Column Hans van Spronsen: de ananas op de hotelkamer

12 augustus 2019 | redactie

Ik ben als mens gek op extra aandacht, gewoon iets kleins speciaal voor mij. Eigenlijk gil ik om herkenning en erkenning, zoals al uw gasten, neem ik aan. Eigenlijk ben ik een ‘aandachtfetisjist’ en als ik die krijg, geef ik nog makkelijker geld uit en ben ik tegelijkertijd veel positiever over mijn verblijf en de beleving. Volgens mij geldt dit voor al uw gasten. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet ik wat aan mijzelf gaan doen. Misschien herkent u zich wel een beetje in de manier waarop ik mijzelf als gast typeer? Ik garandeer u dat veel gasten graag de typering bevestigen, want wie wil er nu niet verwend worden?

Een prachtige uitgangspositie voor goede marketing naar uw gasten toe. Juist in een tijd dat de reviews een heel belangrijke rol spelen in uw marktpositie. De aantrekkingskracht van uw bedrijf wordt natuurlijk grotendeels bepaald door de scores die op internet staan, maar juist ook die persoonlijke reviews van gasten - die uw bedrijf de hemel in prijzen - spelen een uitermate belangrijke rol. Zeker als je hoge waarderingen ziet, vraagt de achterdochtige mens zich onbewust af of dit wel klopt. Als je dan de reviews gaat lezen en als deze, op persoonlijke manier, de scores allemaal bevestigen, ontstaat geloofwaardigheid. Zo ben ik ooit eens bij een hotel in Italië terechtgekomen. Ik was ondanks het hoge cijfer pas overtuigd door de talloze tot de verbeelding sprekende reviews.

En hoe krijg je dat nou voor elkaar? Natuurlijk moet de basis van de dienstverlening in het hotel (de hardware) in orde zijn, daarnaast moet u, in mijn optiek, zorgen voor extra aandacht voor de software van uw bedrijf. De menselijke factor die mij er van overtuigt dat ik meer dan welkom ben en dat mijn verblijf geweldig zal zijn. Dus: trainen, trainen en nog eens trainen van uw medewerkers op gastcontact en werkelijke interesse in de gast. Daarnaast is het continu verdiepen in de wensen van de gast en de manier waarop uw bedrijf ‘de gast speciaal kan maken’ en dit omzetten in een intern programma. En over die ananas op de kamer, heel lief en symbolisch om als welkomstgeschenk op mijn kamer te zetten. Onhandig om hier een gewoon bestekje bij te serveren. Is werkelijk geen doen om een ananas mee te lijf te gaan. Maar goed, dat vergeef ik u, want het was wel een leuke geste!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: