Dit zijn de 9 hoteltrends voor 2016

7 januari 2016 |
Dit zijn de 9 hoteltrends voor 2016<

Nu 2016 is gearriveerd, presenteren we je graag de trends die we dit jaar in de hotelbusiness verwachten. Doe er je voordeel mee en maak van 2016 een topjaar!

Foto: Het Ritz hotel in Parijs

1. Upcoming hotelrestaurants
Michelinsterren en hotels. Lang leek deze combinatie onmogelijk, maar niets is minder waar. Komend jaar gaan steeds meer hotels een (pop-up)restaurant huisvesten. In navolging van Rene Redzepi's succesvolle tijd met Noma in het Mandarin Oriental Tokyo, gaan meer chefs het avontuur aan. Zo gaat driesterrenchef Grant Achatz koken in het Faena Hotel Miami Beach. In Dubai, waar het nieuwe Palazzo Versaco het nieuwe restaurant Enigma deze maand opent, zullen de chefs vier keer per jaar rouleren.

2. Hotels worden 'smart'
2015 was het jaar waarin een Japans hotel met succes robots aan de frontdesk installeerde. Hotels zullen in 2016 nog geautomatiseerder worden, waarbij de focus ligt op een soepel in-en uitcheck proces voor de gasten. Zo kunnen gasten in het Arrive hotel in Palm Springs inchecken aan de hotelbar, is het personeel multifunctioneel (iedereen kan inchecken, auto's parkeren of roomservice bezorgen) en heeft elke kamer in-room Netflix en Apple TV. De kamers hebben geen vaste telefoons meer, alle vragen of verzoeken aan het personeel gaan via sms. In het Mar Adentro hotel in Baja Californië kunnen gasten via hun tablet zelf alles regelen. Van de airconditiong tot roomservice. De wifi zal overigens net zo goed werken op het bijbehorende strand als in het hotel. Sterk wifi is sowieso een vereiste. Best Western richt zich trouwens alweer op de nieuwste ontwikkeling op het gebied van snel internet: Li-Fi technologie. Bij deze technologie kan internet doorgegeven worden via licht. Dit betekent een niet eerder vertoonde snelheid van internet in de kamer. De focus komt ook meer te liggen op in- en uitchecken. Late check-out zonder extra kosten wordt steeds populairder en hotels zullen steeds meer experimenteren met 24-uur blokken. Dit betekent dat als gasten om 4 uur 's nachts inchecken, ze de volgende dag om 4 uur 's middags uiterlijk kunnen uitchecken.

3. Historie is belangrijk
2016 is het jaar waarin traditionele, historische hotels weer volop gewaardeerd worden. Zo heropent het Ritz in Parijs opnieuw in maart. Het hotel werd ongeschikt geacht voor de kwalificatie 'Paleis', een vijfsterrenplus-status die hotels als Le Bristol en Le Royal Monceau wel kennen, en begon daarop met een herinrichting die drie jaar duurde en 200 miljoen euro kostte. Alle kamers en suites, met name de badkamers, ondergingen een update, technologische verbeteringen werden doorgevoerd, een nieuwe chef (Nicolas Sale) werd aangesteld en 's werelds eerste Chanel Spa werd geïntroduceerd.

4. Meer bedden voor millennials
Hotels moeten de strijd aangaan met Airbnb en proberen op verschillende manieren de 'millennial' reizigers (18-35 jaar) aan te spreken. Grote ketens lanceren merken met een goedkopere prijsrange, waarbij de focus meer ligt op lifestyle, lokaal en 'insider knowledge'. Deze hotels liggen voornamelijk in de 'up-and-coming' regio's. Hilton lanceert bijvoorbeeld het nieuwe merk Canopy in Reykjavik, Hyatt Centric opent in Uruguay en Proper, een hotel van Viceroy, opent zijn deuren in San Fransisco. In Amsterdam opent dit jaar Generator Amsterdam, een luxe hostel.

5. Hotelmerken fuseren
Marriott en Starwood fuseren tot het grootste hotelbedrijf ter wereld, met maar liefst 1,1 miljoen hotelkamers wereldwijd. AccorHotels gaat zijn krachten bundelen met de luxe hotelgroep FRHI Holding. En dit is volgens kenners nog maar het begin.

6. Wellness bereikt nieuw niveau
Met een sauna en een massageruimte kom je er niet meer. De 'healty traveler' is namelijk een serieuze doelgroep. Zo lanceert fitessbedrijf Equinox een hotelmerk voor gezondheidsbewuste reizigers. Het eerste hotel zal gevestigd worden in Manhattan, gevolgd door Los Angeles. De beste fitnessapparaten en binnen-en buitenbaden zijn in deze hotels vanzelfsprekend aanwezig. Mindfulness is ook een moneymaker. Zo lanceert het Mandarin Oriental een 'Silent Night', waarbij alle spa's zullen transformeren tot een vredig rustoord. Het Akasha spa in Café Royl voegt zelfs een reiki meester en een cognitieve en emotionele coach toe aan het wellnessprogramma.

7. Concept is the word
In een wereld met ontelbare keuzes, is het belangrijk om je als hotel te onderscheiden. Concept-hotels zijn dus volop in opkomst. Zo kunnen gasten in het Book and Bed in Tokio kiezen uit maar liefst 1700 boeken die ze kunnen lezen in hun 'bibliotheek bed'. In Key West, Florida kunnen gasten dan weer genieten in een hotel dat zich volledig onder water bevindt.

8. Eco wordt serieus
De eco-standaarden in hotels worden steeds hoger. Hotel Central Park in New York leidt gasten ook op dit gebied op. Zo krijgen alle douches een zandloper die vijf minuten loopt om gasten te attenderen op hun watergebruik.

9. Exclusiviteit is de nieuwe luxe
Wat voorheen exclusieve nachtclubs waren, is nu toegankelijk voor het grote publiek. Zo is de Parijse nachtclub Les Bains nu een boutique hotel, terwijl Le Montana heropende als hotel met zes suites, ontworpen door Vincent Garré.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: