De 7 koffietrends voor 2017

11 november 2016 | Jorien Slager

1.    Koude koffie

Koffie wordt steeds vaker gebruikt als ingrediënt voor koude dranken. ‘Cold Brew’ is in de Verenigde Staten al behoorlijk hot. Wist je bijvoorbeeld dat een hip koffiecafé zonder tap ondenkbaar is in de VS? Niet voor bier, maar voor bijvoorbeeld een Cold Brew Tonic. Zet die maar eens op je kaart, het drankje zal je gasten verbazen. Koffiebier van de tap is best wel leuk en lekker!

2.    Bijzonder water

Zou je het kunnen proeven? De kwaliteit van water, wanneer het onderdeel is van een koffie? Volgens vele topbarista’s is de kwaliteit van water bepalend voor de smaak van de koffie. Koffiebars hebben bijna zonder uitzondering een speciaal waterfilter geïnstalleerd. Het verschil maak je immers niet meer met een bepaalde koffiesoort; het in huis hebben van verschillende soorten koffie is al niet bijzonder meer. Het verschil maak je door je gasten ook voor een bepaald type water te laten kiezen. 

3.    Koffie combineren met food

Foodpairing. Het woord gonsde tijden lang door de horeca heen en is nu een beetje passé. Toch bestaat er het idee dat koffie altijd gecombineerd moet worden met iets zoets. Een misvatting. De smaak van koffie is doorontwikkeld, waardoor koffie lang niet altijd meer bitter is. De smaak van het begeleidende gerecht ontwikkelt dus ook mee. De zoete appeltaart past duidelijk minder goed (of zelfs helemaal niet) bij bepaalde specialty coffees.

4.    Plantaardige recepten

Er worden meer en meer koffiespecialiteiten bereid met amandelmelk, sojamelk en speltmelk. Dit is een enorme trend aan het worden en het toevoegen van deze ingrediënten is niet alleen hip, maar ook lekker en gezond. 

5.    Rekening houden met klimaatproblematiek

Gevoelige koffiesoorten hebben het zwaar en zijn slechter verkrijgbaar. Steeds meer oogsten mislukken door de opwarming van de aarde en verandering van het klimaat. Dat is de reden dat ‘minder goede koffiesoorten’ worden herontdekt. Uit noodzaak, dat wel, maar je kunt het ook als marketingtool toepassen in je zaak. 

6.    Koffieproeverijen

Als horecaondernemer weet je dat je zaak niet zomaar gevuld is. Het organiseren van events biedt kansen. Waarom organiseer je niet een wekelijkse koffiebrouwerij? Je krijgt nieuwe gasten over de vloer, gaat een samenwerking aan met je leverancier en bouwt naamsbekendheid op. 

7.    On-site roasting

Er is niets lekkerder dan de geur van versgebrande koffie. Toch brandt bijna geen horecaondernemer zelf zijn koffie. Uit cijfers blijkt dat de handel van groene koffiebonen naar Europa aardig toeneemt, wat er op wijst dat het zelf branden van koffie sterk in populariteit toeneemt. Ideetje voor jouw dagzaak? 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Fletcher
De Wageningsche Berg door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar

Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg is door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar, daarvoor wordt het team uiteraard beloond. Daarom neemt het hoofdkantoor in Nieuwegein op zondag 24 maart 2019 het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg in Wageningen voor é&...

Awards Hotel Mensen
Grand Hotel Huis ter Duin: ‘Partner Independent Hotel of the Year 2018’

Na de benoeming van managing director Stephan Stokkermans tot Hotelier of the Year 2019 van Preferred Hotels & Resorts en een finaleplaats bij de M&IT Awards in Londen was het nu de beurt aan Coen van Veen om twee awards mee naar huis te nemen. De Director of Sales was tijdens de HelmsBrisco...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Economie Internationaal
Stijgend aantal hotelovernachtingen in Nederland, Groningen is opvallende stijger

Herkomst gasten In 2012 waren 48,79% van alle overnachtingen in hotels in Nederland afkomstig van een buitenlandse gast. Gedurende de afgelopen jaren is dit percentage gegroeid tot 54,12% in 2018. De meeste buitenlandse overnachtingen komen van gasten uit Duitsland, UK, USA, België en Frankrijk....

Amsterdam Personalia
Emmy Stoel nieuwe General Manager Sofitel Legend The Grand Amsterdam

Het kon niet uitblijven. Zojuist publiceerden we het persbericht waarin aangekondigd werd dat Michiel Roelfsema de nieuwe general manager van Hotel Okura Amsterdam wordt, en nog geen uur later volgt er een 'ping' in de mailbox. Het blijkt het persbericht te zijn dat meldt dat Emmy Stoel, de ...

Amsterdam Personalia
Michiel Roelfsema nieuwe general manager Hotel Okura Amsterdam

Michiel Roelfsema (35) volgt per 17 mei 2019 Emmy Stoel op als general manager van Hotel Okura Amsterdam. Dit is door Marcel P. van Aelst, president en CEO van Okura Nikko Hotel Management Co. Ltd Japan, bekendgemaakt. Als stagiair maakte Michiel in 2002 voor het eerst kennis met Hotel Okura Amst...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: