De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

15 januari 2019 | Thijs Jacobs

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze service wordt verstaan: 'Een veelomvattende service die primair aan de hotelgast wordt aangeboden. Gordijnen sluiten, bedden slaapgereed maken. Soms extra: plaatsen van mintsnoepje of chocolaatje op bed. Turndown is ook: extra verschoning van handdoeken, aanvulling bad- en doucheartikelen.'

De volledige Hospitality Management Begrippenlijst vind je hier. De definitie hierboven is uit deze lijst afkomstig. 

Een lekker chocolaatje of een zakje met van die overheerlijke gummibeertjes op het fris opgemaakte bed van de hotelgast is een klein gebaar, maar doet veel - zeker op psychologisch vlak - met de gast. Net als het vervangen van de handdoeken, het openslaan van de gordijnen, het opmaken van het bed, het legen van de vuilnisemmer op de kamer of een persoonlijke boodschap bij aankomst, vertrek of tussendoor. Je kunt bij turndownservice ook aan geurbeleving denken of aan het opruimen van de kamer. 

Het voordeel van een hotel is juist de turn down service, een service die je via Airbnb enkel optioneel kunt bijbestellen in bepaalde steden en dus duur is. Als hotel- of B&B-ondernemer doe je er dus goed aan om deze service in stand te houden of zelfs uit te breiden. Het wordt door de gast gewaardeerd en je maakt er juist het onderscheid mee, zeker nu Airbnb zo'n prominente plaats binnen de overnachtingsindustrie heeft ingenomen en een dergelijke service doorgaans niet kan aanbieden.

24 uur per dag in- en uitchecken

Hotels hebben nog een bijkomend voordeel; de 24-uursservice (de klassieke receptie) zorgt ervoor dat de gast kan in- en uitchecken wanneer hij of zij maar wil, alhoewel de technologische vooruitgang ervoor zorgt dat je met je smartphone of een peroonlijke pincode ook al bij veel Airbnb's of B&B's kunt inchecken of uitchecken wanneer je maar wilt...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: