Gasten willen een verrijkende vakantie

31 augustus 2009 |
Gasten willen een verrijkende vakantie<

De belangstelling voor vakanties rond een specifieke activiteit is groot. Met name cultuur-, wandel- en fietsvakanties zijn populair. Ook vakanties in het teken van vrijwilligerswerk en zingeving mogen rekenen op de belangstelling van honderdduizenden Nederlanders. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek van NBTC-NIPO Research onder een representatieve steekproef van 40.000 Nederlanders.

Deze zogenaamde thematische vakanties staan in de belangstelling omdat Nederlanders ook tijdens vakanties hun hobby en passie willen uitoefenen. Deze ontwikkeling sluit aan bij de verschuiving van een algemene, oppervlakkige vakantiebeleving naar meer diepgaande, verrijkende belevenissen waarbij aspecten als educatie, zingeving en authenticiteit belangrijk zijn. De consument wil iets over houden aan de vakantie en het gevoel hebben “rijker” terug te komen.

Niet bezuinigen op themavakanties
Voor de toeristische sector zijn themavakanties interessante niches in de markt. De bestedingen liggen veelal iets hoger en deze vakanties zijn ook iets minder prijs- en daarmee crisisgevoelig. De consument hecht namelijk veel waarde aan themavakanties en zal er niet snel op bezuinigen.

Het profiel van de themavakantieganger verschilt sterk. Voor de meeste themavakanties geldt dat vooral de hogere welstandsklassen belangstelling hebben, met name voor culturele en culinaire vakanties. Jongeren zijn vooral geïnteresseerd in actieve en avontuurlijke vakanties, terwijl wandel- en fietsvakanties het meest geliefd zijn bij de leeftijdscategorie 45+. Opvallend is dat vrouwen meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in wellness- en vrijwilligerswerkvakanties.

Top 15 populaire themavakanties:

Aantal Nederlanders (18+jaar) dat (zeer) waarschijnlijk een themavakantie gaat ondernemen in de komende drie jaar.

1. Cultuurvakantie, 2.300.000
2. Wandelvakantie, 2.100.00
3. Fietsvakantie, 1.700.000
4. Natuurvakantie, 1.300.000
5. Actieve/avontuurlijke vakantie, 1.200.000
6. Wellnessvakantie, 900.00
7. Cruisevakantie, 800.000
8. Culinaire vakantie, 500.000
9. Duikvakantie, 400.000
10. Zeilvakantie, 400.000
11. Vrijwilligerswerkvakantie, 350.000
12. Taalreis, 240.000
13. Spirituele vakantie, 220.000
14. Visvakantie, 210.000
15. Godsdienstige (bedevaart)reis, 190.000


Bed & Breakfast & Hospitality Management, Natalja Elings

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.bedandbreakfastnieuws.nl/nieuws/de-gast-wil-een-verrijkende-vakantie/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: