Branding en design (1/8)

15 september 2009 |
Branding en design (1/8)<

In acht artikelen beschrijven we welke factoren er van belang zijn voor een succesvolle hotelwebsite. Dit eerste artikel gaat over de manier waarop de uistraling van het hotel - de identiteit - terugkomt in de vormgeving van de website. Elk hotel heeft unieke eigenschappen, zoals de locatie, het kwaliteits- en serviceniveau, de inrichting en de faciliteiten. Een goede website sluit aan bij al deze eigenschappen en geeft zo de bezoeker een voorproefje van het verblijf. In een goed design worden aantrekkelijke foto’s weergegeven, komen het logo en de huisstijlkleuren terug en komt de website uitnodigend en betrouwbaar over.

- Branding: domeinnaam
De te gebruiken domeinnaam heeft niet zozeer te maken met de vormgeving van de website, wel met de branding. Zorg ervoor dat de naam van het hotel in de domeinnaam voorkomt. Ook het woord ‘hotel’ kan terugkomen. Mikt het hotel op een internationale doelgroep, dan is een .com extensie vaak beter dan een .nl extensie.

Helaas is er bij veel hotelwebsites niet goed nagedacht over het grafisch ontwerp. Hierdoor zullen bezoekers eerder afhaken en voor een alternatief kiezen. Wanneer u met uw designer of website ontwikkelaar aan de slag gaat met het design, dan zijn de volgende aandachtspunten van belang:

- Browser compatibility & resoluties
Er zijn verschillende soorten webbrowsers (bijvoorbeeld: Internet Explorer 6, 7 of 8, Firefox 2 of 3, Chrome, Safari, etc.) en er is een groot aantal beeldschermresoluties (bijvoorbeeld 800 x 600, 1024 x 768 of 1440 x 900). Wanneer een website ontworpen wordt, is het raadzaam rekening te houden met deze variaties. Wanneer bezoekers om technische redenen de website niet goed kunnen waarnemen, zullen zij de website verlaten en niet snel meer terugkomen.

- Clean design
‘Overdaad schaadt’ en helemaal bij webdesign. Te veel verschillende kleuren, lettertypes of elementen binnen een pagina, zorgen voor ruis en maken de website onaantrekkelijk voor de bezoeker.

- Gebruik van graphics & media
Om de bezoeker van de website een goed beeld te geven van het hotel, is het toevoegen van goede foto’s van essentieel belang. Foto’s kunnen een duidelijk beeld geven van de locatie en het in- en exterieur van het hotel. Een websitebezoeker die een goede impressie krijgt van het hotel, gaat eerder over tot het maken van een reservering. Ook het toevoegen van een video, omgevingskaart, image gallery of panoramafoto zorgen voor een betere beleving.

- Consistentie en positionering
Zorg ervoor dat de verschillende pagina elementen, zoals de navigatie, de positie van de foto’s en teksten, heading en footer, consequent geplaatst worden op de verschillende pagina’s. Hierdoor zullen bezoekers van de website makkelijker kunnen navigeren en de website beter begrijpen en dus langer op de website blijven.

Let er op dat verschillende partijen webdesign aanbieden. Vaak wordt deze dienst geleverd door vormgevers van drukwerk, dtp’-ers en kennissen en bekenden. Helaas beschikken niet al deze partijen over de specifieke ervaring voor het ontwerpen van een geschikte website lay-out. Praat daarom met verschillende partijen en kies, indien mogelijk, voor een specialist.

Mocht u vragen hebben of willen reageren op dit artikel, neem dan contact op met Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality | "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09 | 020-3880988 | "thomas@curious.nl"
Dit was het eerste artikel uit een reeks van acht artikelen 'Succes met de hotelwebsite'. Vanaf donderdag 24 september is het tweede artikel te lezen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Achtergronden
Viervoeters welkom bij deze Eden Hotels

In Nederland worden ruim 1,5 miljoen honden als huisdier gehouden. En hoe gezellig is het om er samen met je trouwe viervoeter even tussenuit te gaan. Daarom bieden deze zomer het City Hotel Hengelo, Designhotel Maastricht, The ED Amsterdam, Oranje Hotel Leeuwarden en The Lancaster Hotel Amsterdam s...

Toerisme
Vakantie blijft belangrijk voor Nederlanders 

Ondanks de coronacrisis blijft vakantie nog altijd belangrijk voor Nederlanders. Een meerderheid wil daarom de komende jaren gewoon op vakantie blijven gaan. Zekerheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke keuzecriteria. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism half juni - na...

Personalia Hotelketens Internationaal
Marcel van Aelst benoemd tot chairman van Okura

Dat de eeuwenoude handelsrelatie die in Deshima ontstond tussen Japan en Nederland onverminderd sterk is en doorsijpelt in hedendaagse betrekkingen, blijkt uit veranderingen binnen de top van de Japanse Okura-groep. Met de benoeming van Marcel van Aelst als Chairman van Okura Nikko Hotel Management ...

Fletcher Hotelketens
Fletcher Hotels krijgt kansen te groeien in de huidige coronacrisis

De grootste hotelketen van Nederland, Fletcher Hotels, krijgt vele kansen om door te groeien in de huidige coronacrisis; vooral door het overnemen van hotels die failliet zijn gegaan vanwege de coronacrisis. Het bekende Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart de deuren moeten sluiten in verband met ...

Accor Hotelketens
Accor tekent voor TRIBE hotel in Nederland en een nieuw Mercure hotel

Accor heeft samen met WIN Hotels een franchiseovereenkomst getekend voor de komst van het allereerste TRIBE hotel en een Mercure hotel in Amsterdam. De hotels zijn gevestigd in twee torens van het nieuw te ontwikkelen gebied ‘Gare du Nord’ in Amsterdam-Noord, naast metrostation Noord (No...

F&B
Dutch Cuisine: Juist nu is een kortere keten belangrijk

Dutch Cuisine zal steeds breder gekend en gewaardeerd worden, denken Monique Mulder en Marjan Pijnenburg, bestuursleden van de stichting die de Nederlandse eetcultuur weer op de kaart zet. “Zeker nu is het belangrijker dan ooit om gezonde gerechten met een bekende herkomst aan te bieden. Korte...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: