Column Hans van Spronsen: de ananas op de hotelkamer

12 augustus 2019 | redactie

Ik ben als mens gek op extra aandacht, gewoon iets kleins speciaal voor mij. Eigenlijk gil ik om herkenning en erkenning, zoals al uw gasten, neem ik aan. Eigenlijk ben ik een ‘aandachtfetisjist’ en als ik die krijg, geef ik nog makkelijker geld uit en ben ik tegelijkertijd veel positiever over mijn verblijf en de beleving. Volgens mij geldt dit voor al uw gasten. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet ik wat aan mijzelf gaan doen. Misschien herkent u zich wel een beetje in de manier waarop ik mijzelf als gast typeer? Ik garandeer u dat veel gasten graag de typering bevestigen, want wie wil er nu niet verwend worden?

Een prachtige uitgangspositie voor goede marketing naar uw gasten toe. Juist in een tijd dat de reviews een heel belangrijke rol spelen in uw marktpositie. De aantrekkingskracht van uw bedrijf wordt natuurlijk grotendeels bepaald door de scores die op internet staan, maar juist ook die persoonlijke reviews van gasten - die uw bedrijf de hemel in prijzen - spelen een uitermate belangrijke rol. Zeker als je hoge waarderingen ziet, vraagt de achterdochtige mens zich onbewust af of dit wel klopt. Als je dan de reviews gaat lezen en als deze, op persoonlijke manier, de scores allemaal bevestigen, ontstaat geloofwaardigheid. Zo ben ik ooit eens bij een hotel in Italië terechtgekomen. Ik was ondanks het hoge cijfer pas overtuigd door de talloze tot de verbeelding sprekende reviews.

En hoe krijg je dat nou voor elkaar? Natuurlijk moet de basis van de dienstverlening in het hotel (de hardware) in orde zijn, daarnaast moet u, in mijn optiek, zorgen voor extra aandacht voor de software van uw bedrijf. De menselijke factor die mij er van overtuigt dat ik meer dan welkom ben en dat mijn verblijf geweldig zal zijn. Dus: trainen, trainen en nog eens trainen van uw medewerkers op gastcontact en werkelijke interesse in de gast. Daarnaast is het continu verdiepen in de wensen van de gast en de manier waarop uw bedrijf ‘de gast speciaal kan maken’ en dit omzetten in een intern programma. En over die ananas op de kamer, heel lief en symbolisch om als welkomstgeschenk op mijn kamer te zetten. Onhandig om hier een gewoon bestekje bij te serveren. Is werkelijk geen doen om een ananas mee te lijf te gaan. Maar goed, dat vergeef ik u, want het was wel een leuke geste!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: