Branding en design (1/8)

15 september 2009 |
Branding en design (1/8)<

In acht artikelen beschrijven we welke factoren er van belang zijn voor een succesvolle hotelwebsite. Dit eerste artikel gaat over de manier waarop de uistraling van het hotel - de identiteit - terugkomt in de vormgeving van de website. Elk hotel heeft unieke eigenschappen, zoals de locatie, het kwaliteits- en serviceniveau, de inrichting en de faciliteiten. Een goede website sluit aan bij al deze eigenschappen en geeft zo de bezoeker een voorproefje van het verblijf. In een goed design worden aantrekkelijke foto’s weergegeven, komen het logo en de huisstijlkleuren terug en komt de website uitnodigend en betrouwbaar over.

- Branding: domeinnaam
De te gebruiken domeinnaam heeft niet zozeer te maken met de vormgeving van de website, wel met de branding. Zorg ervoor dat de naam van het hotel in de domeinnaam voorkomt. Ook het woord ‘hotel’ kan terugkomen. Mikt het hotel op een internationale doelgroep, dan is een .com extensie vaak beter dan een .nl extensie.

Helaas is er bij veel hotelwebsites niet goed nagedacht over het grafisch ontwerp. Hierdoor zullen bezoekers eerder afhaken en voor een alternatief kiezen. Wanneer u met uw designer of website ontwikkelaar aan de slag gaat met het design, dan zijn de volgende aandachtspunten van belang:

- Browser compatibility & resoluties
Er zijn verschillende soorten webbrowsers (bijvoorbeeld: Internet Explorer 6, 7 of 8, Firefox 2 of 3, Chrome, Safari, etc.) en er is een groot aantal beeldschermresoluties (bijvoorbeeld 800 x 600, 1024 x 768 of 1440 x 900). Wanneer een website ontworpen wordt, is het raadzaam rekening te houden met deze variaties. Wanneer bezoekers om technische redenen de website niet goed kunnen waarnemen, zullen zij de website verlaten en niet snel meer terugkomen.

- Clean design
‘Overdaad schaadt’ en helemaal bij webdesign. Te veel verschillende kleuren, lettertypes of elementen binnen een pagina, zorgen voor ruis en maken de website onaantrekkelijk voor de bezoeker.

- Gebruik van graphics & media
Om de bezoeker van de website een goed beeld te geven van het hotel, is het toevoegen van goede foto’s van essentieel belang. Foto’s kunnen een duidelijk beeld geven van de locatie en het in- en exterieur van het hotel. Een websitebezoeker die een goede impressie krijgt van het hotel, gaat eerder over tot het maken van een reservering. Ook het toevoegen van een video, omgevingskaart, image gallery of panoramafoto zorgen voor een betere beleving.

- Consistentie en positionering
Zorg ervoor dat de verschillende pagina elementen, zoals de navigatie, de positie van de foto’s en teksten, heading en footer, consequent geplaatst worden op de verschillende pagina’s. Hierdoor zullen bezoekers van de website makkelijker kunnen navigeren en de website beter begrijpen en dus langer op de website blijven.

Let er op dat verschillende partijen webdesign aanbieden. Vaak wordt deze dienst geleverd door vormgevers van drukwerk, dtp’-ers en kennissen en bekenden. Helaas beschikken niet al deze partijen over de specifieke ervaring voor het ontwerpen van een geschikte website lay-out. Praat daarom met verschillende partijen en kies, indien mogelijk, voor een specialist.

Mocht u vragen hebben of willen reageren op dit artikel, neem dan contact op met Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality | "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09 | 020-3880988 | "thomas@curious.nl"
Dit was het eerste artikel uit een reeks van acht artikelen 'Succes met de hotelwebsite'. Vanaf donderdag 24 september is het tweede artikel te lezen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Achtergronden Culinair
Ruim 1 op de 10 Nederlanders gaat met Kerst uit eten

Ruim een op de tien (12 procent) Nederlanders grijpt Kerst aan om uit eten te gaan. Dit blijkt uit een analyse van Taxi2Airport, dat - in aanloop naar de kerstdagen - in kaart bracht op welke manier Nederlanders Kerst vieren. Eten belangrijk tijdens Kerst Kerst is erg populair in Nederland. L...

Hotelbouwplannen
Vernieuwd meeting center in Nijmegen; ruimtelijk en stijlvol vergaderen in Sanadome

Nijmegen is een kwalitatief hoogstaand meeting center rijker. Het 4-sterren Superior hotel Sanadome Hotel & Spa Nijmegen heeft flink geïnvesteerd in haar vergaderfaciliteiten. Voorheen bevonden zich in de linker hotelvleugel van Sanadome diverse afdelingen van het Canisius Wilhelmina Zieken...

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: