Blog Coen Schelfhorst GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: NO WASTE

22 januari 2018 | David Bakker

Het jaar van de opening is aangebroken, het komt nu wel heel dichtbij! We verwachten begin juni ons hotel in Kaatsheuvel te openen en zijn net live gegaan met de eerste versie van onze website. Op www.guesthousehotel.nl proberen we onze potentiele gasten net zo enthousiast te maken als dat wij zijn. Niet alleen zijn de eerste reacties heel erg positief ook worden onze inspanning beloond met de eerste boekingen. Hoe gaaf is dat!

GuestHouse Kitchen

Tegelijkertijd met het hotel, openen we ook ons restaurant op de begane grond, GuestHouse Kitchen. Het restaurant grenst aan de nieuwe Albert Heijn supermarkt waar de chefs dagelijks uit de supermarkt de verse aanvoer zelf “scoren”. Geïnspireerd door bezoeken aan onder andere Instock, zetten wij ook in op het terugdringen van voedselverspilling in de supermarkten. Wij gaan voor een reductie van 50% van de foodwaste in de supermarkt door creatief te koken met een dagelijks wisselende aanvoer. Per dag wordt er bijna 1 rolcontainer aan food dat over de datum is weggegooid. Wij willen proberen dit, door slim en op tijd in te kopen bij de supermarkt, te gaan terugdringen. De chefs lopen straks met een eigen scanner en winkelwagen door de supermarkt.

Met als resultaat creatieve en verse gerechten voor onze hotelgasten, maar ook kant en klare maaltijden die we in de supermarkt verkopen. Op termijn willen we dit ook uitbreiden naar een bezorgservice voor ouderen en alleenstaanden. Daarnaast gaan we van het overgebleven brood met een lokale bierbrouwer ons eigen bier produceren. Dit alles gericht op het terugdringen van verspilling!

GuestHouse Groen

De kleur van het logo is ook zeker geen toeval. We geloven niet alleen in ‘groen’ we zijn ervan overtuigd dat gasten hier straks ook echt voor gaan kiezen. Laatst was te lezen in een insight rapport van ABN Amro dat consumenten bereid zijn om 12% meer te betalen voor duurzame producten en diensten. En op een zeer interessante bijeenkomst in Circl op de Zuidas, werd duidelijk dat duurzaamheid steeds meer een keuzeargument voor consumenten zal zijn. Vanaf wanneer zal je op Booking.com kunnen sorteren, naast prijs, reviewscore en afstand tot het centrum op het element duurzaamheid? Ik denk dat dat niet lang meer gaat duren.

Duurzaamheid vanuit het hart

Genoeg argumenten voor een duurzaam hotel, maar de voornaamste reden voor ons is dat wij een betere plek willen achterlaten voor onze kinderen. Makkelijker gezegd dan gedaan! Wel word ik enorm enthousiast van alle gave initiatieven die ook een steentje bijdragen. Ik noemde al onze inspiratiebron Instock, maar ook de Plus in Winterswijk, de Verspillingsfabriek, Circl, het mooie Albron initiatief the Green House en het restaurant Bijvangst in Amsterdam. Één voor één top initiatieven die vanuit het hart de problemen aanpakken die wij zelf hebben gecreëerd. Hulde aan al die pioniers! Dat wij met ons foodwaste principe, de zonnepanelen op het dak, de warmte terugwin installatie en onze groene daktuin ook bijdragen, is voor ons alleen maar logisch. Niet omdat het kan, maar omdat het moet!

Niet alleen de drijfveren in de markt veranderen, eigenlijk ziet de hele markt er elke dag weer anders uit. In mijn volgende blog neem ik jullie graag mee in hoe wij digitaal ontzorgen waar het kan en persoonlijk blijven waar het moet. Het high-tech hotel of een digitaal doolhof?

Coen Schelfhorst

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: