Corendon Boeing 747 begint aan laatste reis

6 februari 2019 | Thijs Jacobs

Afgelopen nacht is de Boeing 747 van Corendon aan haar laatste reis begonnen. Atilay Uslu, directeur-eigenaar van Corendon, gaf hiervoor dinsdagavond het ceremonie?le startschot. In de SKYBAR 747 van het Corendon Village Hotel werd met een druk op de knop de verlichting in het toestel ontstoken, waarna het in beweging kwam.

Op een trailer van transportgigant Mammoet reed de Queen of the Sky vervolgens over Schiphol, om via de Zwanenburgbaan het terrein te verlaten en haar weg te vinden over de weilanden. Liefst 1.250 genodigden en bezoekers waren getuige van dit indrukwekkende schouwspel. Met shuttlebussen werden zij naar een ingerichte spottersplek in het weiland gebracht, waar het toestel even na middernacht majestueus voorbij reed. De Boeing 747 blijft twee dagen in het weiland staan, waarna zij vrijdag- en zaterdagnacht haar reis vervolgt naar de hoteltuin van het Corendon hotel.

Atilay Uslu is blij en trots

Atilay Uslu: “We zijn ontzettend blij en trots. Wat zich al die tijd in onze gedachten heeft afgespeeld, zagen we gisteravond voor onze ogen gebeuren: het transport van dit gigantische toestel, richting ons hotel. Dat is een onbeschrijfelijk gevoel; we kunnen niet wachten om haar zondagochtend in onze tuin te verwelkomen. De belangstelling voor het transport is enorm maar helaas kunnen er vanuit veiligheidsoverwegingen maar 1.250 bezoekers per moment bij zijn. Maar alle andere gei?nteresseerden kunnen alles volgen via een livestream die drie nachten in de lucht is.”

Feiten & cijfers

De laatste vijfdaagse reis van de Boeing is een indrukwekkende operatie waarbij het vliegtuig 17 sloten, de A9 en een provinciale weg oversteekt. De totale route beslaat 12,5 kilometer; 8 kilometer over het luchthaventerrein van Schiphol en daarna nog 4,5 kilometer door de akkerlanden. In samenwerking met Mammoet, specialist op het gebied van zwaar transport, wordt het 160 ton wegende toestel vervoerd. De Mammoet trailer zelf weegt no?g meer: ruim 200 ton (meer dan 50 Afrikaanse olifanten). De trailer kan het gewicht van de Boeing dragen omdat het verdeeld wordt over de 192 wielen die eronder zitten. Om ervoor te zorgen dat de trailer niet wegzakt in de drassige akkergrond, rijdt deze over een aangelegde weg van circa 2.100 metalen rijplaten van 1.500 kilo per stuk. De trailer rijdt 5 kilometer per uur. Waarom 5 kilometer per uur? Omdat dat de loopsnelheid is van de persoon die achter de trailer loopt en hem van een afstand bestuurt. De trailer maakt gebruik van 2 zogenaamde powerpacks. Elk powerpack heeft een vermogen van 390kW, wat in totaal neerkomt op meer dan 1.000 paardenkrachten. Het vliegtuig rijdt overigens niet zelf omdat het niet scherp genoeg kan sturen op deze route met beperkte ruimte. De trailer kan dat wel. In totaal moeten er zo’n 18 bochten genomen worden, waarvan de eerste 7 op het terrein van Schiphol zelf.

747 - Een iconisch toestel

De allereerste testvlucht van de Boeing 747 werd op 9 februari 1969 uitgevoerd; komend weekend exact vijftig jaar geleden. De 747 is een iconisch toestel. Het kon 2,5 keer zoveel passagiers vervoeren als andere gangbare types en tot 2007 was de 747 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Voor een groot toestel moest een grote fabriek worden gebouwd en zo ontstond qua volume het grootste gebouw ter wereld, nabij Everett in Washington, waar de Boeing fabriek zich nog steeds bevindt. Het was ook het eerste widebody toestel, met twee gangpaden. Kenmerkend is ook het tweede dek, waarbij de cockpit zich bovenin bevindt. KLM introduceerde in 1971 de eerste Boeing 747 in haar vloot. De 'City of Bangkok’, die in 1989 in de vloot werd opgenomen, werd destijds gedoopt door negen Thaise monniken. Na bijna dertig jaar trouwe dienst siert het toestel straks de hoteltuin bij Corendon.

www.corendonhotels.com/nl/corendonmission747

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: