De prijs van verandering

Auteur: Redactie
Ondernemen 27 april 2007
De prijs van verandering

De consument van gisteren is niet de consument van vandaag, laat staan die van morgen. Veranderingen en ontwikkelingen gaan snel; zij zitten met een hoog tempo de bedrijven op de hielen. Ondernemers die vandaag nog succesvol zijn, lopen het risico morgen uit de markt geprijsd te worden. Beroepen en functies, die vandaag de dienst uitmaken, zijn in de nabije toekomst misschien wel overbodig...

In deze voortdurend wijzigende context zien ook bedrijven in de gastvrijheidbranche zich voor een dubbele uitdaging gesteld: werken aan het nu en het creëren van toekomst. Voor beide aspecten zal je een serieuze prijs moeten betalen. Het betekent investeren in klanten, medewerkers en uiteraard het product. Hier blijkt dat veel ondernemingen illusies nastreven.

Kwaliteit en beleving

Uiteraard wil een ondernemer het meest aantrekkelijke product bieden; hij wil medewerkers met 'X-posure' en vakmanschap. Maar is hij bereid de (hoge) prijs te betalen?
De eerste uitdaging bestaat uit het werken aan de huidige bedrijfsvoering. Omdat je te maken hebt met een mondige en ‘verwende’ consument, zul je op elk moment onderscheidende kwaliteit en beleving dienen neer te zetten. Bepaal daarom vanuit een voortdurende gastenfeedback de criteria voor de gewenste gastbeleving. Investeer vervolgens in de medewerkers om die gewenste gastbeleving waar te kunnen maken.

Veel ondernemers kiezen echter voor halve oplossingen en hopen dat de problemen waarmee vanzelf zullen overwaaien. Kiezen voor een optimale kwaliteit en beleving vergt moed en daadkracht. Om binnen de huidige kaders anders te denken en te handelen. Het is durven beslissingen te nemen. Het is durven het gesprek met je klanten en gasten aan te gaan, en te vragen hoe zij jouw product en service beleven. Het is zorgen voor een lerende omgeving, met een voortdurende feedback en ondersteuning. Het is durven fouten maken en van daaruit leren.

Het volstaat echter niet om je alleen met het nu bezig te houden. De levenscyclus van een product en service wordt steeds korter. Waar vroeger iets jaren meeging, mag je nu al blij zijn als datgene wat je in de markt zet beantwoordt aan de verwachtingen van de consument. Een glazen bol waarmee je in de toekomst kunt kijken - zoals in sprookjes - zou uitermate welkom zijn. En toch beschikken we vandaag de dag over heel wat instrumenten om de toekomst te voorspellen.Via het internet kom je in virtuele wereld van ontdekkingen en ongekende mogelijkheden terecht; vrij chaotisch, maar zeer leerzaam. Verder kun je binnen 24 uur naar de andere kant van de wereld reizen om trends in andere landen en steden te ontdekken. Vertaal ook evoluties en beleving in andere branches naar je eigen branche en product. Zorg ervoor dat je klaar bent voor de uitdagingen van morgen.

Aanbevelingen:

1.    Bouw voor jezelf wezenlijk time-out momenten in om een antwoord te vinden  op de economische zijnsvraag 'Wat is de toegevoegde waarde van je product en je bedrijf voor de huidige en toekomstige consument?' Aarzel niet om kritische kanttekeningen te plaatsen bij die toegevoegde waarde.
2.    Maak je klanten en medewerkers fundamenteel deelgenoot in het beantwoorden van deze zijnsvraag. Betrek hun input bij het opstellen van jouw output. Toetst de uitkomst van de inbreng van je klanten en medewerkers aan je 'buikgevoel' en de inzichten van professionele derden.
3.    Creëer een omgeving waarin je gaat voor een voortdurende verbetering van je huidige situatie. Doe dit op basis van een kritische SWOT-analyse en benchmarking.
4.    Kijk verder dan je eigen kleine wereld en ga op ontdekkingstocht voor het uittekenen van je toekomst. Laat je inspireren door trends en bewegingen in steden, landen en in andere branches.
5.    Heb vooral veel lef, durf en daadkracht. Het is niet alleen de moeite waard, maar een voorwaarde voor je eigen voortbestaan.

HM302007

 

Overig nieuws