Australische hotelketen manipuleerde reviews op Tripadvisor

2 augustus 2018 | Thijs Jacobs

Meriton is één van de grootste Australische hotelketens. Deze keten heeft nu een boete van twee miljoen euro ontvangen omdat het structureel recensies manipuleerde op Tripadvisor.

Op standaard.be lezen we dat de rechter oordeelde dat de hotelketen het Australisch consumentenrecht meermaals overtreden heeft, waarna de boete van drie miljoen Australische dollar, bijna twee miljoen euro, werd gegeven. Onderzoek van ABC News in 2015 bracht de fraude aan het licht, waarna de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) verder onderzoek noodzakelijk achtte.

Ander e-mailadres

Wat gebeurde er? Als het hotelpersoneel het vermoeden had dat gasten een negatieve recensie zouden kunnen posten, brachten ze een wijziging aan in hun e-mailadres. Dit deden ze voordat ze het doorgaven aan Tripadvisor, dat daarna contact opnam met de hotelgasten om ze voor het schrijven van een recensie uit te nodigen. Natuurlijk konden ontevreden gasten alsnog een recensie schrijven, maar gasten die een lage score uitdeelden, werden door Tripadvisor gepaaid met kortingen, zodat ze alsnog een hogere score zouden geven.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Column David Bakker
Column: Keizer, koning, kroonprins

Tijdens de opening van HotelTech 2019, bijna een jaar geleden, vroeg dagvoorzitter Jeroen Smit aan de zaal vol hoteliers met welk doel zij voor de hospitalitybranche hadden gekozen? Voor het geld? Of omdat gastvrijheid in je DNA zit? Uit zijn verhaal dat volgde concludeerde ik dat je alleen een gezo ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 3

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 3 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Het laatste deel volgt over enkele dagen. Je team, was dat groot? ...

Columns
Column: Inzicht in gastvrijheidspsychologie gewenst

Triest nieuws, maar we zullen nog een lange periode moeten dealen met het coronavirus. Alhoewel veel hotels in Nederland deze zomer hebben geprofiteerd van de binnenlandse vakanties gaan we een twijfelachtige herfst en winter tegemoet. Ik ben bang dat een deel van uw gasten een psychologisch ‘ ...

Hotelketens
Hotel Merici Sittard wordt toegevoegd aan Accor hotelmerk MGallery

Hotel Merici Sittard van Black Label Hotels wordt per 1 april 2021 onderdeel van Accor’s MGallery Hotel Collection. Het viersterrenhotel is gevestigd in het voormalige klooster van de zusters Ursulinen aan de Oude Markt in het centrum van Sittard. De franchise partner is de huidige operator, B ...

Toerisme Airbnb
Dit zijn de meest gastvrije plekken in Nederland

Staycations zorgen voor een nieuwe trend. Nederlanders zoeken vaker landelijke gebieden op, waarbij met name Airbnb-gasten in minder bezochte provincies gastvrij ontvangen zijn door hosts. In verband met COVID-19 zijn Nederlanders gevraagd deze herfstvakantie dichtbij huis te blijven. Airbnb spoort ...

Hotelbouwplannen Opening
Boutique hotel WSHS opent in 2021

Iets stilletjes tot leven laten komen. Iets dat er al lang was, maar ineens van zich laat horen. Het is de metamorfose van het oude Weeshuis (1599) in Gouda naar Boutique hotel WSHS; nu nog volop in de steigers, straks een stijlvol toevluchtsoord met internationale allure. Met veel liefde is het mon ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: