Crisis maakt creatiever en efficiënter

29 maart 2009 |
Crisis maakt creatiever en effici├źnter<

De economische neergang betekent niet dat de bazen van de hotels bij de pakken neerzitten. "Wij moeten er harder voor knokken," zegt Arco Buijs (43), directeur van 35 NH-hotels in ons land in het AD. Vanuit de Palace-zaal van het NH Grand Hotel Krasnapolsky zegt Buijs: "Je wordt creatiever. Zo zijn we begonnen met de campagne We are all sales. Wij hebben het voltallige personeel opgeroepen om idee├źn te spuien op een weblog. Ook het kamermeisje doet mee: kan zij bij haar sportclub of vereniging mensen warm maken, om tegen een vriendenprijs een arrangement bij een van onze hotels te boeken."

Zelf stropen de managers nu ook de mouwen op. Met een frisse blik wordt de manier van werken onder de loep genomen. "Veel dingen kunnen effici├źnter. Zo zijn we voor het uitchecken bezig met een proefproject met machines, waarbij gasten met hun kamersleutel en creditcard zelf kunnen uitchecken," vertelt de hoteldirecteur.

Enige tijd geleden werd een vleugel van het NH-hotel op Schiphol gesloten. Buijs vertelt: "Dat deden we altijd al, als er minder gasten waren. Dat is veel energiezuiniger. Het zou best kunnen, dat we ook in andere hotels tijdelijk verdiepingen gaan sluiten."

De zeventien hotels van Eden City in ons land letten ook op de kleintjes. "Rustig blijven, je hoofd erbij houden, en vooral je goede humeur niet verliezen", zegt directeur Frans Wientjes.

,,Wij houden alle investeringen en kosten extra tegen het licht. We gaan wel door met investeren. In Eindhoven, waar de situatie heel slecht is, voeren we een renovatie van 11,5 miljoen euro toch door. Dat gaat zelfs makkelijker nu er minder gasten zijn. Maar in andere hotels kijken we of we bijvoorbeeld een schilderbeurt een jaar kunnen doorschuiven.''

En, vindt Wientjes, de crisis heeft ook een leuke kant: ,,Je wordt nu gedwongen creatief te zijn met weinig middelen. Want eigenlijk waren we best verwend, toen alles nog goed ging.''

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/crisis-maakt-creatiever-en-efficienter/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: