De 7 koffietrends voor 2017

11 november 2016 | Jorien Slager

1.    Koude koffie

Koffie wordt steeds vaker gebruikt als ingrediënt voor koude dranken. ‘Cold Brew’ is in de Verenigde Staten al behoorlijk hot. Wist je bijvoorbeeld dat een hip koffiecafé zonder tap ondenkbaar is in de VS? Niet voor bier, maar voor bijvoorbeeld een Cold Brew Tonic. Zet die maar eens op je kaart, het drankje zal je gasten verbazen. Koffiebier van de tap is best wel leuk en lekker!

2.    Bijzonder water

Zou je het kunnen proeven? De kwaliteit van water, wanneer het onderdeel is van een koffie? Volgens vele topbarista’s is de kwaliteit van water bepalend voor de smaak van de koffie. Koffiebars hebben bijna zonder uitzondering een speciaal waterfilter geïnstalleerd. Het verschil maak je immers niet meer met een bepaalde koffiesoort; het in huis hebben van verschillende soorten koffie is al niet bijzonder meer. Het verschil maak je door je gasten ook voor een bepaald type water te laten kiezen. 

3.    Koffie combineren met food

Foodpairing. Het woord gonsde tijden lang door de horeca heen en is nu een beetje passé. Toch bestaat er het idee dat koffie altijd gecombineerd moet worden met iets zoets. Een misvatting. De smaak van koffie is doorontwikkeld, waardoor koffie lang niet altijd meer bitter is. De smaak van het begeleidende gerecht ontwikkelt dus ook mee. De zoete appeltaart past duidelijk minder goed (of zelfs helemaal niet) bij bepaalde specialty coffees.

4.    Plantaardige recepten

Er worden meer en meer koffiespecialiteiten bereid met amandelmelk, sojamelk en speltmelk. Dit is een enorme trend aan het worden en het toevoegen van deze ingrediënten is niet alleen hip, maar ook lekker en gezond. 

5.    Rekening houden met klimaatproblematiek

Gevoelige koffiesoorten hebben het zwaar en zijn slechter verkrijgbaar. Steeds meer oogsten mislukken door de opwarming van de aarde en verandering van het klimaat. Dat is de reden dat ‘minder goede koffiesoorten’ worden herontdekt. Uit noodzaak, dat wel, maar je kunt het ook als marketingtool toepassen in je zaak. 

6.    Koffieproeverijen

Als horecaondernemer weet je dat je zaak niet zomaar gevuld is. Het organiseren van events biedt kansen. Waarom organiseer je niet een wekelijkse koffiebrouwerij? Je krijgt nieuwe gasten over de vloer, gaat een samenwerking aan met je leverancier en bouwt naamsbekendheid op. 

7.    On-site roasting

Er is niets lekkerder dan de geur van versgebrande koffie. Toch brandt bijna geen horecaondernemer zelf zijn koffie. Uit cijfers blijkt dat de handel van groene koffiebonen naar Europa aardig toeneemt, wat er op wijst dat het zelf branden van koffie sterk in populariteit toeneemt. Ideetje voor jouw dagzaak? 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: