Douane en Belastingdienst tegen fraude

8 januari 2013 |
Douane en Belastingdienst tegen fraude

Wellicht niet de eerste exposanten waar je aan denkt bij de Horecava, toch zijn ook de Douane en de Belastingdienst aanwezig op de vakbeurs. Ze maken ondernemers bewust van accijns- en kassafraude.

Oneerlijke concurrentie
Zo heeft de Douane een meldpunt opgericht voor accijnsfraude. Wanneer een ondernemer merkt dat iemand alcoholhoudende drank of tabak verkoopt tegen onwaarschijnlijk lage prijzen, of op een vreemde plaats, dan kan er sprake zijn dat er geen accijns over de producten is betaald. Dit werkt oneerlijke concurrentie in de hand en benadeelt bonafide ondernemers en handelaren. Hiervan afgezien kunnen de producten ook minder van kwaliteit zijn en bovendien minder goed smaken.

App Meldpunt Accijns
"De Douane had al een e-mailadres"
Juiste aangiften
De Belastingdienst schenkt op de horecavakbeurs aandacht aan het Keurmerk Betrouwbare Kassasystemen Begin dit jaar zijn de eerste certificaten uitgedeeld aan kassaleveranciers. Het keurmerk garandeert een gesloten kassasysteem en voorkomt misbruik en fraude. Met een goedgekeurd kassasysteem krijgen ondernemers beter inzicht in hun bedrijf en kunnen ze richting geldschieters en overheidsinstanties betere overzichten presenteren. Een goed kassasysteem geeft inzicht in de omzet en voorraad, biedt controle op het personeel, biedt betrouwbare managementrapportages, geeft een juiste administratie en zorgt voor de juiste aangiften.
Compliance
Een vertegenwoordiger van de Belastingdienst verwacht niet dat het in Nederland zover zal komen als in België. Bij onze zuiderburen moeten alle horecaondernemers verplicht een 'black box' van de belastinginstantie op de kassa hebben. In Nederland heeft men liever dat de Belastingdienst de voorwaarden en het raamwerk schept, waarbinnen de branche-organisaties en ondernemers samen met leveranciers tot de beste oplossingen komen. Compliance boven regeltjes van hogerhand.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: