De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

15 januari 2019 | Thijs Jacobs

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze service wordt verstaan: 'Een veelomvattende service die primair aan de hotelgast wordt aangeboden. Gordijnen sluiten, bedden slaapgereed maken. Soms extra: plaatsen van mintsnoepje of chocolaatje op bed. Turndown is ook: extra verschoning van handdoeken, aanvulling bad- en doucheartikelen.'

De volledige Hospitality Management Begrippenlijst vind je hier. De definitie hierboven is uit deze lijst afkomstig. 

Een lekker chocolaatje of een zakje met van die overheerlijke gummibeertjes op het fris opgemaakte bed van de hotelgast is een klein gebaar, maar doet veel - zeker op psychologisch vlak - met de gast. Net als het vervangen van de handdoeken, het openslaan van de gordijnen, het opmaken van het bed, het legen van de vuilnisemmer op de kamer of een persoonlijke boodschap bij aankomst, vertrek of tussendoor. Je kunt bij turndownservice ook aan geurbeleving denken of aan het opruimen van de kamer. 

Het voordeel van een hotel is juist de turn down service, een service die je via Airbnb enkel optioneel kunt bijbestellen in bepaalde steden en dus duur is. Als hotel- of B&B-ondernemer doe je er dus goed aan om deze service in stand te houden of zelfs uit te breiden. Het wordt door de gast gewaardeerd en je maakt er juist het onderscheid mee, zeker nu Airbnb zo'n prominente plaats binnen de overnachtingsindustrie heeft ingenomen en een dergelijke service doorgaans niet kan aanbieden.

24 uur per dag in- en uitchecken

Hotels hebben nog een bijkomend voordeel; de 24-uursservice (de klassieke receptie) zorgt ervoor dat de gast kan in- en uitchecken wanneer hij of zij maar wil, alhoewel de technologische vooruitgang ervoor zorgt dat je met je smartphone of een peroonlijke pincode ook al bij veel Airbnb's of B&B's kunt inchecken of uitchecken wanneer je maar wilt...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: