Blog Coen Schelfhorst GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: NO WASTE

22 januari 2018 | David Bakker

Het jaar van de opening is aangebroken, het komt nu wel heel dichtbij! We verwachten begin juni ons hotel in Kaatsheuvel te openen en zijn net live gegaan met de eerste versie van onze website. Op www.guesthousehotel.nl proberen we onze potentiele gasten net zo enthousiast te maken als dat wij zijn. Niet alleen zijn de eerste reacties heel erg positief ook worden onze inspanning beloond met de eerste boekingen. Hoe gaaf is dat!

GuestHouse Kitchen

Tegelijkertijd met het hotel, openen we ook ons restaurant op de begane grond, GuestHouse Kitchen. Het restaurant grenst aan de nieuwe Albert Heijn supermarkt waar de chefs dagelijks uit de supermarkt de verse aanvoer zelf “scoren”. Geïnspireerd door bezoeken aan onder andere Instock, zetten wij ook in op het terugdringen van voedselverspilling in de supermarkten. Wij gaan voor een reductie van 50% van de foodwaste in de supermarkt door creatief te koken met een dagelijks wisselende aanvoer. Per dag wordt er bijna 1 rolcontainer aan food dat over de datum is weggegooid. Wij willen proberen dit, door slim en op tijd in te kopen bij de supermarkt, te gaan terugdringen. De chefs lopen straks met een eigen scanner en winkelwagen door de supermarkt.

Met als resultaat creatieve en verse gerechten voor onze hotelgasten, maar ook kant en klare maaltijden die we in de supermarkt verkopen. Op termijn willen we dit ook uitbreiden naar een bezorgservice voor ouderen en alleenstaanden. Daarnaast gaan we van het overgebleven brood met een lokale bierbrouwer ons eigen bier produceren. Dit alles gericht op het terugdringen van verspilling!

GuestHouse Groen

De kleur van het logo is ook zeker geen toeval. We geloven niet alleen in ‘groen’ we zijn ervan overtuigd dat gasten hier straks ook echt voor gaan kiezen. Laatst was te lezen in een insight rapport van ABN Amro dat consumenten bereid zijn om 12% meer te betalen voor duurzame producten en diensten. En op een zeer interessante bijeenkomst in Circl op de Zuidas, werd duidelijk dat duurzaamheid steeds meer een keuzeargument voor consumenten zal zijn. Vanaf wanneer zal je op Booking.com kunnen sorteren, naast prijs, reviewscore en afstand tot het centrum op het element duurzaamheid? Ik denk dat dat niet lang meer gaat duren.

Duurzaamheid vanuit het hart

Genoeg argumenten voor een duurzaam hotel, maar de voornaamste reden voor ons is dat wij een betere plek willen achterlaten voor onze kinderen. Makkelijker gezegd dan gedaan! Wel word ik enorm enthousiast van alle gave initiatieven die ook een steentje bijdragen. Ik noemde al onze inspiratiebron Instock, maar ook de Plus in Winterswijk, de Verspillingsfabriek, Circl, het mooie Albron initiatief the Green House en het restaurant Bijvangst in Amsterdam. Één voor één top initiatieven die vanuit het hart de problemen aanpakken die wij zelf hebben gecreëerd. Hulde aan al die pioniers! Dat wij met ons foodwaste principe, de zonnepanelen op het dak, de warmte terugwin installatie en onze groene daktuin ook bijdragen, is voor ons alleen maar logisch. Niet omdat het kan, maar omdat het moet!

Niet alleen de drijfveren in de markt veranderen, eigenlijk ziet de hele markt er elke dag weer anders uit. In mijn volgende blog neem ik jullie graag mee in hoe wij digitaal ontzorgen waar het kan en persoonlijk blijven waar het moet. Het high-tech hotel of een digitaal doolhof?

Coen Schelfhorst

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Hotel Achtergronden
Oproep: werk je mee aan dit onderzoek over toeristenbelasting?

Ilse van Ipenburg sudeert af aan de Universiteit Maastricht. In opdracht van BookDifferent.com en ABN AMRO doet zij onderzoek naar de verduurzaming van de hotelsector en specifiek naar hoe de toeristenbelasting slimmer kan worden ingezet. Hoe kan dit worden gebruikt zodat investeren in duurzaamheid ...

Wet- en regelgeving Columns
Fooien: dit zijn de regels

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan. De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de ...

Toerisme Achtergronden
De populairste vakantielanden van 2018

HomeToGo, ‘s werelds grootste zoekmachine voor vakantiehuizen, onderzocht wat de meest populaire bestemmingen zijn voor de aanstaande zomervakantie van 2018 door de zoekopdrachten van Nederlandse vakantiegangers te analyseren. De populairste vakantielanden van 2018: Nederlanders blijken ...

Toerisme Achtergronden
Nederlanders laten werk niet los tijdens vakantie

Ruim 40% van de Nederlanders onder de 65 jaar laat het werk niet helemaal los op vakantie. Ouders met jonge kinderen zijn op vakantie het meest met werk bezig. Bijna de helft kan het niet laten om e-mails te checken en werktelefoontjes te beantwoorden. Dit terwijl tijd met elkaar doorbrengen en onts...

Fletcher Opening Hotelketens
Officiële opening pastarestaurant Laguna

Woensdag 27 juni vindt in het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant Nautisch Kwartier te Huizen de officiële opening plaats van het pastarestaurant Laguna. Tijdens de feestelijke opening zal er kinderentertainment aanwezig zijn. Iedereen is tussen 13.00 en 17.00 uur van harte welkom om een kijkje...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: