Australische hotelketen manipuleerde reviews op Tripadvisor

2 augustus 2018 | Thijs Jacobs

Meriton is één van de grootste Australische hotelketens. Deze keten heeft nu een boete van twee miljoen euro ontvangen omdat het structureel recensies manipuleerde op Tripadvisor.

Op standaard.be lezen we dat de rechter oordeelde dat de hotelketen het Australisch consumentenrecht meermaals overtreden heeft, waarna de boete van drie miljoen Australische dollar, bijna twee miljoen euro, werd gegeven. Onderzoek van ABC News in 2015 bracht de fraude aan het licht, waarna de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) verder onderzoek noodzakelijk achtte.

Ander e-mailadres

Wat gebeurde er? Als het hotelpersoneel het vermoeden had dat gasten een negatieve recensie zouden kunnen posten, brachten ze een wijziging aan in hun e-mailadres. Dit deden ze voordat ze het doorgaven aan Tripadvisor, dat daarna contact opnam met de hotelgasten om ze voor het schrijven van een recensie uit te nodigen. Natuurlijk konden ontevreden gasten alsnog een recensie schrijven, maar gasten die een lage score uitdeelden, werden door Tripadvisor gepaaid met kortingen, zodat ze alsnog een hogere score zouden geven.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: