Blijf experimenteren, bij Booking.com doen we dat dagelijks

9 november 2016 | Jorien Slager

“Niet voor ieder hotel werkt dezelfde aanpak. Dat moet je eerst erkennen. Experimenteer met kanalen die voor jou positief zien, op basis van data. Probeer daarnaast dingen uit, blijf altijd experimenteren.” Peter Verhoeven werkte onder andere voor Accor, AVIS en Disneyland Resort Parijs, maar is nu managing director bij Booking.com. Dat het met Booking.com goed gaat, is geen geheim. “We zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Gelukkig is Amsterdam een aantrekkelijke stad.”

Experimenteren

“Sommige investeringen moet je niet als kostenpost zien, maar als return on investment. Bijvoorbeeld bij online marketing. Je kunt dat tegenwoordig op basis van data doen. Ik moest in de hotellerie ook blijven experimenteren, anders overleeft een bedrijf niet. Je moet blijven veranderen. De goeden blijven nieuwsgierig en proberen continu dingen uit. Anderen hebben daar wat meer moeite mee.”

Ondernemerskeuze

“Sommige ondernemers willen geen eigen website opzetten en betalen liever geld aan Booking.com. Dan hebben ze geen marketing- en saleskosten. Dat is een ondernemerskeuze. Anderen zeggen ‘ik heb een merk, dus dat wil ik uitbouwen.’ Als ondernemers iets met ons doen, hebben ze daar een goede reden voor. Ondernemers zijn echt niet dom.”

Attracties aanbieden

“We testen momenteel hoe we 'attracties' kunnen aanbieden. Dat loopt nu in een aantal steden en we kijken of het aanslaat. In Amsterdam loopt het aardig. Booking.com focuste altijd op overnachtingen, we doen nog geen travel. Maar je kunt wel een auto reserveren na een boeking. We kijken wel hoe we de gast beter kunnen bedienen.”

Toekomst

“Booking.com experimenteert dagelijks. We vergelijken resultaten. Misschien slaagt één op de tien experimenten. We maken veel bestaande producten beter en verbreden ons aanbod. We willen meer partners bedienen.”

HotelTech 2016

Peter Verhoeven is iemand die de hotellerie én Booking.com kent. “Het lijkt me interessant om op HotelTech 2016 van gedachten te wisselen. Vaak zeggen mensen uit de hotellerie ‘jij kent toch onze kant’, maar ze moeten erkennen dat ze een plan B moeten hebben als A niet lukt. Als je nieuwsgierig bent naar hoe iemand het werken aan beide kanten heeft ervaren, moet je zeker naar HotelTech komen.”

Ook naar HotelTech 2016? Schrijf u hier in!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: