Column Hans van Spronsen: Groot of klein; dat is de vraag

20 februari 2000 | Hans van Spronsen

'De gast staat centraal in ons beleid. Hij is het middelpunt van ons zakelijk handelen.' Hoe vaak kom je dit soort slagzinnen en leuzen niet tegen in de hotellerie? Logisch natuurlijk, in de gastvrijheidssector. De vraag is echter hoe men deze missie of doelstelling toepast in de dagelijkse praktijk. Slaagt men er werkelijk in de eisen en wensen van de gast centraal te plaatsen? Ik constateer regelmatig dat het op diverse terreinen niet lukt.

Neem als voorbeeld de tv, een apparaat dat tegenwoordig niet ontbreken mag op een hotelkamer. Frappant is echter het formaat van de televisie. In de samenleving worden grote televisies veruit het meest verkocht; de seniorenmarkt heeft zelfs een voorkeur voor het allergrootste formaat. Veel hôteliers lijken evenwel zeker te weten dat hun gasten een voorkeur hebben voor heel kleine tv-toestellen. Of is hier sprake van verkeerde zuinigheid? Volgens mij willen gasten in een hotel over minimaal dezelfde faciliteiten beschikken als thuis.

Een ander facet van de hotelkamer dat in veel hotels verbeterd kan worden, is de hoogte van het bed. In een vergrijzende samenleving wordt dit aandachtspunt nog belangrijker dan het al was. De hoogte van de meeste hotelbedden is voor ouderen niet goed: de instap is minder prettig dan thuis; soms zelfs pijnlijk.

Ik ben zelf niet zo erg lang, maar in mijn omgeving zie ik steeds meer grote mensen. Het is zelfs zo dat de Nederlander gemiddeld de grootste mens in de wereld is geworden. En als ik dan naar die standaard hotelbedden kijk, weet ik zeker dat menig Nederlander of Scandinaviër ongemakkelijk slaapt in hotels. Een hele vakantie of een lekker weekeinde uit, en dan niet lekker kunnen slapen. Denk hier eens aan als u de bedden gaat vervangen.

Zomaar een paar dingen die mij opvallen. Uw gasten weten waarschijnlijk veel meer van die kleine verbeteringen te noemen die hun verblijf in uw bedrijf zullen veraangenamen. Vraag hier eens naar, en doe dat eens op een andere manier. Organiseer eens een 'gastenpanel': gewoon een groepje gasten uitnodigen dat onder leiding van een deskundig adviseur twee uur gaat discussiëren over de sterke en zwakke punten van uw bedrijf. Uw gasten vinden het vast leuk om hierbij betrokken te worden.

Zoiets is een goede start van een nieuw millennium. Met de gegevens uit het gastenpanel kunnen we wellicht het jaar 2000 nog gastvrijer maken.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Onderwijs Van der Valk
Van der Valk Hotel Breukelen en MBO College Hilversum starten nieuwe opleiding

Hybride leren: een opleiding op de werkplek. Dat is wat MBO College Hilversum, Van der Valk Hotel Breukelen en House of Hospitality mbo-studenten bieden met de nieuwe opleiding Hotelmanagement on the job die start eind januari 2020. "MBO College Hilversum gelooft in onderwijs dat zo ‘l...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: