Blog Renée Cohen: Opening Hilton Brussel is uitgesteld

15 juni 2016 |
Blog Renée Cohen: Opening Hilton Brussel is uitgesteld<

De kogel is door de kerk. In overleg met de eigenaar en na akkoord van Hilton hebben wij besloten om het Hilton Garden Inn hotel niet op 1 juni, maar op 4 augustus te openen. Het is simpelweg niet verstandig om vlak voor het zomerseizoen open te gaan. Hoewel wij er van overtuigd zijn dat de Hiltonsystemen, met zijn sterke loyaliteitsprogramma, omzet gaat leveren via GDS, callcenters, eigen website en OTA’s, spreken wij ook een aantal lokale corporate accounts en tour operators.

Amsterdam voelt dit
De zakelijke individuele markt herstelt heel langzaam, maar ligt vrijwel stil vanaf half juni. In juli en augustus is Brussel, net als de meeste West-Europese steden, afhankelijk van het toerisme, zowel individueel als groepen. Aziaten, Noord- en Zuid Amerikanen reizigers laten echter deze zomer Brussel en Parijs links liggen. Eigenlijk laten ze heel Europa links liggen. Ook Amsterdam voelt dit.

Seafood
Eind april vindt in Brussel de jaarlijkse beurs ‘Seafood’ plaats. Het grootste zakelijke evenement van het jaar, dat ervoor zorgt dat april ieder jaar weer een topmaand is. Dit jaar vielen de resultaten tegen, zoals verwacht veel annuleringen en tegenvallende pick-up cijfers, waardoor het yielden van de prijzen lastiger werd. De komende maanden vinden er ook minder zakelijke evenementen plaats dan gebruikelijk. Internationale organisaties nemen Brussel niet in overweging voor meerdaagse vergaderingen en congressen. Begrijpelijk, maar pijnlijk voor de gehele Brusselse horeca…..

Prijs-dumping
Er zijn veel rapporten en onderzoeken geschreven waarin het verlagen van prijzen na een catastrofe, zoals in Brussel, voornamelijk verliezers oplevert. Ondanks dat is er altijd een hotel dat denkt het slimste jongetje van de klas te zijn. Waarschijnlijk onder druk van een hoofdkantoor dat 'doe iets' brult wanneer de omzetcijfers tegenvallen, verlaagde een hotel in de Midi-buurt (nee, ik noem geen namen) haar BAR (Best Available Rate) met ruim 50 euro gemiddeld per nacht. Uiteraard doet het hotel dit om omzet weg te halen bij directe concurrenten en aan het hoofdkantoor te laten zien dat het marktaandeel is verhoogd. De omringende hotels in de Midi-buurt besloten ieder afzonderlijk om deze prijsverlaging niet te volgen en hielden hun publieke tarieven stabiel.

Marktaandeel verloren
Toen de maandelijkse STR-cijfers werden gepubliceerd, werd het opnieuw duidelijk waarom de onderzoekers gelijk hebben. Het betreffende hotel won marktaandeel in volume (MPI), maar verloor dusdanig veel ADR-share (ARI) dat het Revenue share (RGI) de laagste van de hele competitive set was. Ik hoop van harte dat het hotel de volgende keer voet bij stuk houdt en met deze resultaten in de hand haar prijsniveau volgende keer wel stabiel houdt.

Over Renée Cohen
Renée Cohen heeft een eigen Strategisch Hotel Adviesbureau (SHARC) voor commerciële projecten, interim management en functionele coaching. Voor meer informatie www.sharc.nu of volg het LinkedIn profiel van SHARC.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: