Column Hans van Spronsen: de ananas op de hotelkamer

12 augustus 2019 | redactie

Ik ben als mens gek op extra aandacht, gewoon iets kleins speciaal voor mij. Eigenlijk gil ik om herkenning en erkenning, zoals al uw gasten, neem ik aan. Eigenlijk ben ik een ‘aandachtfetisjist’ en als ik die krijg, geef ik nog makkelijker geld uit en ben ik tegelijkertijd veel positiever over mijn verblijf en de beleving. Volgens mij geldt dit voor al uw gasten. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet ik wat aan mijzelf gaan doen. Misschien herkent u zich wel een beetje in de manier waarop ik mijzelf als gast typeer? Ik garandeer u dat veel gasten graag de typering bevestigen, want wie wil er nu niet verwend worden?

Een prachtige uitgangspositie voor goede marketing naar uw gasten toe. Juist in een tijd dat de reviews een heel belangrijke rol spelen in uw marktpositie. De aantrekkingskracht van uw bedrijf wordt natuurlijk grotendeels bepaald door de scores die op internet staan, maar juist ook die persoonlijke reviews van gasten - die uw bedrijf de hemel in prijzen - spelen een uitermate belangrijke rol. Zeker als je hoge waarderingen ziet, vraagt de achterdochtige mens zich onbewust af of dit wel klopt. Als je dan de reviews gaat lezen en als deze, op persoonlijke manier, de scores allemaal bevestigen, ontstaat geloofwaardigheid. Zo ben ik ooit eens bij een hotel in Italië terechtgekomen. Ik was ondanks het hoge cijfer pas overtuigd door de talloze tot de verbeelding sprekende reviews.

En hoe krijg je dat nou voor elkaar? Natuurlijk moet de basis van de dienstverlening in het hotel (de hardware) in orde zijn, daarnaast moet u, in mijn optiek, zorgen voor extra aandacht voor de software van uw bedrijf. De menselijke factor die mij er van overtuigt dat ik meer dan welkom ben en dat mijn verblijf geweldig zal zijn. Dus: trainen, trainen en nog eens trainen van uw medewerkers op gastcontact en werkelijke interesse in de gast. Daarnaast is het continu verdiepen in de wensen van de gast en de manier waarop uw bedrijf ‘de gast speciaal kan maken’ en dit omzetten in een intern programma. En over die ananas op de kamer, heel lief en symbolisch om als welkomstgeschenk op mijn kamer te zetten. Onhandig om hier een gewoon bestekje bij te serveren. Is werkelijk geen doen om een ananas mee te lijf te gaan. Maar goed, dat vergeef ik u, want het was wel een leuke geste!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: