Blog Renée Cohen: Opening Hilton Brussel is uitgesteld

15 juni 2016 |
Blog Renée Cohen: Opening Hilton Brussel is uitgesteld

De kogel is door de kerk. In overleg met de eigenaar en na akkoord van Hilton hebben wij besloten om het Hilton Garden Inn hotel niet op 1 juni, maar op 4 augustus te openen. Het is simpelweg niet verstandig om vlak voor het zomerseizoen open te gaan. Hoewel wij er van overtuigd zijn dat de Hiltonsystemen, met zijn sterke loyaliteitsprogramma, omzet gaat leveren via GDS, callcenters, eigen website en OTA’s, spreken wij ook een aantal lokale corporate accounts en tour operators.

Amsterdam voelt dit
De zakelijke individuele markt herstelt heel langzaam, maar ligt vrijwel stil vanaf half juni. In juli en augustus is Brussel, net als de meeste West-Europese steden, afhankelijk van het toerisme, zowel individueel als groepen. Aziaten, Noord- en Zuid Amerikanen reizigers laten echter deze zomer Brussel en Parijs links liggen. Eigenlijk laten ze heel Europa links liggen. Ook Amsterdam voelt dit.

Seafood
Eind april vindt in Brussel de jaarlijkse beurs ‘Seafood’ plaats. Het grootste zakelijke evenement van het jaar, dat ervoor zorgt dat april ieder jaar weer een topmaand is. Dit jaar vielen de resultaten tegen, zoals verwacht veel annuleringen en tegenvallende pick-up cijfers, waardoor het yielden van de prijzen lastiger werd. De komende maanden vinden er ook minder zakelijke evenementen plaats dan gebruikelijk. Internationale organisaties nemen Brussel niet in overweging voor meerdaagse vergaderingen en congressen. Begrijpelijk, maar pijnlijk voor de gehele Brusselse horeca…..

Prijs-dumping
Er zijn veel rapporten en onderzoeken geschreven waarin het verlagen van prijzen na een catastrofe, zoals in Brussel, voornamelijk verliezers oplevert. Ondanks dat is er altijd een hotel dat denkt het slimste jongetje van de klas te zijn. Waarschijnlijk onder druk van een hoofdkantoor dat 'doe iets' brult wanneer de omzetcijfers tegenvallen, verlaagde een hotel in de Midi-buurt (nee, ik noem geen namen) haar BAR (Best Available Rate) met ruim 50 euro gemiddeld per nacht. Uiteraard doet het hotel dit om omzet weg te halen bij directe concurrenten en aan het hoofdkantoor te laten zien dat het marktaandeel is verhoogd. De omringende hotels in de Midi-buurt besloten ieder afzonderlijk om deze prijsverlaging niet te volgen en hielden hun publieke tarieven stabiel.

Marktaandeel verloren
Toen de maandelijkse STR-cijfers werden gepubliceerd, werd het opnieuw duidelijk waarom de onderzoekers gelijk hebben. Het betreffende hotel won marktaandeel in volume (MPI), maar verloor dusdanig veel ADR-share (ARI) dat het Revenue share (RGI) de laagste van de hele competitive set was. Ik hoop van harte dat het hotel de volgende keer voet bij stuk houdt en met deze resultaten in de hand haar prijsniveau volgende keer wel stabiel houdt.

Over Renée Cohen
Renée Cohen heeft een eigen Strategisch Hotel Adviesbureau (SHARC) voor commerciële projecten, interim management en functionele coaching. Voor meer informatie www.sharc.nu of volg het LinkedIn profiel van SHARC.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
16 jaar geleden in Hospitality Managemen: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Den Haag
Intell Hotel Den Haag Marina Beach is open

Direct aan het Noorderstrand ligt het dertien verdiepingen tellende Inntel Hotels Den Haag Marina Beach. Dit gloednieuwe strandhotel met het thema strand en haven beschikt over 226 luxe hotelkamers, Bar & Brasserie Willem I, Spa Flow en Meetings & Events zalen. Het hotel is een eyecatcher aa ...

Horeca naar de stembus deel vijf: D66

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Landal GreenParks verliest 35 procent omzet in 2020

Landal GreenParks heeft zich in 2020 – ondanks de coronacrisis – goed staande gehouden en wist haar positie als marktleider te handhaven, mede dankzij een sterke zomer met hoge bezettingscijfers en forse investeringen in marketing en op de parken. De uitstekende zomerprestaties maakte ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: