Australische hotelketen manipuleerde reviews op Tripadvisor

2 augustus 2018 | Thijs Jacobs

Meriton is één van de grootste Australische hotelketens. Deze keten heeft nu een boete van twee miljoen euro ontvangen omdat het structureel recensies manipuleerde op Tripadvisor.

Op standaard.be lezen we dat de rechter oordeelde dat de hotelketen het Australisch consumentenrecht meermaals overtreden heeft, waarna de boete van drie miljoen Australische dollar, bijna twee miljoen euro, werd gegeven. Onderzoek van ABC News in 2015 bracht de fraude aan het licht, waarna de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) verder onderzoek noodzakelijk achtte.

Ander e-mailadres

Wat gebeurde er? Als het hotelpersoneel het vermoeden had dat gasten een negatieve recensie zouden kunnen posten, brachten ze een wijziging aan in hun e-mailadres. Dit deden ze voordat ze het doorgaven aan Tripadvisor, dat daarna contact opnam met de hotelgasten om ze voor het schrijven van een recensie uit te nodigen. Natuurlijk konden ontevreden gasten alsnog een recensie schrijven, maar gasten die een lage score uitdeelden, werden door Tripadvisor gepaaid met kortingen, zodat ze alsnog een hogere score zouden geven.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: