D66: Investeer in toerisme buiten Amsterdam

12 december 2017 | Thijs Jacobs

De stad Amsterdam is propvol met toeristen. D66 wil dat buitenlandse toeristen verleid worden om ook andere steden en bezienswaardigheden te bezoeken dan Amsterdam. Dat vindt D66-Kamerlid Jan Paternotte: “Amsterdam barst uit zijn voegen met toeristen. Je hoort heel de tijd het geluid van rolkoffertjes door de straten. Drukte en toeristen horen bij Amsterdam, overlast niet. En in Nederland is zoveel meer te zien. Zorg ervoor dat de toeristen ook makkelijk de oude binnenstad van Gouda, het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, het nationale park de hoge Veluwe en onze Waddeneilanden weten te vinden.”

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) krijgt jaarlijks bijna 9 miljoen euro van het kabinet voor het aantrekken van toeristen en congressen. D66 wil dat we geen geld meer uitgeven aan het promoten van Amsterdam.

23 miljoen bezoekers

Volgens cijfers van de gemeente Amsterdam groeit het toerisme van 17 miljoen bezoekers in 2015 tot 23 miljoen in 2025. De inwoners van Amsterdam willen niet nog meer toeristen in hun stad. D66 wil dat het NBTC zich richt op de promotie van alle andere mooie plekken die Nederland rijk is. Paternotte: “Het NBTC doet waardevol werk, maar de Amsterdammers willen niet nog meer toeristen. Nederland is een stuk meer dan Amsterdam alleen, en het wordt tijd dat we toeristen dat ook duidelijker vertellen. Meer spreiding zorgt voor minder overlast voor Amsterdammers. Tegelijkertijd komen er meer banen bij in de toeristische sector in de rest van Nederland.”

Spreid toeristen in Nederland

Amsterdam is nu al bijna de duurste hotelstad van Europa. De gemeente heeft een hotelstop afgekondigd, Airbnb groeit ook nauwelijks meer. Paternotte: “Als het nog drukker wordt in Amsterdam, zullen vooral de prijzen verder gaan stijgen. Dat levert nauwelijks extra banen op, maar wel hogere winsten voor grote hotelketens. Daarom is het belangrijk om te investeren in toerisme in de rest van Nederland. Neem Friesland: Leeuwarden is volgend jaar de culturele hoofdstad van Europa. Laten we daar meer op inzetten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: