Dit zijn de 9 hoteltrends voor 2016

7 januari 2016 |
Dit zijn de 9 hoteltrends voor 2016<

Nu 2016 is gearriveerd, presenteren we je graag de trends die we dit jaar in de hotelbusiness verwachten. Doe er je voordeel mee en maak van 2016 een topjaar!

Foto: Het Ritz hotel in Parijs

1. Upcoming hotelrestaurants
Michelinsterren en hotels. Lang leek deze combinatie onmogelijk, maar niets is minder waar. Komend jaar gaan steeds meer hotels een (pop-up)restaurant huisvesten. In navolging van Rene Redzepi's succesvolle tijd met Noma in het Mandarin Oriental Tokyo, gaan meer chefs het avontuur aan. Zo gaat driesterrenchef Grant Achatz koken in het Faena Hotel Miami Beach. In Dubai, waar het nieuwe Palazzo Versaco het nieuwe restaurant Enigma deze maand opent, zullen de chefs vier keer per jaar rouleren.

2. Hotels worden 'smart'
2015 was het jaar waarin een Japans hotel met succes robots aan de frontdesk installeerde. Hotels zullen in 2016 nog geautomatiseerder worden, waarbij de focus ligt op een soepel in-en uitcheck proces voor de gasten. Zo kunnen gasten in het Arrive hotel in Palm Springs inchecken aan de hotelbar, is het personeel multifunctioneel (iedereen kan inchecken, auto's parkeren of roomservice bezorgen) en heeft elke kamer in-room Netflix en Apple TV. De kamers hebben geen vaste telefoons meer, alle vragen of verzoeken aan het personeel gaan via sms. In het Mar Adentro hotel in Baja Californië kunnen gasten via hun tablet zelf alles regelen. Van de airconditiong tot roomservice. De wifi zal overigens net zo goed werken op het bijbehorende strand als in het hotel. Sterk wifi is sowieso een vereiste. Best Western richt zich trouwens alweer op de nieuwste ontwikkeling op het gebied van snel internet: Li-Fi technologie. Bij deze technologie kan internet doorgegeven worden via licht. Dit betekent een niet eerder vertoonde snelheid van internet in de kamer. De focus komt ook meer te liggen op in- en uitchecken. Late check-out zonder extra kosten wordt steeds populairder en hotels zullen steeds meer experimenteren met 24-uur blokken. Dit betekent dat als gasten om 4 uur 's nachts inchecken, ze de volgende dag om 4 uur 's middags uiterlijk kunnen uitchecken.

3. Historie is belangrijk
2016 is het jaar waarin traditionele, historische hotels weer volop gewaardeerd worden. Zo heropent het Ritz in Parijs opnieuw in maart. Het hotel werd ongeschikt geacht voor de kwalificatie 'Paleis', een vijfsterrenplus-status die hotels als Le Bristol en Le Royal Monceau wel kennen, en begon daarop met een herinrichting die drie jaar duurde en 200 miljoen euro kostte. Alle kamers en suites, met name de badkamers, ondergingen een update, technologische verbeteringen werden doorgevoerd, een nieuwe chef (Nicolas Sale) werd aangesteld en 's werelds eerste Chanel Spa werd geïntroduceerd.

4. Meer bedden voor millennials
Hotels moeten de strijd aangaan met Airbnb en proberen op verschillende manieren de 'millennial' reizigers (18-35 jaar) aan te spreken. Grote ketens lanceren merken met een goedkopere prijsrange, waarbij de focus meer ligt op lifestyle, lokaal en 'insider knowledge'. Deze hotels liggen voornamelijk in de 'up-and-coming' regio's. Hilton lanceert bijvoorbeeld het nieuwe merk Canopy in Reykjavik, Hyatt Centric opent in Uruguay en Proper, een hotel van Viceroy, opent zijn deuren in San Fransisco. In Amsterdam opent dit jaar Generator Amsterdam, een luxe hostel.

5. Hotelmerken fuseren
Marriott en Starwood fuseren tot het grootste hotelbedrijf ter wereld, met maar liefst 1,1 miljoen hotelkamers wereldwijd. AccorHotels gaat zijn krachten bundelen met de luxe hotelgroep FRHI Holding. En dit is volgens kenners nog maar het begin.

6. Wellness bereikt nieuw niveau
Met een sauna en een massageruimte kom je er niet meer. De 'healty traveler' is namelijk een serieuze doelgroep. Zo lanceert fitessbedrijf Equinox een hotelmerk voor gezondheidsbewuste reizigers. Het eerste hotel zal gevestigd worden in Manhattan, gevolgd door Los Angeles. De beste fitnessapparaten en binnen-en buitenbaden zijn in deze hotels vanzelfsprekend aanwezig. Mindfulness is ook een moneymaker. Zo lanceert het Mandarin Oriental een 'Silent Night', waarbij alle spa's zullen transformeren tot een vredig rustoord. Het Akasha spa in Café Royl voegt zelfs een reiki meester en een cognitieve en emotionele coach toe aan het wellnessprogramma.

7. Concept is the word
In een wereld met ontelbare keuzes, is het belangrijk om je als hotel te onderscheiden. Concept-hotels zijn dus volop in opkomst. Zo kunnen gasten in het Book and Bed in Tokio kiezen uit maar liefst 1700 boeken die ze kunnen lezen in hun 'bibliotheek bed'. In Key West, Florida kunnen gasten dan weer genieten in een hotel dat zich volledig onder water bevindt.

8. Eco wordt serieus
De eco-standaarden in hotels worden steeds hoger. Hotel Central Park in New York leidt gasten ook op dit gebied op. Zo krijgen alle douches een zandloper die vijf minuten loopt om gasten te attenderen op hun watergebruik.

9. Exclusiviteit is de nieuwe luxe
Wat voorheen exclusieve nachtclubs waren, is nu toegankelijk voor het grote publiek. Zo is de Parijse nachtclub Les Bains nu een boutique hotel, terwijl Le Montana heropende als hotel met zes suites, ontworpen door Vincent Garré.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: