Blijf experimenteren, bij Booking.com doen we dat dagelijks

9 november 2016 | Jorien Slager

“Niet voor ieder hotel werkt dezelfde aanpak. Dat moet je eerst erkennen. Experimenteer met kanalen die voor jou positief zien, op basis van data. Probeer daarnaast dingen uit, blijf altijd experimenteren.” Peter Verhoeven werkte onder andere voor Accor, AVIS en Disneyland Resort Parijs, maar is nu managing director bij Booking.com. Dat het met Booking.com goed gaat, is geen geheim. “We zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Gelukkig is Amsterdam een aantrekkelijke stad.”

Experimenteren

“Sommige investeringen moet je niet als kostenpost zien, maar als return on investment. Bijvoorbeeld bij online marketing. Je kunt dat tegenwoordig op basis van data doen. Ik moest in de hotellerie ook blijven experimenteren, anders overleeft een bedrijf niet. Je moet blijven veranderen. De goeden blijven nieuwsgierig en proberen continu dingen uit. Anderen hebben daar wat meer moeite mee.”

Ondernemerskeuze

“Sommige ondernemers willen geen eigen website opzetten en betalen liever geld aan Booking.com. Dan hebben ze geen marketing- en saleskosten. Dat is een ondernemerskeuze. Anderen zeggen ‘ik heb een merk, dus dat wil ik uitbouwen.’ Als ondernemers iets met ons doen, hebben ze daar een goede reden voor. Ondernemers zijn echt niet dom.”

Attracties aanbieden

“We testen momenteel hoe we 'attracties' kunnen aanbieden. Dat loopt nu in een aantal steden en we kijken of het aanslaat. In Amsterdam loopt het aardig. Booking.com focuste altijd op overnachtingen, we doen nog geen travel. Maar je kunt wel een auto reserveren na een boeking. We kijken wel hoe we de gast beter kunnen bedienen.”

Toekomst

“Booking.com experimenteert dagelijks. We vergelijken resultaten. Misschien slaagt één op de tien experimenten. We maken veel bestaande producten beter en verbreden ons aanbod. We willen meer partners bedienen.”

HotelTech 2016

Peter Verhoeven is iemand die de hotellerie én Booking.com kent. “Het lijkt me interessant om op HotelTech 2016 van gedachten te wisselen. Vaak zeggen mensen uit de hotellerie ‘jij kent toch onze kant’, maar ze moeten erkennen dat ze een plan B moeten hebben als A niet lukt. Als je nieuwsgierig bent naar hoe iemand het werken aan beide kanten heeft ervaren, moet je zeker naar HotelTech komen.”

Ook naar HotelTech 2016? Schrijf u hier in!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: