Blijf experimenteren, bij Booking.com doen we dat dagelijks

9 november 2016 | Jorien Slager

“Niet voor ieder hotel werkt dezelfde aanpak. Dat moet je eerst erkennen. Experimenteer met kanalen die voor jou positief zien, op basis van data. Probeer daarnaast dingen uit, blijf altijd experimenteren.” Peter Verhoeven werkte onder andere voor Accor, AVIS en Disneyland Resort Parijs, maar is nu managing director bij Booking.com. Dat het met Booking.com goed gaat, is geen geheim. “We zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Gelukkig is Amsterdam een aantrekkelijke stad.”

Experimenteren

“Sommige investeringen moet je niet als kostenpost zien, maar als return on investment. Bijvoorbeeld bij online marketing. Je kunt dat tegenwoordig op basis van data doen. Ik moest in de hotellerie ook blijven experimenteren, anders overleeft een bedrijf niet. Je moet blijven veranderen. De goeden blijven nieuwsgierig en proberen continu dingen uit. Anderen hebben daar wat meer moeite mee.”

Ondernemerskeuze

“Sommige ondernemers willen geen eigen website opzetten en betalen liever geld aan Booking.com. Dan hebben ze geen marketing- en saleskosten. Dat is een ondernemerskeuze. Anderen zeggen ‘ik heb een merk, dus dat wil ik uitbouwen.’ Als ondernemers iets met ons doen, hebben ze daar een goede reden voor. Ondernemers zijn echt niet dom.”

Attracties aanbieden

“We testen momenteel hoe we 'attracties' kunnen aanbieden. Dat loopt nu in een aantal steden en we kijken of het aanslaat. In Amsterdam loopt het aardig. Booking.com focuste altijd op overnachtingen, we doen nog geen travel. Maar je kunt wel een auto reserveren na een boeking. We kijken wel hoe we de gast beter kunnen bedienen.”

Toekomst

“Booking.com experimenteert dagelijks. We vergelijken resultaten. Misschien slaagt één op de tien experimenten. We maken veel bestaande producten beter en verbreden ons aanbod. We willen meer partners bedienen.”

HotelTech 2016

Peter Verhoeven is iemand die de hotellerie én Booking.com kent. “Het lijkt me interessant om op HotelTech 2016 van gedachten te wisselen. Vaak zeggen mensen uit de hotellerie ‘jij kent toch onze kant’, maar ze moeten erkennen dat ze een plan B moeten hebben als A niet lukt. Als je nieuwsgierig bent naar hoe iemand het werken aan beide kanten heeft ervaren, moet je zeker naar HotelTech komen.”

Ook naar HotelTech 2016? Schrijf u hier in!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Internationaal
Goldman Sachs richt pijlen op overname B&B Hotels

Er zijn exclusieve gesprekken gaande tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en investeerder PAI. De gesprekken gaan in dit geval over de overname van B&B Hotels. B&B Hotels telt 476 vestigingen en de zakenbank is bereid 1,9 miljard euro neer te tellen voor de overname, zo lezen we in...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

Personalia Hotel
Nieuwe operations manager Landgoed Huize Bergen

Hubèrt van den Heuvel is de nieuwe operations manager van Landgoed Huize Bergen te Vught. Van den Heuvel heeft in het verleden veel ervaring opgedaan binnen de hospitality. De afgelopen 10 jaar heeft hij gewerkt als (interim)bedrijfsadviseur voor horecabedrijven op het gebied van conceptontwi...

Hotelbouwplannen Culinair
Nieuwe hotelkamers voor sterrenrestaurant Valuas Venlo

Sterrenrestaurant Valuas in Venlo heeft 13 totaal vernieuwde hotelkamers in gebruik genomen. Bij de inrichting is de natuur gebruikt als inspiratiebron en speelt duurzaamheid een grote rol. Het is de derde grote verbouwing in acht jaar voor eigenaar Eric Swaghoven, die eerder het restaurant en de ke...

Tech Advertorial
Best Western City Hotel de Jonge kiest voor PMS van Guestline

Het Best Western City Hotel de Jonge is sinds 1874 een begrip in de hoofdstad van Drenthe en beschikt over 72 hotelkamers, restaurant en 8 vergaderzalen. Het hotel kiest voor een PMS-systeem van Guestline. Rob Riper, algemeen directeur van Best Western City Hotel de Jonge: Met de installatie heb...

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: