Dit zijn de food trends volgens Google

20 februari 2017 | Thijs Jacobs

Google weet veel, bijna alles zelfs. Het bedrijf claimt tegenwoordig geen zoekmachine, maar een antwoordenmachine te zijn. Daarom weet Google ook (de resultaten zijn gebaseerd op de zoekopdrachten via de zoekgigant in 2015 en 2016) wat de belangrijkste food trends zijn. We lichten een tipje van de sluier voor je op:

De gerechten die een continue stijging lieten zien:

Ramen
Rigatoni
Bibimbap
Linguine
Empanada
Uncured Bacon
Bundt Cakes

Rising stars (gerechten die ineens vaker opgezocht worden):

Kurkuma
Jackfruit (boom uit de moerbeifamilie die vrucht draagt)
Bloemkoolrijst
Zuurdesembrood
Funfetti
Vegan Donuts

Waar gerechten ineens stijgen in populariteit, zijn ook gerechten die minder populair worden. Hier zijn de afvallers:

 

Gerechten die een continue daling lieten zien:

Glutenvrije Cupcakes
Evaporated Cane Juice ('natuurlijke' zoetstof)
Tarwevrij brood
Bacon Cupcakes
Bacon Cinnamon Rolls

Gerechten die ineens minder populair werden:

Rainbow Bagel
Vanilla Bean Paste
Dutch Baby Pancake
Mulligan Stew
Buffalo Chicken Fries
Chocolate Slices

Nog wat feiten...

Er zijn natuurlijk wel wat opmerkingen te plaatsen bij de stijgers en dalers. In het geval van de kurkuma bleek men wel heel vaak op zoek te zijn naar manieren waarop het product gebruikt of toegepast kon worden. In veel gevallen is men op zoek naar manieren om de trendy gerechten thuis te maken (recepten), maar vaak zoekt men ook naar bedrijven die de gerechten thuis kunnen bezorgen. 

Het experimenteren met varkensvlees bleek ook een trend. Wellicht komt dat omdat varkensvlees in veel Aziatische gerechten wordt gebruikt. Ook de termen 'slow cooking' en 'bbq' worden vaak gebruikt in combinatie met de zoekopdracht varkensvlees. Feitelijk is men ook op zoek naar manieren om traditionele gerechten een 'twist' te geven. 

Nog een opmerkelijk gegeven: de comeback van de pasta! Enige tijd uit de gratie, maar nu weer helemaal terug, met als topper de rigatoni.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: