AVG voor de hotellerie: kijk uit voor sancties

22 maart 2018 | Thijs Jacobs

Vanaf 25 mei 2018 bent u als hotelier verplicht om in kaart te brengen welke (klant)gegevens u verwerkt. Waarom u deze verwerkt. En hoelang u de gegevens bewaart. U moet ook uw processen opnieuw inrichten om aan de plichten te voldoen die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vanuit deze wet stelt. Doet u dat niet, dan kan dit leiden tot een forse boete. 

U wordt aangesproken op het naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet geldt voor ALLE bedrijven, groot of klein. De wet is er ter bescherming van de persoonsgegevens van de consument en de Autoriteit Persoonsgegevens zal in Nederland streng toezien op de naleving van de AVG en sancties uitdelen bij overtreding. Deze sancties kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of vier procent van de wereldwijde jaaromzet.

Dit heeft invloed op uw bedrijfsvoering. U krijgt te maken met vragen als:

Wat moet ik doen met privacy, wat betekent dit voor mij?

Welke acties moeten wij ondernemen omdat er een nieuwe Europese wet aankomt?

Wat is mijn verantwoordelijkheid en wat is de verantwoordelijkheid van door mij ingeschakelde partijen (bijvoorbeeld salarisadministratie)?

Wat zijn de gevolgen als ik niet aan de wet voldoe?

Hoe maak ik een (stappen)plan om dit binnen mijn hotel operationeel te krijgen?

Hoe inventariseer ik de data die in mijn hotel wordt gebruikt?

Uw zaken snel op orde

De HM Academy heeft daarom de training AVG voor u samengesteld. Met deze training kunt u in één dag uw beleid voor het naleven van de AVG op orde brengen:

U krijgt inzicht in de wetgeving en weet wat dit voor uw hotel betekent

U krijgt een goed beeld hoe u binnen uw hotel het onderwerp privacy implementeert

U krijgt handvatten om uw data te inventariseren en te ordenen

U oefent met 'real life' situaties en leert de theorie toe te passen op uw hotel

Juridische informatie wordt afgewisseld met praktische vaardigheden voor bescherming van persoonsgegevens.

Voor wie is de training AVG voor de hotellerie?

De training is voor hoteliers. Maar niet alleen voor hoteliers. Wie werkt er binnen uw hotel met data, klant- en betaalgegevens? De front office manager? Sales & Marketing? Finance? Bent u zelf niet in de gelegenheid, geef dan een collega de kans om deel te nemen aan de training. Niet alleen goed voor de persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor uw hotel!

Deze training is bestemd voor:

Hoteliers

General Managers

Sales & Marketing

Finance

Iedereen die verantwoordelijk is voor en toegang heeft tot uw data

Aanmelden voor de training kan via deze link

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: