E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

12 april 2021 | David Bakker

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel.

Het verzamelen van e-mailadressen, deze data op de juiste manier opslaan en inzetten én het personaliseren van de e-mailcampagnes zijn essentiële factoren in het actief contact houden met je (potentiële) gast. Jordy Buijs - e-mailmarketing expert en trainer - ziet de waarde van gepersonaliseerde e-mailcampagnes toenemen. “De juiste boodschap naar de juiste mensen op het juiste moment sturen is ‘key’.”

Eenvoudig is dat niet. Om een goed uitgebalanceerde e-mailcampagne op te zetten is personalisatie van groot belang. “Mensen willen het gevoel hebben persoonlijk benaderd te worden. Om dat goed te kunnen begeleiden is het verstandig om de verzamelde e-mailadressen in verschillende segmentaties onder te verdelen. Denk daarbij in het hotel aan gasten die eerder met Pasen hebben overnacht of in het restaurant met Valentijnsdag hebben gedineerd. Op die manier kun je als horecaondernemer de campagnes laten aansluiten op de ervaringen van je gasten”, verklaart Buijs.

Jordy Buijs is trainer namens de HM-Academy. Tijdens de ééndaagse cursus ‘E-mailmarketing voor de horeca’ legt Buijs alles uit over hoe een succesvolle e-mailcampagne opgezet wordt. Van het verzamelen van de data, het juist bewaren van de data (AVG-‘proof’), tot het juist inzetten van die data. De eerstvolgende training is op 7 juni 2021. Meer informatie en de mogelijkheid tot inschrijven vind je hier.

Waar het tot een aantal jaar geleden gebruikelijk en succesvol was om alle informatie, evenementen, acties en arrangement in één e-mail naar het e-mailbestand te sturen is het segmenteren van die informatie vandaag de dag van groot belang. “Omdat niet alles voor iedereen even belangrijk is. Op het moment dat je meer segmenten in je bestand hebt, kun je gesegmenteerd de campagnes versturen en zal de conversie omhoog gaan.”

Veel horecaondernemers hebben e-mailadressen in een bulk opgeslagen. Om de segmentatie in te zetten is het aan te raden om actie te ondernemen. Buijs: “Stuur de mensen een e-mail en vraag daarin om aanvullende informatie. De mensen hebben al hun e-mailadres ooit achtergelaten, kennen het bedrijf en zijn daardoor eerder geneigd om meer informatie te verstrekken. Hoe meer informatie je over je gasten kan verzamelen, des te beter je het kan inzetten.”

De eerste stap bij het goed opzetten van een succesvolle e-mailcampagne is het verzamelen van de e-mailadressen. Pop-ups op de website en een duidelijk invulformulier bij de boekingsmodule helpen, maar uiteindelijk wil de gast ook iets terug voor het feit dat het e-mailadres wordt achtergelaten. “Denk daarbij aan kortingscodes of een gratis aperitief bij een boeking.”

Wat de beste dagen en tijdstippen zijn is sterk afhankelijk van de boodschap en de inhoud van de e-mail, maar ook het doel van de campagne. Met de juiste content de juiste ‘tone-of-voice’ aanslaan is ook een grote factor in het ‘doorklikgedrag’ van de ontvanger. “Tijdens de ééndaagse training kan ik met de cursisten dieper ingaan op individuele vraagstukken en op maat het desbetreffende bedrijf uitlichten.”

Over Jordy Buijs

Jordy Buijs is een expert in e-mailmarketing en online marketing. Hij adviseert MKB en corporate bedrijven over e-mailmarketing, online marketing, social media, e-mail en sinds kort ook over chatbots. Jordy helpt (horeca-ondernemers) hun e-mailmarketingstrategie op te zetten en verzorgt kennissessies en trainingen gericht op e-mailmarketing. Zijn expertise heeft hij o.a. ingezet voor Van der Valk en Burger King.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Achtergronden Corona
Woudschoten opent haar deuren voor pilot overheid

Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum en trainingsbureau Nobbe Mieras openen op 28 april de deuren voor zakelijke bezoekers in het kader van de pilot ‘Testen voor Toegang’. In april start de overheid met een aantal pilots om de werking van toegangstesten in de praktijk uit te prober ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: