Bouwen voor gasten uit China

13 juni 2006 | Redactie

De Chinese toerist... Het onderwerp blijft de gemoederen bezig houden. Hij komt, ingebed in een tourgroep, ons land bekijken. Binnen een tijdsbestek van 1,6 dagen! Zijn keuze gaat uit naar een driesterrenhotel dicht bij de snelweg. De Chinese zakenman blijft wat langer; hij wenst een vier- of vijfsterrenhotelkamer in een stedelijke omgeving.

In 2005 kwamen 96.000 Chinese hotelgasten naar ons land, maar wat als in 2020 ruim een miljoen Chinezen in Nederland willen overnachten? Hoeveel hotelkamers moeten vóór die tijd toegevoegd worden aan de huidige hotelmarkt?

Om hier een antwoord op te kunnen geven, zal eerst naar China zelf gekeken moeten worden. De Chinese economie groeit al jaren met een indrukwekkend tempo. Daardoor stijgt het welvaartsniveau en daarmee de middenklasse, de groep die in staat is een buitenlandse reis te maken. Door deze economische groei zullen ook de zakelijke reizigers naar Nederland in aantal toenemen.

In 2005 telde China al 30 miljoen uitgaande reizen. De verwachting is dat het Chinees uitgaand toerisme voorlopig fors zal blijven groeien. World Tourism Organisation verwacht in 2020 zo'n 100 miljoen uitgaande Chinese reizigers. Niet alleen de economische groei in China maakt dat de verwachtingen over het aantal Chinese reizigers hoog gespannen zijn, ook het openstellen van de grenzen heeft hiertoe bijgedragen.

De reiziger

Een belangrijk deel van de huidige Cinese reizigers verplaatst zich in toergroepen die in circa vijftien dagen ongeveer tien Europese landen bezoeken. Het gaat hierbij met name om mensen die voor de eerste keer Europa bezoeken en zoveel mogelijk willen zien. Bij de meeste toergroepen ligt de nadruk sterk op de prijs. Met name op de overnachting wordt zoveel mogelijk bezuinigd. Gemiddeld betalen reizigers in toergroepen 30 euro voor een overnachting inclusief ontbijt; bij voorkeur een Chinees ontbijt. Accommodatie vormt 30% van het budget. Eenzelfde deel gaat op aan winkelen. De zakelijke reizigers kiezen vaker voor wat meer kwaliteit en overnachten daarom bij voorkeur in vier- en vijfsterrenhotels, meestal gelegen in het centrum van een stad.

Met de toename van het aantal reizigers dat voor de eerste keer in Europa komt, groeit ook de groep herhalingsbezoekers. Deze reizen worden doorgaans wel in groepsverband gemaakt, maar de herhalingsbezoeker heeft meer oog voor kwaliteit dan voor kwantiteit. Dit betreft niet alleen de overnachting, maar ook de invulling van het programma. Zo is er meer ruimte voor speciale onderwerpen, zoals de Hollandse Meesters, en ligt de nadruk minder op het bezoeken van de grootste en belangrijkste bezienswaardigheden. Met de komst van herhalingsbezoekers groeit de markt voor Chinese reizigers naar volwassenheid, maar groeit ook de vraag naar een hoogwaardig en divers reisaanbod.

Het hotel

In 2005 overnachtten 96.000 Chinezen in Nederland. Dit was een groei van 20% ten opzichte van 2004. De gemiddelde verblijfsduur van de Chinese gasten was 1,6 dagen. Van alle gasten verbleef 84% in een drie- of viersterrenhotel. Op dit moment zijn er nog geen hotels die zich volledig op de Chinese gasten richten. Hier komt eind 2006 verandering in, als in Delft het eerste Chinese hotel wordt geopend met 70 kamers. Naarmate het aantal Chinese gasten in Nederland toeneemt, zal ook de vraag naar (Chinese) hotelkamers stijgen. Capaciteitsproblemen kunnen in de toekomst ontstaan als men onvoldoende inspeelt op de toenemende vraag.

Uit de publicatie 'De Chinese reismarkt; kansen en mogelijkheden voor de toeristische ondernemer' blijkt verder dat we in 2015 ongeveer 275.000 Chinese reizigers kunnen verwachten. Vanwege de onbekendheid met de nog jonge Chinese reismarkt is dit getal misschien voorzichtig genomen. Wellicht mogen we in 2020 wel 1 miljoen Chinese reizigers verwachten in ons land. Zijn die 70 kamers in Delft dan niet een beetje weinig?

Het is inderdaad weinig als de Chinese reizigers een op hen toegespitst Chinees hotel verwachten. De Chinese reismarkt zal zich echter verder zal gaan ontwikkelen en meer ‘volwassen’ vormen en gebruiken gaan aannemen. Er zal meer gekozen worden voor een langer verblijf op een locatie. Hierdoor ontstaat de behoefte aan comfort, en door hun ervaringen met de Westerse wereld, zullen de Chinese toeristen zich meer en meer aanpassen. Het hotelaanbod zal bij 1 miljoen Chinese reizigers naar ons land misschien niet toereikend zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het aantal Chinees-georiënteerde hotels explosief zal moeten toenemen.

Auteur: Titia P. de Boer

HM302006

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: