Dit zijn de 9 hoteltrends voor 2016

7 januari 2016 |
Dit zijn de 9 hoteltrends voor 2016<

Nu 2016 is gearriveerd, presenteren we je graag de trends die we dit jaar in de hotelbusiness verwachten. Doe er je voordeel mee en maak van 2016 een topjaar!

Foto: Het Ritz hotel in Parijs

1. Upcoming hotelrestaurants
Michelinsterren en hotels. Lang leek deze combinatie onmogelijk, maar niets is minder waar. Komend jaar gaan steeds meer hotels een (pop-up)restaurant huisvesten. In navolging van Rene Redzepi's succesvolle tijd met Noma in het Mandarin Oriental Tokyo, gaan meer chefs het avontuur aan. Zo gaat driesterrenchef Grant Achatz koken in het Faena Hotel Miami Beach. In Dubai, waar het nieuwe Palazzo Versaco het nieuwe restaurant Enigma deze maand opent, zullen de chefs vier keer per jaar rouleren.

2. Hotels worden 'smart'
2015 was het jaar waarin een Japans hotel met succes robots aan de frontdesk installeerde. Hotels zullen in 2016 nog geautomatiseerder worden, waarbij de focus ligt op een soepel in-en uitcheck proces voor de gasten. Zo kunnen gasten in het Arrive hotel in Palm Springs inchecken aan de hotelbar, is het personeel multifunctioneel (iedereen kan inchecken, auto's parkeren of roomservice bezorgen) en heeft elke kamer in-room Netflix en Apple TV. De kamers hebben geen vaste telefoons meer, alle vragen of verzoeken aan het personeel gaan via sms. In het Mar Adentro hotel in Baja Californië kunnen gasten via hun tablet zelf alles regelen. Van de airconditiong tot roomservice. De wifi zal overigens net zo goed werken op het bijbehorende strand als in het hotel. Sterk wifi is sowieso een vereiste. Best Western richt zich trouwens alweer op de nieuwste ontwikkeling op het gebied van snel internet: Li-Fi technologie. Bij deze technologie kan internet doorgegeven worden via licht. Dit betekent een niet eerder vertoonde snelheid van internet in de kamer. De focus komt ook meer te liggen op in- en uitchecken. Late check-out zonder extra kosten wordt steeds populairder en hotels zullen steeds meer experimenteren met 24-uur blokken. Dit betekent dat als gasten om 4 uur 's nachts inchecken, ze de volgende dag om 4 uur 's middags uiterlijk kunnen uitchecken.

3. Historie is belangrijk
2016 is het jaar waarin traditionele, historische hotels weer volop gewaardeerd worden. Zo heropent het Ritz in Parijs opnieuw in maart. Het hotel werd ongeschikt geacht voor de kwalificatie 'Paleis', een vijfsterrenplus-status die hotels als Le Bristol en Le Royal Monceau wel kennen, en begon daarop met een herinrichting die drie jaar duurde en 200 miljoen euro kostte. Alle kamers en suites, met name de badkamers, ondergingen een update, technologische verbeteringen werden doorgevoerd, een nieuwe chef (Nicolas Sale) werd aangesteld en 's werelds eerste Chanel Spa werd geïntroduceerd.

4. Meer bedden voor millennials
Hotels moeten de strijd aangaan met Airbnb en proberen op verschillende manieren de 'millennial' reizigers (18-35 jaar) aan te spreken. Grote ketens lanceren merken met een goedkopere prijsrange, waarbij de focus meer ligt op lifestyle, lokaal en 'insider knowledge'. Deze hotels liggen voornamelijk in de 'up-and-coming' regio's. Hilton lanceert bijvoorbeeld het nieuwe merk Canopy in Reykjavik, Hyatt Centric opent in Uruguay en Proper, een hotel van Viceroy, opent zijn deuren in San Fransisco. In Amsterdam opent dit jaar Generator Amsterdam, een luxe hostel.

5. Hotelmerken fuseren
Marriott en Starwood fuseren tot het grootste hotelbedrijf ter wereld, met maar liefst 1,1 miljoen hotelkamers wereldwijd. AccorHotels gaat zijn krachten bundelen met de luxe hotelgroep FRHI Holding. En dit is volgens kenners nog maar het begin.

6. Wellness bereikt nieuw niveau
Met een sauna en een massageruimte kom je er niet meer. De 'healty traveler' is namelijk een serieuze doelgroep. Zo lanceert fitessbedrijf Equinox een hotelmerk voor gezondheidsbewuste reizigers. Het eerste hotel zal gevestigd worden in Manhattan, gevolgd door Los Angeles. De beste fitnessapparaten en binnen-en buitenbaden zijn in deze hotels vanzelfsprekend aanwezig. Mindfulness is ook een moneymaker. Zo lanceert het Mandarin Oriental een 'Silent Night', waarbij alle spa's zullen transformeren tot een vredig rustoord. Het Akasha spa in Café Royl voegt zelfs een reiki meester en een cognitieve en emotionele coach toe aan het wellnessprogramma.

7. Concept is the word
In een wereld met ontelbare keuzes, is het belangrijk om je als hotel te onderscheiden. Concept-hotels zijn dus volop in opkomst. Zo kunnen gasten in het Book and Bed in Tokio kiezen uit maar liefst 1700 boeken die ze kunnen lezen in hun 'bibliotheek bed'. In Key West, Florida kunnen gasten dan weer genieten in een hotel dat zich volledig onder water bevindt.

8. Eco wordt serieus
De eco-standaarden in hotels worden steeds hoger. Hotel Central Park in New York leidt gasten ook op dit gebied op. Zo krijgen alle douches een zandloper die vijf minuten loopt om gasten te attenderen op hun watergebruik.

9. Exclusiviteit is de nieuwe luxe
Wat voorheen exclusieve nachtclubs waren, is nu toegankelijk voor het grote publiek. Zo is de Parijse nachtclub Les Bains nu een boutique hotel, terwijl Le Montana heropende als hotel met zes suites, ontworpen door Vincent Garré.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: