Gasten willen een verrijkende vakantie

31 augustus 2009 |
Gasten willen een verrijkende vakantie<

De belangstelling voor vakanties rond een specifieke activiteit is groot. Met name cultuur-, wandel- en fietsvakanties zijn populair. Ook vakanties in het teken van vrijwilligerswerk en zingeving mogen rekenen op de belangstelling van honderdduizenden Nederlanders. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek van NBTC-NIPO Research onder een representatieve steekproef van 40.000 Nederlanders.

Deze zogenaamde thematische vakanties staan in de belangstelling omdat Nederlanders ook tijdens vakanties hun hobby en passie willen uitoefenen. Deze ontwikkeling sluit aan bij de verschuiving van een algemene, oppervlakkige vakantiebeleving naar meer diepgaande, verrijkende belevenissen waarbij aspecten als educatie, zingeving en authenticiteit belangrijk zijn. De consument wil iets over houden aan de vakantie en het gevoel hebben “rijker” terug te komen.

Niet bezuinigen op themavakanties
Voor de toeristische sector zijn themavakanties interessante niches in de markt. De bestedingen liggen veelal iets hoger en deze vakanties zijn ook iets minder prijs- en daarmee crisisgevoelig. De consument hecht namelijk veel waarde aan themavakanties en zal er niet snel op bezuinigen.

Het profiel van de themavakantieganger verschilt sterk. Voor de meeste themavakanties geldt dat vooral de hogere welstandsklassen belangstelling hebben, met name voor culturele en culinaire vakanties. Jongeren zijn vooral geïnteresseerd in actieve en avontuurlijke vakanties, terwijl wandel- en fietsvakanties het meest geliefd zijn bij de leeftijdscategorie 45+. Opvallend is dat vrouwen meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in wellness- en vrijwilligerswerkvakanties.

Top 15 populaire themavakanties:

Aantal Nederlanders (18+jaar) dat (zeer) waarschijnlijk een themavakantie gaat ondernemen in de komende drie jaar.

1. Cultuurvakantie, 2.300.000
2. Wandelvakantie, 2.100.00
3. Fietsvakantie, 1.700.000
4. Natuurvakantie, 1.300.000
5. Actieve/avontuurlijke vakantie, 1.200.000
6. Wellnessvakantie, 900.00
7. Cruisevakantie, 800.000
8. Culinaire vakantie, 500.000
9. Duikvakantie, 400.000
10. Zeilvakantie, 400.000
11. Vrijwilligerswerkvakantie, 350.000
12. Taalreis, 240.000
13. Spirituele vakantie, 220.000
14. Visvakantie, 210.000
15. Godsdienstige (bedevaart)reis, 190.000


Bed & Breakfast & Hospitality Management, Natalja Elings

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.bedandbreakfastnieuws.nl/nieuws/de-gast-wil-een-verrijkende-vakantie/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: