Bilderberg boekt progressie

30 maart 2010 |
Bilderberg boekt progressie<

Voor 2010 verwacht Bilderberg een kleine stijging van de omzet. Bilderberg, de Nederlandse hotelgroep bestaande uit 19 vier- en vijfsterrenhotels, heeft een uitdagend jaar gehad maar presteert nu naar eigen zeggen beter dan de moeizame markt. Het management heeft proactief ingespeeld op de daling van de markt en daarmee is de hotelgroep goed gepositioneerd om te profiteren van het aantrekken van de economie.

Progressie
Financieel was 2009 een matig jaar voor Bilderberg met een omzetdaling van 17,7% in vergelijking met vorig jaar. Ten opzichte van de markt heeft Bilderberg 0,7% meer kamerbezetting behaald. Tevens heeft Bilderberg een €13,35 hogere gemiddelde kamerprijs behaald in vergelijk tot de markt.

Goed vooruitzicht
Dries van der Vossen, algemeen directeur van Bilderberg: “Het jaar 2009 was een moeilijk jaar voor de hele hotelbranche, ook voor Bilderberg. Vooral de zakelijke klant heeft in 2009 duidelijk bezuinigd op zijn hotelbudget. Bilderberg heeft hier eind 2008 al op geanticipeerd door minder te investeren, de kosten omlaag te brengen en de gemiddelde productiviteit te verhogen. Eind 2009 zagen wij een lichte verbetering optreden.”

Cijfers
De omzet van de hotelgroep daalde met 17,6% naar € 90,3 miljoen. De occupancy (OCC) daalde van 65,1% (2008) naar 58,1% en de Revenue per available room (RevPar) daalde met 19% door een daling van de Average Room Rate (ARR) met 9,3%. Ondanks deze ontwikkelingen bleef de EBITDA redelijk op peil met € 20,5 miljoen (2008: € 29,8 miljoen).

Vooruitzichten
De vooruitzichten voor 2010 zijn gematigd positief. Bilderberg gaat uit van een lichte stijging van omzet en EBITDA in 2010. Bilderberg focust zich in 2010 op verdere acquisitie van nieuwe klanten en het vergroten van het online bereik. Onderzoek naar de kracht van het merk wijst overigens uit dat Bilderberg een naamsbekendheid heeft van 99% in de Nederlandse zakelijke markt en op nummer 1 staat als ‘most preferred brand’.

Investering
In de tweede helft van 2010 start Bilderberg met de voorbereiding van een tweede investeringsronde in het hotelproduct welke vanaf kwartaal vier 2011 uitgevoerd zal worden. Belangrijke elementen in de komende jaren zijn het benadrukken van de Nederlandse wortels, duurzaam ondernemen en een voortrekkersrol op het gebied van elektriciteit en mobiliteit.

Nienke Duimelaar

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Culinair Internationaal
Conservatorium hotel culinair wereldpodium

Internationaal culinair bezoek voor het Conservatorium hotel in Amsterdam. De afgelopen twee dagen was de wereldberoemde chef Hisato Hamada, co-founder van het exclusieve members-only restaurant Wagyumafia in Tokio, te gast in de keuken van Taiko. Op uitnodiging van Schilo van Coevorden, executiv...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: