De Veluwe is een groot uitgevallen stadspark

11 mei 2015 |
De Veluwe is een groot uitgevallen stadspark<

‘Aanzienlijk meer gasten in logiesaccommodaties’ kopt het Centraal Bureau voor de Statistiek eind maart. Een groei van 6%, waarbij de
toename van het aantal buitenlandse gasten (+9%) opvalt. Het internationaal toerisme zit weer in de lift en de verwachting is dat dit de komende jaren zo blijft. Goed nieuws voor hoteliers, want vier van de vijf buitenlandse verblijft in een hotel. Toch?


Tekst - Nick Nijhuis

Wie iets verder in de cijfers duikt, ziet dat de groei behoorlijk scheef verdeeld is over Nederland. Zeeland (+17%), Noord- en Zuid Holland (+9%) beleven een ware groeispurt. De buitenlandse gasten kiezen massaal voor een verblijf in de Randstad en aan de kust. Amsterdam is zelfs op zoek naar ‘overloopgebieden’ omdat ze de stroom soms simpelweg niet aan kan. Wat een contrast met landelijke gebieden, waar nauwelijks groei is. Het beeld wordt daar bepaald door de binnenlandse toerist. En die groep groeit de komende jaren slechts mondjesmaat. Bovendien moeten ‘binnenlandbestemmingen’ tegenwoordig opboksen tegen zonnige badplaatsen in verre oorden.

Veluwe een groot uitgevallen Amsterdams stadspark
We zoomen in op de Veluwe. Van oudsher een echte ‘binnenlandbestemming’, waar op dit moment circa 90% van de overnachtingen voor rekening van Nederlanders komt. Eigen onderzoek laat zien dat een groot deel van de bedrijven ook in 2015 verwacht vrijwel volledig op Nederlandse gasten te draaien. De vraag is: waarom komen de buitenlandse toeristen wel naar de Randstad en niet naar de Veluwe? ‘Amsterdam’ is een belangrijk deel van het antwoord. De stad is wereldwijd bekend, heeft trekpleisters van formaat, herbergt veel internationale (hoofd)kantoren en is bovendien uitstekend bereikbaar vanuit alle windstreken. Hier biedt de kleine schaal van Nederland kansen. Voor Aziaten en Amerikanen is de Veluwe eerder een groot uitgevallen stadspark, dan een aparte regio in Nederland. Zij zijn gewend aan reistijden van een uur of meer van een buitenwijk naar het centrum van de stad. En de Veluwe voegt daar zelf nog een paar parels toe met bijvoorbeeld het aanbod van Het Nationale Park de Hoge Veluwe en het Kröller-Müller Museum.

Overloopgebied
Ook de gemiddelde Europeaan draait zijn hand niet om voor een uurtje reizen. Kortom: de Veluwe is het ideale ‘overloopgebied’ voor Amsterdam. Makkelijk parkeren, je loopt zo de natuur in en zit toch dichtbij alle bekende trekpleisters. Helemaal nu Lelystad Airport als ‘overloop’ voor Schiphol gaat fungeren en er stemmen opgaan voor een nationale reispas voor toeristen. De internationale gasten landen nog dichterbij en kunnen simpel met het OV naar de Veluwe.

Werk aan de winkel(s) voor en door het personeel
Wat betekent het bovenstaande concreet voor hotels op de Veluwe? In 2013 heb ik onderzocht hoe binnen- en buitenlandse gasten de kwaliteit van verblijfsaccommodaties op de Veluwe ervaren. De uitkomsten waren duidelijk niet positief: in veel gevallen voldeed het aanbod niet aan de verwachtingen. Op de Veluwe scoorden de accommodaties op schaal van een tot tien ruim een half punt lager dan in Randstad. Het gaat dan over fysieke gesteldheid én om bejegening door het personeel. Let wel: persoonlijke interacties maken veelal het verschil tussen een ‘voldoende’ en een ‘onvergetelijk verblijf’. Is het personeel voldoende opgeleid en ervaren om de hoge verwachtingen waar te maken? Spreekt men zijn talen en kent men de culturele verschillen?Ook gaven buitenlandse en zakelijke gasten aan goede restaurants, shoppingmogelijkheden, wellness en cultuur te missen. Sinds begin dit jaar bestaat het magazine ‘Veluwe Veelzijdig’. Dit richt zich ook op de zakelijke bezoeker en internationaal georiënteerde toerist. Dit blad heeft in diverse artikelen laten zien dat er wel degelijk aanbod is voor deze groep op de Veluwe. Het is alleen veelal onbekend en kleinschaliger dan in de Randstad. Ook hier speelt personeel een cruciale rol: is men in staat een ‘host’ te zijn namens de regio en gasten te wijzen op alle onbekende parels? Onbekend maakt onbemind?

Waardepropositie
De Veluwe biedt ruimte, goede bereikbaarheid en een zeer divers aanbod aan accommodaties. Die bovendien vaak wèl beschikbaar zijn. Op een uurtje rijden van de Randstad. Dat is de basis. De uitdaging is dit te verpakken in een goede waardepropositie. Vragen die hierbij helpen zijn: waarom zou een buitenlandse toerist voor mij kiezen en niet voor Airbnb? Waarom zou een zakelijk bezoeker een uur willen reizen om naar mij toe te komen? Het gaat om de basisvraag van de marketing: wat is relevant voor mijn doelgroep en hoe kan ik mij daarop onderscheiden van andere aanbieders? Hierbij is het essentieel naar buiten de kijken en samenwerking op te zoeken. Meer partijen betekent een unieker aanbod dat bovendien lastiger te kopiëren is. Routes vormen hierbij de bouwstenen. Ideaal voor storytelling en om arrangementen aan te koppelen. Bijvoorbeeld voor fietsers, mountainbikers, ruiters, etc. Routes vergroten beleving, geven betekenis én koppelen ondernemers aan elkaar. En er komt wellicht geld voor vrij. Onlangs vroegen een groot aantal Gelderse partijen uit de vrijetijdssector, waaronder Marketing Veluwe, in een manifest aan de provincie te investeren in het onderhoud en de promotie van routes.

Weet wat de gast beweegt door contact en de juiste tools
Om te weten wat de gast beweegt, is direct contact onmisbaar. Veel hotels hebben een belangrijk deel van hun klantencontact ‘weggeven’ aan partijen als booking.com en vakantieveilingen.nl. Pak dat terug door belangrijke informatie voor gasten makkelijk vind- en boekbaar te maken. Social media bieden kansen gasten te inspireren en in een vroeg stadium te interesseren. En hiermee verkeer naar de eigen website te genereren. Regelmatig regelen wij voor klanten webcare tools in waarmee zij alle relevante online conversaties, in meerdere talen, kunnen volgen en direct reageren. Op deze manier worden klanten al ‘bij de hand genomen’ voor ze naar een prijsvergelijker of veilingsite gaan. En je hoeft dan niet de laagste prijs te hebben, als de prijsstructuur maar ‘fair’ is in de ogen van de klant. Helaas komt het nog regelmatig voor dat ik goedkoper uit ben via booking.com dan op de site van het hotel zelf…

Nick Nijhuis is marketeer bij de regiomarketingorganisatie Marketing Veluwe en bestuurslid voor NIMA in de regio Oost.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: