De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

15 januari 2019 | Thijs Jacobs

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze service wordt verstaan: 'Een veelomvattende service die primair aan de hotelgast wordt aangeboden. Gordijnen sluiten, bedden slaapgereed maken. Soms extra: plaatsen van mintsnoepje of chocolaatje op bed. Turndown is ook: extra verschoning van handdoeken, aanvulling bad- en doucheartikelen.'

De volledige Hospitality Management Begrippenlijst vind je hier. De definitie hierboven is uit deze lijst afkomstig. 

Een lekker chocolaatje of een zakje met van die overheerlijke gummibeertjes op het fris opgemaakte bed van de hotelgast is een klein gebaar, maar doet veel - zeker op psychologisch vlak - met de gast. Net als het vervangen van de handdoeken, het openslaan van de gordijnen, het opmaken van het bed, het legen van de vuilnisemmer op de kamer of een persoonlijke boodschap bij aankomst, vertrek of tussendoor. Je kunt bij turndownservice ook aan geurbeleving denken of aan het opruimen van de kamer. 

Het voordeel van een hotel is juist de turn down service, een service die je via Airbnb enkel optioneel kunt bijbestellen in bepaalde steden en dus duur is. Als hotel- of B&B-ondernemer doe je er dus goed aan om deze service in stand te houden of zelfs uit te breiden. Het wordt door de gast gewaardeerd en je maakt er juist het onderscheid mee, zeker nu Airbnb zo'n prominente plaats binnen de overnachtingsindustrie heeft ingenomen en een dergelijke service doorgaans niet kan aanbieden.

24 uur per dag in- en uitchecken

Hotels hebben nog een bijkomend voordeel; de 24-uursservice (de klassieke receptie) zorgt ervoor dat de gast kan in- en uitchecken wanneer hij of zij maar wil, alhoewel de technologische vooruitgang ervoor zorgt dat je met je smartphone of een peroonlijke pincode ook al bij veel Airbnb's of B&B's kunt inchecken of uitchecken wanneer je maar wilt...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Toerisme
Grote groei Amstelveense hotelovernachtingen

Het aantal hotelovernachtigingen in Amstelveen is in 2017 bijna vervijfvoudigd ten opzichte van 2015. In 2015 werden ruim 57.600 hotelovernachtingen geboekt in Amstelveen, in 2017 waren dat er al bijna 259.000. Dit aantal word verwacht alleen maar te groeien aangezien er in 2018 nog een aantal grote...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

Personalia
Jelrick Claus en Robin Harting vormen nieuw management van Claus

Per 1 april jongstleden vormen Jelrick Claus en Robin Harting het nieuwe dagelijks management van Claus in Hoofddorp. Jelrick Claus vervult de rol van Commercieel Manager en Robin Harting promoveert tot Operationeel Manager. Claus biedt multifunctionele eventzalen, restaurants, drie escape rooms, ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: