Column Hans van Spronsen: de ananas op de hotelkamer

12 augustus 2019 | redactie

Ik ben als mens gek op extra aandacht, gewoon iets kleins speciaal voor mij. Eigenlijk gil ik om herkenning en erkenning, zoals al uw gasten, neem ik aan. Eigenlijk ben ik een ‘aandachtfetisjist’ en als ik die krijg, geef ik nog makkelijker geld uit en ben ik tegelijkertijd veel positiever over mijn verblijf en de beleving. Volgens mij geldt dit voor al uw gasten. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet ik wat aan mijzelf gaan doen. Misschien herkent u zich wel een beetje in de manier waarop ik mijzelf als gast typeer? Ik garandeer u dat veel gasten graag de typering bevestigen, want wie wil er nu niet verwend worden?

Een prachtige uitgangspositie voor goede marketing naar uw gasten toe. Juist in een tijd dat de reviews een heel belangrijke rol spelen in uw marktpositie. De aantrekkingskracht van uw bedrijf wordt natuurlijk grotendeels bepaald door de scores die op internet staan, maar juist ook die persoonlijke reviews van gasten - die uw bedrijf de hemel in prijzen - spelen een uitermate belangrijke rol. Zeker als je hoge waarderingen ziet, vraagt de achterdochtige mens zich onbewust af of dit wel klopt. Als je dan de reviews gaat lezen en als deze, op persoonlijke manier, de scores allemaal bevestigen, ontstaat geloofwaardigheid. Zo ben ik ooit eens bij een hotel in Italië terechtgekomen. Ik was ondanks het hoge cijfer pas overtuigd door de talloze tot de verbeelding sprekende reviews.

En hoe krijg je dat nou voor elkaar? Natuurlijk moet de basis van de dienstverlening in het hotel (de hardware) in orde zijn, daarnaast moet u, in mijn optiek, zorgen voor extra aandacht voor de software van uw bedrijf. De menselijke factor die mij er van overtuigt dat ik meer dan welkom ben en dat mijn verblijf geweldig zal zijn. Dus: trainen, trainen en nog eens trainen van uw medewerkers op gastcontact en werkelijke interesse in de gast. Daarnaast is het continu verdiepen in de wensen van de gast en de manier waarop uw bedrijf ‘de gast speciaal kan maken’ en dit omzetten in een intern programma. En over die ananas op de kamer, heel lief en symbolisch om als welkomstgeschenk op mijn kamer te zetten. Onhandig om hier een gewoon bestekje bij te serveren. Is werkelijk geen doen om een ananas mee te lijf te gaan. Maar goed, dat vergeef ik u, want het was wel een leuke geste!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: