Blijf experimenteren, bij Booking.com doen we dat dagelijks

Auteur: Jorien Slager
HotelSummit 9 november 2016
Blijf experimenteren, bij Booking.com doen we dat dagelijks

“Niet voor ieder hotel werkt dezelfde aanpak. Dat moet je eerst erkennen. Experimenteer met kanalen die voor jou positief zien, op basis van data. Probeer daarnaast dingen uit, blijf altijd experimenteren.” Peter Verhoeven werkte onder andere voor Accor, AVIS en Disneyland Resort Parijs, maar is nu managing director bij Booking.com. Dat het met Booking.com goed gaat, is geen geheim. “We zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Gelukkig is Amsterdam een aantrekkelijke stad.”

Experimenteren

“Sommige investeringen moet je niet als kostenpost zien, maar als return on investment. Bijvoorbeeld bij online marketing. Je kunt dat tegenwoordig op basis van data doen. Ik moest in de hotellerie ook blijven experimenteren, anders overleeft een bedrijf niet. Je moet blijven veranderen. De goeden blijven nieuwsgierig en proberen continu dingen uit. Anderen hebben daar wat meer moeite mee.”

Ondernemerskeuze

“Sommige ondernemers willen geen eigen website opzetten en betalen liever geld aan Booking.com. Dan hebben ze geen marketing- en saleskosten. Dat is een ondernemerskeuze. Anderen zeggen ‘ik heb een merk, dus dat wil ik uitbouwen.’ Als ondernemers iets met ons doen, hebben ze daar een goede reden voor. Ondernemers zijn echt niet dom.”

Attracties aanbieden

“We testen momenteel hoe we 'attracties' kunnen aanbieden. Dat loopt nu in een aantal steden en we kijken of het aanslaat. In Amsterdam loopt het aardig. Booking.com focuste altijd op overnachtingen, we doen nog geen travel. Maar je kunt wel een auto reserveren na een boeking. We kijken wel hoe we de gast beter kunnen bedienen.”

Toekomst

“Booking.com experimenteert dagelijks. We vergelijken resultaten. Misschien slaagt één op de tien experimenten. We maken veel bestaande producten beter en verbreden ons aanbod. We willen meer partners bedienen.”

HotelTech 2016

Peter Verhoeven is iemand die de hotellerie én Booking.com kent. “Het lijkt me interessant om op HotelTech 2016 van gedachten te wisselen. Vaak zeggen mensen uit de hotellerie ‘jij kent toch onze kant’, maar ze moeten erkennen dat ze een plan B moeten hebben als A niet lukt. Als je nieuwsgierig bent naar hoe iemand het werken aan beide kanten heeft ervaren, moet je zeker naar HotelTech komen.”

Ook naar HotelTech 2016? Schrijf u hier in!

Overig nieuws