Blog Renée Cohen: Opening Hilton Brussel is uitgesteld

15 juni 2016
Blog Renée Cohen: Opening Hilton Brussel is uitgesteld

De kogel is door de kerk. In overleg met de eigenaar en na akkoord van Hilton hebben wij besloten om het Hilton Garden Inn hotel niet op 1 juni, maar op 4 augustus te openen. Het is simpelweg niet verstandig om vlak voor het zomerseizoen open te gaan. Hoewel wij er van overtuigd zijn dat de Hiltonsystemen, met zijn sterke loyaliteitsprogramma, omzet gaat leveren via GDS, callcenters, eigen website en OTA’s, spreken wij ook een aantal lokale corporate accounts en tour operators.

Amsterdam voelt dit
De zakelijke individuele markt herstelt heel langzaam, maar ligt vrijwel stil vanaf half juni. In juli en augustus is Brussel, net als de meeste West-Europese steden, afhankelijk van het toerisme, zowel individueel als groepen. Aziaten, Noord- en Zuid Amerikanen reizigers laten echter deze zomer Brussel en Parijs links liggen. Eigenlijk laten ze heel Europa links liggen. Ook Amsterdam voelt dit.

Seafood
Eind april vindt in Brussel de jaarlijkse beurs ‘Seafood’ plaats. Het grootste zakelijke evenement van het jaar, dat ervoor zorgt dat april ieder jaar weer een topmaand is. Dit jaar vielen de resultaten tegen, zoals verwacht veel annuleringen en tegenvallende pick-up cijfers, waardoor het yielden van de prijzen lastiger werd. De komende maanden vinden er ook minder zakelijke evenementen plaats dan gebruikelijk. Internationale organisaties nemen Brussel niet in overweging voor meerdaagse vergaderingen en congressen. Begrijpelijk, maar pijnlijk voor de gehele Brusselse horeca…..

Prijs-dumping
Er zijn veel rapporten en onderzoeken geschreven waarin het verlagen van prijzen na een catastrofe, zoals in Brussel, voornamelijk verliezers oplevert. Ondanks dat is er altijd een hotel dat denkt het slimste jongetje van de klas te zijn. Waarschijnlijk onder druk van een hoofdkantoor dat 'doe iets' brult wanneer de omzetcijfers tegenvallen, verlaagde een hotel in de Midi-buurt (nee, ik noem geen namen) haar BAR (Best Available Rate) met ruim 50 euro gemiddeld per nacht. Uiteraard doet het hotel dit om omzet weg te halen bij directe concurrenten en aan het hoofdkantoor te laten zien dat het marktaandeel is verhoogd. De omringende hotels in de Midi-buurt besloten ieder afzonderlijk om deze prijsverlaging niet te volgen en hielden hun publieke tarieven stabiel.

Marktaandeel verloren
Toen de maandelijkse STR-cijfers werden gepubliceerd, werd het opnieuw duidelijk waarom de onderzoekers gelijk hebben. Het betreffende hotel won marktaandeel in volume (MPI), maar verloor dusdanig veel ADR-share (ARI) dat het Revenue share (RGI) de laagste van de hele competitive set was. Ik hoop van harte dat het hotel de volgende keer voet bij stuk houdt en met deze resultaten in de hand haar prijsniveau volgende keer wel stabiel houdt.

Over Renée Cohen
Renée Cohen heeft een eigen Strategisch Hotel Adviesbureau (SHARC) voor commerciële projecten, interim management en functionele coaching. Voor meer informatie www.sharc.nu of volg het LinkedIn profiel van SHARC.

 

Overig nieuws