“Een goed veiligheidsbeleid levert meer klanten én omzet op”

8 mei 2018 | David Bakker
“Een goed veiligheidsbeleid levert meer klanten én omzet op”<

Schone hotelkamers, een 24 uurs-service en faciliteiten als een sauna of sportschool zijn niet meer voldoende. Hotelgasten hechten steeds meer waarde aan de veiligheid van een hotel. Esther van As, coördinator veiligheid bij Van der Valk Avifauna, vertelt in gesprek met risicospecialist Rico van Hooidonk van Meeùs dat ze merkt dat het veiligheid steeds belangrijker wordt. “Het is soms een gevecht om genoeg focus op het veiligheidsbeleid te krijgen. Gelukkig kan ik laten zien dat het voldoen aan regels niet alleen geld kost, maar dat het ook klanten en dus geld oplevert.”

Voor veel hotels is een speciaal veiligheidsbeleid niet vanzelfsprekend. Veiligheid wordt vaak gezien als kostenpost. De focus op geld verdienen krijgt meestal voorrang. Dat ervoer Esther van As ook bij Van der Valk Avifauna. Een veiligheidsbeleid is echter een prioriteit geworden. "We zien dat autoriteiten steeds strenger controleren en optreden als bijvoorbeeld de brandveiligheid en hygiëne niet op orde is”, vertelt Van As. "Daar ben ik blij mee. Die controles geven de urgentie van veiligheid aan. Het helpt als het belang door een controleur nog eens extra wordt benadrukt.”

Ontevreden hotelgasten

Veiligheid is echter niet alleen een aandachtspunt voor de autoriteiten. “In eerste instantie kijken gasten niet direct naar veiligheid”, vertelt Van As. "Ze gaan er terecht vanuit dat het allemaal goed geregeld is. Ze kijken bij de boeking eerder of een hotel er goed uitziet, of de ligging goed is en of er leuke faciliteiten aanwezig zijn. Toch is veiligheid ontzettend belangrijk. Voelen hotelgasten zich onveilig in het hotel, of doet zich onverhoopt een calamiteit voor? Dan delen ze hun ongenoegen via een post op social media of via een review op een website. Negatieve publiciteit is vervelend, vooral als het ook in de pers verschijnt. Dat kan klanten en omzet kosten.”

Van As geeft in het gesprek met Rico aan dat het veiligheidsbeleid ook direct geld oplevert. "We zien dat niet alleen gasten kritischer kijken naar veiligheid, maar ook organisaties van grote boekingen. Deze groepen, vaak afkomstig vanuit het buitenland, vragen specifiek naar veiligheidsprotocollen in het hotel. Zijn deze niet op orde, dan gaat de boeking niet door.”

Trainen van personeel

Veiligheid zou volgens Van As altijd een zichtbaar onderdeel moeten zijn van de bedrijfsvoering. Iedereen moet de te nemen stappen kennen als zich een calamiteit voordoet. “Een calamiteit kan op ieder moment voorkomen. Daarom is er elke dag een schema voor het ‘gele hesje’. Bij een incident staat vast wat er moet gebeuren en wie wat doet en waarvoor verantwoordelijk is. Nieuwe medewerkers worden vrijwel direct getraind en op de hoogte gebracht van geldende regels en protocollen. Zelfs in arbeidscontracten staat het veiligheidsbeleid specifiek beschreven. Zo blijft de veiligheid altijd gewaarborgd, ook op het moment dat ik er als coördinator zelf niet ben.”

Checks en upgrades

Als coördinator is Van As continu bezig met de veiligheid in de Van der Valk hotels. Ze doet dit voor meerdere onderdelen van de hotelketen. "Mijn agenda staat vol met standaard checks die we wekelijks uitvoeren”, licht ze toe. "Zo verschijnt er bijvoorbeeld elke maandag een pop-up voor het doorlopen van de legionella-check." Daarnaast is het niet alleen een kwestie van bijhouden of alles op orde is, maar ook reageren op nieuwe ontwikkelingen. “Wet- en regelgeving verandert continu. Dat maakt het lastig om altijd een duidelijk en overzichtelijk veiligheidsbeleid te hebben. Het vergt een structurele aanpak om het geheel overzichtelijk te houden.”

Ondanks dat het personeel op de hoogte is van het veiligheidsbeleid, blijft Van As er scherp op om medewerkers bewust te maken van de risico’s. "Een simpel voorbeeld is decoratie tijdens kerst. Een aantal medewerkers had het hotel erg mooi versierd. Zij waren dan ook niet blij toen ik wegens brandveiligheid verzocht om de helft af te breken. Het was niet veilig.”

Hoe goed is uw veiligheidsbeleid?

Weten uw medewerkers wat ze moeten doen bij een calamiteit? Binnenkort zal er via deze website meer informatie worden gedeeld over- en inzicht worden gegeven, in een zo optimaal mogelijk veiligheidsbeleid. Bent u benieuwd op welke punten u nog stappen kunt maken? Onze risicospecialist Rico van Hooidonk staat voor u klaar.

Rico van Hooidonk
Riskmanagement Consultant bij Meeus
e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: