Coalitie: hotelbeleid Amsterdam onder de loep

16 mei 2018 | Thijs Jacobs

Het toekomstige stadsbestuur van Amsterdam heeft plannen gepresenteerd die ervoor moeten zorgen dat de toeristendruk in de stad wordt verlaagd. De toerismebranche wordt hard aangepakt en met name rederijen zijn er behoorlijk van geschrokken, zo lezen we op de website van AT5. Ook hotels krijgen minder mogelijkheden om uit te breiden, want de rem gaat op de uitbreiding van het aantal hotelbedden in de stad. 

Weg met touringcars en rondvaartboten

En dan de touringcars en rondvaartboten. Touringcars mogen straks de stad helemaal niet meer in (in ieder geval niet meer binnen de ring A10) en rondvaartboten mogen niet meer aanleggen in de stad. Ook 'pretvervoermiddelen', zoals Segways, bierfietsen en paardenkoetsen, zullen moeten verdwijnen uit het straatbeeld. GroenLinks, D66, PvdA en SP willen bovendien dat Amsterdammers nog maar dertig dagen per jaar hun woning via Airbnb mogen verhuren. In overbelaste wijken willen ze zelfs een algeheel verbod op vakantieverhuur invoeren.

Leefbaarheid

De Passenger Terminal zal moeten verdwijnen volgens de partijen. er komt dan een nieuwe aanlegplek voor de vervuilende en overlastgevende cruiseschepen. De drijvende hotels moeten uitwijken naar andere gemeenten. Amsterdam Marketing gaat verder als een 'kennisbureau', dat de spreiding van het toerisme moet gaan regelen. Blijkbaar werkt de marketingmachine te goed... Op het gebied van handhaving en schoonmaak wordt straks meer personeel ingezet, zodat de stad enigszins leefbaar blijft.

Volgens de gepresenteerde plannen worden ook grote ketens (dus wellicht ook hotelketens?) zoveel mogelijk geweerd uit het stadscentrum.

Aantal hotelbedden beperken

Bovendien staat er letterlijk in het stuk: 'We gaan het hotelbeleid integraal bekijken en heroverwegen, waarbij we de groei van het aantal bedden beperken.' Er worden afspraken met andere gemeenten gemaakt om het ongewenste waterbedeffect te verminderen. Short-stay verdwijnt helemaal uit de stad en ook wordt er volumebeleid toegepast op de B&B-sector. 

De formerende partijen deelden dit deel van het coalitieakkoord nu al, waarschijnlijk om draagvlak te creëren voor de ophanden zijnde coalitie. Veel Amsterdammers zijn de steeds oplopende toeristendruk immers beu.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: