Column Hans van Spronsen: Ruim baan voor de Mens

Auteur: Redactie
Hans van Spronsen 22 juli 2015
Column Hans van Spronsen: Ruim baan voor de Mens

Onze wereld is een wereld die onder invloed van de steeds verder oprukkende technologisering steeds sneller en ingrijpender zal veranderen. En we staan nog maar aan het begin. Volgens CISCO zijn er in 2020 zo’n 50 miljard apparaten die allemaal via internet zullen communiceren. Ter vergelijking: in 2012 waren dit er nog maar 8,7 miljard. Van communicerende koelkasten en auto’s tot kostuums die na 12 keer dragen zelf aangeven dat zij gestoomd dienen te worden. U kent wel dat geluidje in uw auto als u uw gordel niet om doet? Zo zal uw pak ook reageren. En hoe reageren wij als mensen?

Specially Made For You, selfies, My Own Space, DIY, zo maar wat termen die ronddwalen in ons huidige tijdperk. Begrippen die aangeven dat wij steeds meer individualiseren. Wij willen ons steeds meer onderscheiden en onszelf identificeren met diensten die (voor het gevoel) alleen voor ons zijn. Dit in een wereld waar juist nog steeds veel eenheidsworst wordt aangeboden. Kortom, nu ons hele leven wordt geregeerd door ons mobieltje willen we ruimte voor onze eigen bovenste beste IK.

Standaarddiensten zijn passé. Zo zullen we bijvoorbeeld elke keer de kleur van ons beddengoed en badlinnen in het hotel willen kunnen bepalen. Kijk naar ‘pillow choice’; dit zien we steeds vaker. Logisch, omdat geen mens hetzelfde is, en ik wel goed wil slapen. Niet-passende badjassen is het negeren van mijn individualiteit en dus ook geen echte gastvrijheid. Standaardkamers zullen het gaan afleggen tegen kamers met een eigen identiteit. Service zal eindelijk steeds meer maatwerk worden, er is nu eenmaal geen standaardmens.

Dit betekent meer ruimte voor persoonlijke aandacht die niet vanuit de vaste regels komt. Medewerkers zullen meer vrijheid in gebondenheid moeten krijgen binnen onze bedrijven. Zij moeten elke keer à la minute de juiste gastvrijheidstoon kunnen aanslaan. Weg met de manuals, op zoek naar trainingen die de authenticiteit in de medewerker omhoog haalt. Echte aandacht in een maatwerkoplossing.

Is er een keuze? Ik denk van niet. Langzaam maar zeker zullen ondernemers begrijpen dat dit de weg is. Het proces is al ingezet en door de enorme transparantie in onze wereld zal het ook snel opgevolgd worden. Onderscheidend vermogen zal steeds meer het domein worden van de Mens, en zo had het allang moeten zijn!

HM302015

 

Overig nieuws