Bilderberg boekt progressie

30 maart 2010 |
Bilderberg boekt progressie<

Voor 2010 verwacht Bilderberg een kleine stijging van de omzet. Bilderberg, de Nederlandse hotelgroep bestaande uit 19 vier- en vijfsterrenhotels, heeft een uitdagend jaar gehad maar presteert nu naar eigen zeggen beter dan de moeizame markt. Het management heeft proactief ingespeeld op de daling van de markt en daarmee is de hotelgroep goed gepositioneerd om te profiteren van het aantrekken van de economie.

Progressie
Financieel was 2009 een matig jaar voor Bilderberg met een omzetdaling van 17,7% in vergelijking met vorig jaar. Ten opzichte van de markt heeft Bilderberg 0,7% meer kamerbezetting behaald. Tevens heeft Bilderberg een €13,35 hogere gemiddelde kamerprijs behaald in vergelijk tot de markt.

Goed vooruitzicht
Dries van der Vossen, algemeen directeur van Bilderberg: “Het jaar 2009 was een moeilijk jaar voor de hele hotelbranche, ook voor Bilderberg. Vooral de zakelijke klant heeft in 2009 duidelijk bezuinigd op zijn hotelbudget. Bilderberg heeft hier eind 2008 al op geanticipeerd door minder te investeren, de kosten omlaag te brengen en de gemiddelde productiviteit te verhogen. Eind 2009 zagen wij een lichte verbetering optreden.”

Cijfers
De omzet van de hotelgroep daalde met 17,6% naar € 90,3 miljoen. De occupancy (OCC) daalde van 65,1% (2008) naar 58,1% en de Revenue per available room (RevPar) daalde met 19% door een daling van de Average Room Rate (ARR) met 9,3%. Ondanks deze ontwikkelingen bleef de EBITDA redelijk op peil met € 20,5 miljoen (2008: € 29,8 miljoen).

Vooruitzichten
De vooruitzichten voor 2010 zijn gematigd positief. Bilderberg gaat uit van een lichte stijging van omzet en EBITDA in 2010. Bilderberg focust zich in 2010 op verdere acquisitie van nieuwe klanten en het vergroten van het online bereik. Onderzoek naar de kracht van het merk wijst overigens uit dat Bilderberg een naamsbekendheid heeft van 99% in de Nederlandse zakelijke markt en op nummer 1 staat als ‘most preferred brand’.

Investering
In de tweede helft van 2010 start Bilderberg met de voorbereiding van een tweede investeringsronde in het hotelproduct welke vanaf kwartaal vier 2011 uitgevoerd zal worden. Belangrijke elementen in de komende jaren zijn het benadrukken van de Nederlandse wortels, duurzaam ondernemen en een voortrekkersrol op het gebied van elektriciteit en mobiliteit.

Nienke Duimelaar

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: