De Veluwe is een groot uitgevallen stadspark

11 mei 2015 |
De Veluwe is een groot uitgevallen stadspark<

‘Aanzienlijk meer gasten in logiesaccommodaties’ kopt het Centraal Bureau voor de Statistiek eind maart. Een groei van 6%, waarbij de
toename van het aantal buitenlandse gasten (+9%) opvalt. Het internationaal toerisme zit weer in de lift en de verwachting is dat dit de komende jaren zo blijft. Goed nieuws voor hoteliers, want vier van de vijf buitenlandse verblijft in een hotel. Toch?


Tekst - Nick Nijhuis

Wie iets verder in de cijfers duikt, ziet dat de groei behoorlijk scheef verdeeld is over Nederland. Zeeland (+17%), Noord- en Zuid Holland (+9%) beleven een ware groeispurt. De buitenlandse gasten kiezen massaal voor een verblijf in de Randstad en aan de kust. Amsterdam is zelfs op zoek naar ‘overloopgebieden’ omdat ze de stroom soms simpelweg niet aan kan. Wat een contrast met landelijke gebieden, waar nauwelijks groei is. Het beeld wordt daar bepaald door de binnenlandse toerist. En die groep groeit de komende jaren slechts mondjesmaat. Bovendien moeten ‘binnenlandbestemmingen’ tegenwoordig opboksen tegen zonnige badplaatsen in verre oorden.

Veluwe een groot uitgevallen Amsterdams stadspark
We zoomen in op de Veluwe. Van oudsher een echte ‘binnenlandbestemming’, waar op dit moment circa 90% van de overnachtingen voor rekening van Nederlanders komt. Eigen onderzoek laat zien dat een groot deel van de bedrijven ook in 2015 verwacht vrijwel volledig op Nederlandse gasten te draaien. De vraag is: waarom komen de buitenlandse toeristen wel naar de Randstad en niet naar de Veluwe? ‘Amsterdam’ is een belangrijk deel van het antwoord. De stad is wereldwijd bekend, heeft trekpleisters van formaat, herbergt veel internationale (hoofd)kantoren en is bovendien uitstekend bereikbaar vanuit alle windstreken. Hier biedt de kleine schaal van Nederland kansen. Voor Aziaten en Amerikanen is de Veluwe eerder een groot uitgevallen stadspark, dan een aparte regio in Nederland. Zij zijn gewend aan reistijden van een uur of meer van een buitenwijk naar het centrum van de stad. En de Veluwe voegt daar zelf nog een paar parels toe met bijvoorbeeld het aanbod van Het Nationale Park de Hoge Veluwe en het Kröller-Müller Museum.

Overloopgebied
Ook de gemiddelde Europeaan draait zijn hand niet om voor een uurtje reizen. Kortom: de Veluwe is het ideale ‘overloopgebied’ voor Amsterdam. Makkelijk parkeren, je loopt zo de natuur in en zit toch dichtbij alle bekende trekpleisters. Helemaal nu Lelystad Airport als ‘overloop’ voor Schiphol gaat fungeren en er stemmen opgaan voor een nationale reispas voor toeristen. De internationale gasten landen nog dichterbij en kunnen simpel met het OV naar de Veluwe.

Werk aan de winkel(s) voor en door het personeel
Wat betekent het bovenstaande concreet voor hotels op de Veluwe? In 2013 heb ik onderzocht hoe binnen- en buitenlandse gasten de kwaliteit van verblijfsaccommodaties op de Veluwe ervaren. De uitkomsten waren duidelijk niet positief: in veel gevallen voldeed het aanbod niet aan de verwachtingen. Op de Veluwe scoorden de accommodaties op schaal van een tot tien ruim een half punt lager dan in Randstad. Het gaat dan over fysieke gesteldheid én om bejegening door het personeel. Let wel: persoonlijke interacties maken veelal het verschil tussen een ‘voldoende’ en een ‘onvergetelijk verblijf’. Is het personeel voldoende opgeleid en ervaren om de hoge verwachtingen waar te maken? Spreekt men zijn talen en kent men de culturele verschillen?Ook gaven buitenlandse en zakelijke gasten aan goede restaurants, shoppingmogelijkheden, wellness en cultuur te missen. Sinds begin dit jaar bestaat het magazine ‘Veluwe Veelzijdig’. Dit richt zich ook op de zakelijke bezoeker en internationaal georiënteerde toerist. Dit blad heeft in diverse artikelen laten zien dat er wel degelijk aanbod is voor deze groep op de Veluwe. Het is alleen veelal onbekend en kleinschaliger dan in de Randstad. Ook hier speelt personeel een cruciale rol: is men in staat een ‘host’ te zijn namens de regio en gasten te wijzen op alle onbekende parels? Onbekend maakt onbemind?

Waardepropositie
De Veluwe biedt ruimte, goede bereikbaarheid en een zeer divers aanbod aan accommodaties. Die bovendien vaak wèl beschikbaar zijn. Op een uurtje rijden van de Randstad. Dat is de basis. De uitdaging is dit te verpakken in een goede waardepropositie. Vragen die hierbij helpen zijn: waarom zou een buitenlandse toerist voor mij kiezen en niet voor Airbnb? Waarom zou een zakelijk bezoeker een uur willen reizen om naar mij toe te komen? Het gaat om de basisvraag van de marketing: wat is relevant voor mijn doelgroep en hoe kan ik mij daarop onderscheiden van andere aanbieders? Hierbij is het essentieel naar buiten de kijken en samenwerking op te zoeken. Meer partijen betekent een unieker aanbod dat bovendien lastiger te kopiëren is. Routes vormen hierbij de bouwstenen. Ideaal voor storytelling en om arrangementen aan te koppelen. Bijvoorbeeld voor fietsers, mountainbikers, ruiters, etc. Routes vergroten beleving, geven betekenis én koppelen ondernemers aan elkaar. En er komt wellicht geld voor vrij. Onlangs vroegen een groot aantal Gelderse partijen uit de vrijetijdssector, waaronder Marketing Veluwe, in een manifest aan de provincie te investeren in het onderhoud en de promotie van routes.

Weet wat de gast beweegt door contact en de juiste tools
Om te weten wat de gast beweegt, is direct contact onmisbaar. Veel hotels hebben een belangrijk deel van hun klantencontact ‘weggeven’ aan partijen als booking.com en vakantieveilingen.nl. Pak dat terug door belangrijke informatie voor gasten makkelijk vind- en boekbaar te maken. Social media bieden kansen gasten te inspireren en in een vroeg stadium te interesseren. En hiermee verkeer naar de eigen website te genereren. Regelmatig regelen wij voor klanten webcare tools in waarmee zij alle relevante online conversaties, in meerdere talen, kunnen volgen en direct reageren. Op deze manier worden klanten al ‘bij de hand genomen’ voor ze naar een prijsvergelijker of veilingsite gaan. En je hoeft dan niet de laagste prijs te hebben, als de prijsstructuur maar ‘fair’ is in de ogen van de klant. Helaas komt het nog regelmatig voor dat ik goedkoper uit ben via booking.com dan op de site van het hotel zelf…

Nick Nijhuis is marketeer bij de regiomarketingorganisatie Marketing Veluwe en bestuurslid voor NIMA in de regio Oost.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Branded Content
The Slaak Rotterdam strak beveiligd

The Slaak Rotterdam is gevestigd in een oud monumentaal pand waar vroeger Rotterdam’s grootste krant “Het Vrije Volk” gehuisvest was. Na een flinke verbouwing opende het hotel in 2019 haar deuren met alle glorie en sfeer die ook op het hoogtepunt midden jaren 50 daar aanwezig was. ...

Amsterdam Achtergronden
Sir Hotels ruilt luxe bedden in voor bureaus

Vanaf vandaag biedt hotel collectie Sir Hotels flexibele werkplekken aan. Waar de vraag naar bedden voor de zakelijke markt drastisch afgenomen is, stijgt de vraag naar rustige werkplekken. Meer kantoren zoals Nike en Google houden hun kantoren tot zeker het einde van het jaar gesloten. Sir Hotels s...

Personeel
Preston Palace lanceert nieuwe werkcampagne

In tijden waarin werkgevers noodgedwongen hun gewaardeerde werknemers moeten laten gaan, lanceert Preston Palace juist een campagne om nieuwe collega's te werven. Van fulltime, parttime tot bijbaantje. Zelfs een combinatie van diverse afdelingen binnen in één functie is mogelijk. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: