Column Hans van Spronsen: de ananas op de hotelkamer

Auteur: redactie
Columns 12 augustus 2019
Column Hans van Spronsen: de ananas op de hotelkamer

Ik ben als mens gek op extra aandacht, gewoon iets kleins speciaal voor mij. Eigenlijk gil ik om herkenning en erkenning, zoals al uw gasten, neem ik aan. Eigenlijk ben ik een ‘aandachtfetisjist’ en als ik die krijg, geef ik nog makkelijker geld uit en ben ik tegelijkertijd veel positiever over mijn verblijf en de beleving. Volgens mij geldt dit voor al uw gasten. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet ik wat aan mijzelf gaan doen. Misschien herkent u zich wel een beetje in de manier waarop ik mijzelf als gast typeer? Ik garandeer u dat veel gasten graag de typering bevestigen, want wie wil er nu niet verwend worden?

Een prachtige uitgangspositie voor goede marketing naar uw gasten toe. Juist in een tijd dat de reviews een heel belangrijke rol spelen in uw marktpositie. De aantrekkingskracht van uw bedrijf wordt natuurlijk grotendeels bepaald door de scores die op internet staan, maar juist ook die persoonlijke reviews van gasten - die uw bedrijf de hemel in prijzen - spelen een uitermate belangrijke rol. Zeker als je hoge waarderingen ziet, vraagt de achterdochtige mens zich onbewust af of dit wel klopt. Als je dan de reviews gaat lezen en als deze, op persoonlijke manier, de scores allemaal bevestigen, ontstaat geloofwaardigheid. Zo ben ik ooit eens bij een hotel in Italië terechtgekomen. Ik was ondanks het hoge cijfer pas overtuigd door de talloze tot de verbeelding sprekende reviews.

En hoe krijg je dat nou voor elkaar? Natuurlijk moet de basis van de dienstverlening in het hotel (de hardware) in orde zijn, daarnaast moet u, in mijn optiek, zorgen voor extra aandacht voor de software van uw bedrijf. De menselijke factor die mij er van overtuigt dat ik meer dan welkom ben en dat mijn verblijf geweldig zal zijn. Dus: trainen, trainen en nog eens trainen van uw medewerkers op gastcontact en werkelijke interesse in de gast. Daarnaast is het continu verdiepen in de wensen van de gast en de manier waarop uw bedrijf ‘de gast speciaal kan maken’ en dit omzetten in een intern programma. En over die ananas op de kamer, heel lief en symbolisch om als welkomstgeschenk op mijn kamer te zetten. Onhandig om hier een gewoon bestekje bij te serveren. Is werkelijk geen doen om een ananas mee te lijf te gaan. Maar goed, dat vergeef ik u, want het was wel een leuke geste!

Overig nieuws