Douane en Belastingdienst tegen fraude

8 januari 2013 |
Douane en Belastingdienst tegen fraude<

Wellicht niet de eerste exposanten waar je aan denkt bij de Horecava, toch zijn ook de Douane en de Belastingdienst aanwezig op de vakbeurs. Ze maken ondernemers bewust van accijns- en kassafraude.

Oneerlijke concurrentie
Zo heeft de Douane een meldpunt opgericht voor accijnsfraude. Wanneer een ondernemer merkt dat iemand alcoholhoudende drank of tabak verkoopt tegen onwaarschijnlijk lage prijzen, of op een vreemde plaats, dan kan er sprake zijn dat er geen accijns over de producten is betaald. Dit werkt oneerlijke concurrentie in de hand en benadeelt bonafide ondernemers en handelaren. Hiervan afgezien kunnen de producten ook minder van kwaliteit zijn en bovendien minder goed smaken.

App Meldpunt Accijns
"De Douane had al een e-mailadres"
Juiste aangiften
De Belastingdienst schenkt op de horecavakbeurs aandacht aan het Keurmerk Betrouwbare Kassasystemen Begin dit jaar zijn de eerste certificaten uitgedeeld aan kassaleveranciers. Het keurmerk garandeert een gesloten kassasysteem en voorkomt misbruik en fraude. Met een goedgekeurd kassasysteem krijgen ondernemers beter inzicht in hun bedrijf en kunnen ze richting geldschieters en overheidsinstanties betere overzichten presenteren. Een goed kassasysteem geeft inzicht in de omzet en voorraad, biedt controle op het personeel, biedt betrouwbare managementrapportages, geeft een juiste administratie en zorgt voor de juiste aangiften.
Compliance
Een vertegenwoordiger van de Belastingdienst verwacht niet dat het in Nederland zover zal komen als in België. Bij onze zuiderburen moeten alle horecaondernemers verplicht een 'black box' van de belastinginstantie op de kassa hebben. In Nederland heeft men liever dat de Belastingdienst de voorwaarden en het raamwerk schept, waarbinnen de branche-organisaties en ondernemers samen met leveranciers tot de beste oplossingen komen. Compliance boven regeltjes van hogerhand.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: