Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

13 januari 2021 | Hans van Spronsen

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met de beperkingen waar onze prachtige branche mee te maken kreeg. Een ‘horrorscenario’ waar niemand rekening mee had gehouden en wat niemand had kunnen voorspellen.  

Toen dachten we nog dat het een tijdelijk situatie zou zijn, intussen weten wij beter. Naast de gigantische omzetklap en dus ook resultaatdaling kwam daar steeds meer de frustratie ten opzichte van andere sectoren bij. Tot op de dag van vandaag is het lastig te accepteren dat de bouwmarkt en de winkels gewoon open zijn gebleven. En natuurlijk dat de geweldige overheidssteun niet beschikbaar kwam voor ondernemers.

Gelukkig hebben we dat naast ons neer kunnen leggen en zijn we als echte ondernemers aan de gang gegaan on de schade enigszins te beperken. Juist dit jaar bloeide de creativiteit op. Als sector hebben we geleerd dat hotelier zijn meer is dan gastvriendelijk zijn en zorgen dat iedereen doet wat ie doen moet. Geweldige oplossingen om te zorgen dat uw bedrijf voldeed aan de eisen van de overheid, dat u de handen ineen sloeg met vakgenoten zodat chefs een plek hadden om te koken en u een fantastisch culinair avontuur uw gast kon aanbieden. We zagen dat u het dicht bij uzelf hield en maaltijdboxen creëerde die bij uw bedrijf pasten en de gast toch een stukje van uw gastvrijheid thuis liet proeven.

Zelf heb ik weer eens leren genieten van de schoonheid van ons eigen land, hoeveel rust en plezier er kan worden beleefd aan een kort binnenlands tripje en werd ik weer eens herinnerd aan al die fantastische hotels en restaurants dat ons land rijk is. Ik hoop dat dit voor de hele Nederlandse bevolking geldt en dat wij de komende jaren hiervan de vruchten mogen plukken.

Maar wat blijft is gewoon het feit dat 2020 een vreselijk jaar was voor eigenlijk iedereen in de wereld. In dit kader blijft mij een uitspraak bij van een ondernemer die mij vertelde “Ik hoop dat als ik morgen wakker word het eind maart 2021 is”, dit is een sentiment dat velen van ons zullen herkennen.

Hopelijk kunnen we dan met elkaar een einde gaan breien aan dit hoofdstuk van onze geschiedenis. Maar tot die tijd zie ik graag uw creatieve initiatieven, maak ik met veel plezier de maaltijden die u mij verkoopt in een box met een interactief recept, kom ik bij u logeren om even van ouderwetse gastvrijheid te proeven en geniet ik van de (on)verwachte samenwerkingen die u met uw vakcollega’s aangaat. Wat resteert aan het einde van dit jaar is dat we beter maar niet achteruit moeten kijken maar juist vooruit naar een geweldig 2021. Het vaccin komt er aan en dan komen onze gasten er meteen achteraan.

Meer columns?

Hans van Spronsen voorziet Hospitality Management al jaren van columns. Die hebben we hier gebundeld.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Jonge Honden: Michelle Zandbergen ziet eerste hotel niet als eindstation

De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge ho ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet alti ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Achtergronden Internationaal
Amsterdams gezin haalt anderhalve ton op voor de realisatie van hotel op Sardinië

De ondernemers achter Soul Valley hebben inmiddels ruim 150.000 euro opgehaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Hiermee is het minimale streefbedrag behaald en wordt het conscious hotel volledig duurzaam gebouwd en ingericht. Daarmee gaat hun droom om een plek te creëren ...

Hotel & Recht
Huurrecht en onvoorziene omstandigheden; 3 uitspraken

Na de eerste lockdown en reeks van daaropvolgende procedures tussen huurders en verhuurders, bespraken wij in ons artikel van augustus 2020 een kort geding vonnis van de rechtbank Amsterdam. Kortgezegd oordeelde de rechter daarin voorlopig – en grotendeels in lijn met de overige uitspraken to ...

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: