Blog Renée Cohen: Opening Hilton Brussel is uitgesteld

15 juni 2016 |
Blog Renée Cohen: Opening Hilton Brussel is uitgesteld<

De kogel is door de kerk. In overleg met de eigenaar en na akkoord van Hilton hebben wij besloten om het Hilton Garden Inn hotel niet op 1 juni, maar op 4 augustus te openen. Het is simpelweg niet verstandig om vlak voor het zomerseizoen open te gaan. Hoewel wij er van overtuigd zijn dat de Hiltonsystemen, met zijn sterke loyaliteitsprogramma, omzet gaat leveren via GDS, callcenters, eigen website en OTA’s, spreken wij ook een aantal lokale corporate accounts en tour operators.

Amsterdam voelt dit
De zakelijke individuele markt herstelt heel langzaam, maar ligt vrijwel stil vanaf half juni. In juli en augustus is Brussel, net als de meeste West-Europese steden, afhankelijk van het toerisme, zowel individueel als groepen. Aziaten, Noord- en Zuid Amerikanen reizigers laten echter deze zomer Brussel en Parijs links liggen. Eigenlijk laten ze heel Europa links liggen. Ook Amsterdam voelt dit.

Seafood
Eind april vindt in Brussel de jaarlijkse beurs ‘Seafood’ plaats. Het grootste zakelijke evenement van het jaar, dat ervoor zorgt dat april ieder jaar weer een topmaand is. Dit jaar vielen de resultaten tegen, zoals verwacht veel annuleringen en tegenvallende pick-up cijfers, waardoor het yielden van de prijzen lastiger werd. De komende maanden vinden er ook minder zakelijke evenementen plaats dan gebruikelijk. Internationale organisaties nemen Brussel niet in overweging voor meerdaagse vergaderingen en congressen. Begrijpelijk, maar pijnlijk voor de gehele Brusselse horeca…..

Prijs-dumping
Er zijn veel rapporten en onderzoeken geschreven waarin het verlagen van prijzen na een catastrofe, zoals in Brussel, voornamelijk verliezers oplevert. Ondanks dat is er altijd een hotel dat denkt het slimste jongetje van de klas te zijn. Waarschijnlijk onder druk van een hoofdkantoor dat 'doe iets' brult wanneer de omzetcijfers tegenvallen, verlaagde een hotel in de Midi-buurt (nee, ik noem geen namen) haar BAR (Best Available Rate) met ruim 50 euro gemiddeld per nacht. Uiteraard doet het hotel dit om omzet weg te halen bij directe concurrenten en aan het hoofdkantoor te laten zien dat het marktaandeel is verhoogd. De omringende hotels in de Midi-buurt besloten ieder afzonderlijk om deze prijsverlaging niet te volgen en hielden hun publieke tarieven stabiel.

Marktaandeel verloren
Toen de maandelijkse STR-cijfers werden gepubliceerd, werd het opnieuw duidelijk waarom de onderzoekers gelijk hebben. Het betreffende hotel won marktaandeel in volume (MPI), maar verloor dusdanig veel ADR-share (ARI) dat het Revenue share (RGI) de laagste van de hele competitive set was. Ik hoop van harte dat het hotel de volgende keer voet bij stuk houdt en met deze resultaten in de hand haar prijsniveau volgende keer wel stabiel houdt.

Over Renée Cohen
Renée Cohen heeft een eigen Strategisch Hotel Adviesbureau (SHARC) voor commerciële projecten, interim management en functionele coaching. Voor meer informatie www.sharc.nu of volg het LinkedIn profiel van SHARC.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: