Duurzaamheid geen issue voor zakenreiziger

12 juli 2011 |
Duurzaamheid geen issue voor zakenreiziger<

Een ruime meerheid van de zakelijke reizigers kiest bij een buitenlandse zakenreis voor snelheid en een lage prijs. Duurzaamheid speelt in de keuze voor het transportmiddel vrijwel geen rol. Dit blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau en ATP Corporate Travel.

Onderliggend sentiment
Hoewel er in het onderzoek aan de geënquêteerde bedrijven niet expliciet is gevraagd waar ze bij de keuze van hun verblijflocatie op letten mag worden verondersteld dat net als bij de keuze van het transportmiddel prijs en snelheid prevaleren boven duurzaamheid, zo laat Sasja van As, sectormanager leisure bij ING, weten in een reactie.
Hoewel dus niet onderzocht zal de keuze voor een goedkoop hotel met een snelle service hoogstwaarschijnlijk prevaleren boven een groen hotel.

Deskundigheid doorslaggevend
De afgelopen 5 jaar is de manier van boeken van de zakenreis veranderd. Het internet en het reisbureau worden vaker ingezet. Tijd- en kostenbesparing en de behoefte aan meer deskundig advies blijken doorslaggevend voor deze wijziging van het boekingsgedrag.
Secretaresses zijn in veel gevallen verantwoordelijk voor het boeken van de zakenreis.

Luxe-reis keert niet snel terug
In vergelijking met 5 jaar geleden is, bij zowel grote als kleine bedrijven, de prijs zwaarder gaan wegen in de keuze voor het transportmiddel. Het belang van een lage prijs blijkt ook uit het reisgedrag van ondernemers en hun werknemers. Bedrijven stapten over van business naar economy class en het aantal sterren van de hotelkamer werd teruggebracht. Hoewel het aantal zakelijke reizen (na het crisisjaar 2009) is toegenomen, zal de luxe van de reis niet snel op het 'pre-crisisniveau' komen.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: