Column Hans van Spronsen: 2010: De G-factor verslaat de X-factor

Auteur: Redactie
Hans van Spronsen 22 december 2009
Column Hans van Spronsen: 2010: De G-factor verslaat de X-factor

U kunt stoppen met het zoeken naar de x-factor waardoor uw hotel of restaurant vol komt te zitten. Mede door de crisis is de teneur gedraaid ten faveure van alles wat simpel te bereiken en niet te kostbaar is. Ook in 2010, wanneer we langzaam verder uit het diepe dal zullen krabbelen, zal dit de grootste trend blijven. Massaal zien we een terugkeer naar waarden die vaak nog als ouderwets worden beschouwd.

Neem bijvoorbeeld de recensierevolutie die voor een groot deel is veroorzaakt door de behoefte aan eerlijkheid bij consumenten. Hoe gaat u om met de recensierevolutie? Bent u eerlijk over uw product? Laat u zien wat de verschillen zijn tussen uw kamers, waardoor de ene kamer nu eenmaal duurder is dan de andere? Zorgt u ervoor dat elke dag weer een zo goed mogelijk product wordt geleverd? De tijd dat u zelden een recensie over uw bedrijf tegenkwam op het internet is echt definitief voorbij.

Maak gebruik van ontwikkelingen in andere branches, zoals bijvoorbeeld de reiswereld. Op websites van diverse reisorganisaties staat onder de aangeboden reizen een link naar Zoover, waar de onafhankelijke meningen van vakantiegangers staan. De wijze waarop andere gasten over uw product en service schrijven wordt met de dag meer bepalend. En besef terdege dat sommige gasten bijna ‘realtime’ hun mening op het internet kunnen zetten!

Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt ook steeds minder als een modeverschijnsel gezien; met name binnen de hotellerie is het gelukt om het woord 'sexy' te maken voor de gasten. Dit sexy effect, samen met de hang naar 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg', werkt positief op duurzame initiatieven. Initiatieven op dit vlak hoeven niet ver van u af te staan; luister naar uw gezonde verstand. Ook de wijze lessen van uw grootouders zijn momenteel populair!

Denk verder aan: lokaal verbouwd (liefst binnen een straal van zo’n 50 kilometer van uw fornuis), authentiek, traditioneel (de gerechten van oma, met uw eigen inbreng), vlees wat heeft mogen scharrelen, noten en paddestoelen die u zelf heeft geraapt (foerageren), lijngevangen vis, fairtrade en geen e-nummers.

Een actie organiseren waar een (lokaal) goed doel van profiteert, blijft het ook in 2010 goed doen. In het Engels heeft men daarvoor de term Generation G verzonnen. Zo kwam het Burnham hotel in Chicago met 'Casual Blue': tien dollar korting op een kamer als je een oude spijkerbroek doneerde, die daarna aan lokale daklozen werd gegeven. Het leverde wereldwijd 'exposure' op.

Wat u ook doet, vertel uw verhaal aan uw gasten. Die openheid, samen met originaliteit, bepaalt de G(gun)factor van uw bedrijf.

HM302009

Overig nieuws