Bilderberg boekt progressie

30 maart 2010 |
Bilderberg boekt progressie<

Voor 2010 verwacht Bilderberg een kleine stijging van de omzet. Bilderberg, de Nederlandse hotelgroep bestaande uit 19 vier- en vijfsterrenhotels, heeft een uitdagend jaar gehad maar presteert nu naar eigen zeggen beter dan de moeizame markt. Het management heeft proactief ingespeeld op de daling van de markt en daarmee is de hotelgroep goed gepositioneerd om te profiteren van het aantrekken van de economie.

Progressie
Financieel was 2009 een matig jaar voor Bilderberg met een omzetdaling van 17,7% in vergelijking met vorig jaar. Ten opzichte van de markt heeft Bilderberg 0,7% meer kamerbezetting behaald. Tevens heeft Bilderberg een €13,35 hogere gemiddelde kamerprijs behaald in vergelijk tot de markt.

Goed vooruitzicht
Dries van der Vossen, algemeen directeur van Bilderberg: “Het jaar 2009 was een moeilijk jaar voor de hele hotelbranche, ook voor Bilderberg. Vooral de zakelijke klant heeft in 2009 duidelijk bezuinigd op zijn hotelbudget. Bilderberg heeft hier eind 2008 al op geanticipeerd door minder te investeren, de kosten omlaag te brengen en de gemiddelde productiviteit te verhogen. Eind 2009 zagen wij een lichte verbetering optreden.”

Cijfers
De omzet van de hotelgroep daalde met 17,6% naar € 90,3 miljoen. De occupancy (OCC) daalde van 65,1% (2008) naar 58,1% en de Revenue per available room (RevPar) daalde met 19% door een daling van de Average Room Rate (ARR) met 9,3%. Ondanks deze ontwikkelingen bleef de EBITDA redelijk op peil met € 20,5 miljoen (2008: € 29,8 miljoen).

Vooruitzichten
De vooruitzichten voor 2010 zijn gematigd positief. Bilderberg gaat uit van een lichte stijging van omzet en EBITDA in 2010. Bilderberg focust zich in 2010 op verdere acquisitie van nieuwe klanten en het vergroten van het online bereik. Onderzoek naar de kracht van het merk wijst overigens uit dat Bilderberg een naamsbekendheid heeft van 99% in de Nederlandse zakelijke markt en op nummer 1 staat als ‘most preferred brand’.

Investering
In de tweede helft van 2010 start Bilderberg met de voorbereiding van een tweede investeringsronde in het hotelproduct welke vanaf kwartaal vier 2011 uitgevoerd zal worden. Belangrijke elementen in de komende jaren zijn het benadrukken van de Nederlandse wortels, duurzaam ondernemen en een voortrekkersrol op het gebied van elektriciteit en mobiliteit.

Nienke Duimelaar

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Coronacrisis
Zo gaat de hotellerie om met de nieuwe hygiënestandaarden

De hotellerie neemt hygiënemaatregelen om de veiligheid van personeel en gasten te waarborgen, maar ook om te laten zien dat het absoluut veilig is om in het hotel te verblijven. De grotere hotelketens hebben maatregelen genomen en protocollen ingesteld. Sommige zaken zijn van tijdelijke aard, ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: