabriella Esselbrugge is gevestigd in het pittoreske Giethoorn

Over de grens
Als zelfstandig hotelier merk ik dagelijks hoe belangrijk samenwerking is. Zo werk ik intensief samen met de horecabedrijven in Giethoorn als het om lokale belangen gaat die ons allen raken. Je merkt in die contacten natuurlijk dat de belangen voor een hotelier anders zijn dan die van een restaurant of een recreatiebedrijf. Toch kunnen we prima samenwerken omdat we één groot goed delen; onze passie voor gastvrijheid. Met elkaar kunnen we Giethoorn op de (Monopoly)-kaart zetten en houden. Belangrijk is ook samenwerken buiten je directe omgeving. Zo heb ik nog iedere dag plezier van mijn samenwerking met het kantoor van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) in Peking. Na onze ‘KHN On Tour’-reis naar de hoofdstad van China heb ik de contacten met directeur Eddie Yang goed onderhouden. Dat heeft ertoe geleid dat inmiddels 72 procent van onze gasten uit China komt. Grenzen vervagen door intensief samen te werken.

Kennis en ervaring uitwisselen
Ook op nationaal niveau moet je als niet-ketengebonden hotel samenwerken met collega’s en partners op allerlei vlakken. Of het nu gaat over aanpassen van de legionella-wetgeving, de hotelclassificatie of de macht van de boekingsites. Alleen ga je het niet redden. Dat is ook de reden waarom ik het een geweldige zaak vind dat er binnen KHN wordt gewerkt met zogenaamde platforms. In deze platforms kunnen leden met elkaar kennis en ervaringen uitwisselen. Zelf kom ik regelmatig bij hotelbijeenkomsten in het hele land en ook daar merk je dat de samenwerking en de kennisoverdracht tussen leden én vanuit de landelijke brancheorganisatie helpt bij het ondernemen.

Samenwerking loont
Het is zinvol om aansluiting te zoeken bij gelijkgestemde ondernemers. Of het nu lokaal, regionaal, nationaal of zelfs internationaal is, je wordt er altijd beter van. Belangrijk is ook om een actieve rol te spelen in welke vorm van samenwerking dan ook. Dus niet alleen halen, maar vooral ook brengen. Juist dan loont het om tijd te investeren. Het gevolg is dat iedereen daar beter van wordt.

Gabriella Esselbrugge, eigenaresse Dames van de Jonge Hotel - Restaurant & Domeinadviseur Overnachten KHN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: