Column Hans van Spronsen: Groot of klein; dat is de vraag

20 februari 2000 | Hans van Spronsen

'De gast staat centraal in ons beleid. Hij is het middelpunt van ons zakelijk handelen.' Hoe vaak kom je dit soort slagzinnen en leuzen niet tegen in de hotellerie? Logisch natuurlijk, in de gastvrijheidssector. De vraag is echter hoe men deze missie of doelstelling toepast in de dagelijkse praktijk. Slaagt men er werkelijk in de eisen en wensen van de gast centraal te plaatsen? Ik constateer regelmatig dat het op diverse terreinen niet lukt.

Neem als voorbeeld de tv, een apparaat dat tegenwoordig niet ontbreken mag op een hotelkamer. Frappant is echter het formaat van de televisie. In de samenleving worden grote televisies veruit het meest verkocht; de seniorenmarkt heeft zelfs een voorkeur voor het allergrootste formaat. Veel hôteliers lijken evenwel zeker te weten dat hun gasten een voorkeur hebben voor heel kleine tv-toestellen. Of is hier sprake van verkeerde zuinigheid? Volgens mij willen gasten in een hotel over minimaal dezelfde faciliteiten beschikken als thuis.

Een ander facet van de hotelkamer dat in veel hotels verbeterd kan worden, is de hoogte van het bed. In een vergrijzende samenleving wordt dit aandachtspunt nog belangrijker dan het al was. De hoogte van de meeste hotelbedden is voor ouderen niet goed: de instap is minder prettig dan thuis; soms zelfs pijnlijk.

Ik ben zelf niet zo erg lang, maar in mijn omgeving zie ik steeds meer grote mensen. Het is zelfs zo dat de Nederlander gemiddeld de grootste mens in de wereld is geworden. En als ik dan naar die standaard hotelbedden kijk, weet ik zeker dat menig Nederlander of Scandinaviër ongemakkelijk slaapt in hotels. Een hele vakantie of een lekker weekeinde uit, en dan niet lekker kunnen slapen. Denk hier eens aan als u de bedden gaat vervangen.

Zomaar een paar dingen die mij opvallen. Uw gasten weten waarschijnlijk veel meer van die kleine verbeteringen te noemen die hun verblijf in uw bedrijf zullen veraangenamen. Vraag hier eens naar, en doe dat eens op een andere manier. Organiseer eens een 'gastenpanel': gewoon een groepje gasten uitnodigen dat onder leiding van een deskundig adviseur twee uur gaat discussiëren over de sterke en zwakke punten van uw bedrijf. Uw gasten vinden het vast leuk om hierbij betrokken te worden.

Zoiets is een goede start van een nieuw millennium. Met de gegevens uit het gastenpanel kunnen we wellicht het jaar 2000 nog gastvrijer maken.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: