D66: Investeer in toerisme buiten Amsterdam

12 december 2017 | Thijs Jacobs

De stad Amsterdam is propvol met toeristen. D66 wil dat buitenlandse toeristen verleid worden om ook andere steden en bezienswaardigheden te bezoeken dan Amsterdam. Dat vindt D66-Kamerlid Jan Paternotte: “Amsterdam barst uit zijn voegen met toeristen. Je hoort heel de tijd het geluid van rolkoffertjes door de straten. Drukte en toeristen horen bij Amsterdam, overlast niet. En in Nederland is zoveel meer te zien. Zorg ervoor dat de toeristen ook makkelijk de oude binnenstad van Gouda, het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, het nationale park de hoge Veluwe en onze Waddeneilanden weten te vinden.”

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) krijgt jaarlijks bijna 9 miljoen euro van het kabinet voor het aantrekken van toeristen en congressen. D66 wil dat we geen geld meer uitgeven aan het promoten van Amsterdam.

23 miljoen bezoekers

Volgens cijfers van de gemeente Amsterdam groeit het toerisme van 17 miljoen bezoekers in 2015 tot 23 miljoen in 2025. De inwoners van Amsterdam willen niet nog meer toeristen in hun stad. D66 wil dat het NBTC zich richt op de promotie van alle andere mooie plekken die Nederland rijk is. Paternotte: “Het NBTC doet waardevol werk, maar de Amsterdammers willen niet nog meer toeristen. Nederland is een stuk meer dan Amsterdam alleen, en het wordt tijd dat we toeristen dat ook duidelijker vertellen. Meer spreiding zorgt voor minder overlast voor Amsterdammers. Tegelijkertijd komen er meer banen bij in de toeristische sector in de rest van Nederland.”

Spreid toeristen in Nederland

Amsterdam is nu al bijna de duurste hotelstad van Europa. De gemeente heeft een hotelstop afgekondigd, Airbnb groeit ook nauwelijks meer. Paternotte: “Als het nog drukker wordt in Amsterdam, zullen vooral de prijzen verder gaan stijgen. Dat levert nauwelijks extra banen op, maar wel hogere winsten voor grote hotelketens. Daarom is het belangrijk om te investeren in toerisme in de rest van Nederland. Neem Friesland: Leeuwarden is volgend jaar de culturele hoofdstad van Europa. Laten we daar meer op inzetten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: