Corendon Boeing 747 begint aan laatste reis

6 februari 2019 | Thijs Jacobs

Afgelopen nacht is de Boeing 747 van Corendon aan haar laatste reis begonnen. Atilay Uslu, directeur-eigenaar van Corendon, gaf hiervoor dinsdagavond het ceremonie?le startschot. In de SKYBAR 747 van het Corendon Village Hotel werd met een druk op de knop de verlichting in het toestel ontstoken, waarna het in beweging kwam.

Op een trailer van transportgigant Mammoet reed de Queen of the Sky vervolgens over Schiphol, om via de Zwanenburgbaan het terrein te verlaten en haar weg te vinden over de weilanden. Liefst 1.250 genodigden en bezoekers waren getuige van dit indrukwekkende schouwspel. Met shuttlebussen werden zij naar een ingerichte spottersplek in het weiland gebracht, waar het toestel even na middernacht majestueus voorbij reed. De Boeing 747 blijft twee dagen in het weiland staan, waarna zij vrijdag- en zaterdagnacht haar reis vervolgt naar de hoteltuin van het Corendon hotel.

Atilay Uslu is blij en trots

Atilay Uslu: “We zijn ontzettend blij en trots. Wat zich al die tijd in onze gedachten heeft afgespeeld, zagen we gisteravond voor onze ogen gebeuren: het transport van dit gigantische toestel, richting ons hotel. Dat is een onbeschrijfelijk gevoel; we kunnen niet wachten om haar zondagochtend in onze tuin te verwelkomen. De belangstelling voor het transport is enorm maar helaas kunnen er vanuit veiligheidsoverwegingen maar 1.250 bezoekers per moment bij zijn. Maar alle andere gei?nteresseerden kunnen alles volgen via een livestream die drie nachten in de lucht is.”

Feiten & cijfers

De laatste vijfdaagse reis van de Boeing is een indrukwekkende operatie waarbij het vliegtuig 17 sloten, de A9 en een provinciale weg oversteekt. De totale route beslaat 12,5 kilometer; 8 kilometer over het luchthaventerrein van Schiphol en daarna nog 4,5 kilometer door de akkerlanden. In samenwerking met Mammoet, specialist op het gebied van zwaar transport, wordt het 160 ton wegende toestel vervoerd. De Mammoet trailer zelf weegt no?g meer: ruim 200 ton (meer dan 50 Afrikaanse olifanten). De trailer kan het gewicht van de Boeing dragen omdat het verdeeld wordt over de 192 wielen die eronder zitten. Om ervoor te zorgen dat de trailer niet wegzakt in de drassige akkergrond, rijdt deze over een aangelegde weg van circa 2.100 metalen rijplaten van 1.500 kilo per stuk. De trailer rijdt 5 kilometer per uur. Waarom 5 kilometer per uur? Omdat dat de loopsnelheid is van de persoon die achter de trailer loopt en hem van een afstand bestuurt. De trailer maakt gebruik van 2 zogenaamde powerpacks. Elk powerpack heeft een vermogen van 390kW, wat in totaal neerkomt op meer dan 1.000 paardenkrachten. Het vliegtuig rijdt overigens niet zelf omdat het niet scherp genoeg kan sturen op deze route met beperkte ruimte. De trailer kan dat wel. In totaal moeten er zo’n 18 bochten genomen worden, waarvan de eerste 7 op het terrein van Schiphol zelf.

747 - Een iconisch toestel

De allereerste testvlucht van de Boeing 747 werd op 9 februari 1969 uitgevoerd; komend weekend exact vijftig jaar geleden. De 747 is een iconisch toestel. Het kon 2,5 keer zoveel passagiers vervoeren als andere gangbare types en tot 2007 was de 747 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Voor een groot toestel moest een grote fabriek worden gebouwd en zo ontstond qua volume het grootste gebouw ter wereld, nabij Everett in Washington, waar de Boeing fabriek zich nog steeds bevindt. Het was ook het eerste widebody toestel, met twee gangpaden. Kenmerkend is ook het tweede dek, waarbij de cockpit zich bovenin bevindt. KLM introduceerde in 1971 de eerste Boeing 747 in haar vloot. De 'City of Bangkok’, die in 1989 in de vloot werd opgenomen, werd destijds gedoopt door negen Thaise monniken. Na bijna dertig jaar trouwe dienst siert het toestel straks de hoteltuin bij Corendon.

www.corendonhotels.com/nl/corendonmission747

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Events Coronacrisis
Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: