“Een goed veiligheidsbeleid levert meer klanten én omzet op”

8 mei 2018 | David Bakker
“Een goed veiligheidsbeleid levert meer klanten én omzet op”<

Schone hotelkamers, een 24 uurs-service en faciliteiten als een sauna of sportschool zijn niet meer voldoende. Hotelgasten hechten steeds meer waarde aan de veiligheid van een hotel. Esther van As, coördinator veiligheid bij Van der Valk Avifauna, vertelt in gesprek met risicospecialist Rico van Hooidonk van Meeùs dat ze merkt dat het veiligheid steeds belangrijker wordt. “Het is soms een gevecht om genoeg focus op het veiligheidsbeleid te krijgen. Gelukkig kan ik laten zien dat het voldoen aan regels niet alleen geld kost, maar dat het ook klanten en dus geld oplevert.”

Voor veel hotels is een speciaal veiligheidsbeleid niet vanzelfsprekend. Veiligheid wordt vaak gezien als kostenpost. De focus op geld verdienen krijgt meestal voorrang. Dat ervoer Esther van As ook bij Van der Valk Avifauna. Een veiligheidsbeleid is echter een prioriteit geworden. "We zien dat autoriteiten steeds strenger controleren en optreden als bijvoorbeeld de brandveiligheid en hygiëne niet op orde is”, vertelt Van As. "Daar ben ik blij mee. Die controles geven de urgentie van veiligheid aan. Het helpt als het belang door een controleur nog eens extra wordt benadrukt.”

Ontevreden hotelgasten

Veiligheid is echter niet alleen een aandachtspunt voor de autoriteiten. “In eerste instantie kijken gasten niet direct naar veiligheid”, vertelt Van As. "Ze gaan er terecht vanuit dat het allemaal goed geregeld is. Ze kijken bij de boeking eerder of een hotel er goed uitziet, of de ligging goed is en of er leuke faciliteiten aanwezig zijn. Toch is veiligheid ontzettend belangrijk. Voelen hotelgasten zich onveilig in het hotel, of doet zich onverhoopt een calamiteit voor? Dan delen ze hun ongenoegen via een post op social media of via een review op een website. Negatieve publiciteit is vervelend, vooral als het ook in de pers verschijnt. Dat kan klanten en omzet kosten.”

Van As geeft in het gesprek met Rico aan dat het veiligheidsbeleid ook direct geld oplevert. "We zien dat niet alleen gasten kritischer kijken naar veiligheid, maar ook organisaties van grote boekingen. Deze groepen, vaak afkomstig vanuit het buitenland, vragen specifiek naar veiligheidsprotocollen in het hotel. Zijn deze niet op orde, dan gaat de boeking niet door.”

Trainen van personeel

Veiligheid zou volgens Van As altijd een zichtbaar onderdeel moeten zijn van de bedrijfsvoering. Iedereen moet de te nemen stappen kennen als zich een calamiteit voordoet. “Een calamiteit kan op ieder moment voorkomen. Daarom is er elke dag een schema voor het ‘gele hesje’. Bij een incident staat vast wat er moet gebeuren en wie wat doet en waarvoor verantwoordelijk is. Nieuwe medewerkers worden vrijwel direct getraind en op de hoogte gebracht van geldende regels en protocollen. Zelfs in arbeidscontracten staat het veiligheidsbeleid specifiek beschreven. Zo blijft de veiligheid altijd gewaarborgd, ook op het moment dat ik er als coördinator zelf niet ben.”

Checks en upgrades

Als coördinator is Van As continu bezig met de veiligheid in de Van der Valk hotels. Ze doet dit voor meerdere onderdelen van de hotelketen. "Mijn agenda staat vol met standaard checks die we wekelijks uitvoeren”, licht ze toe. "Zo verschijnt er bijvoorbeeld elke maandag een pop-up voor het doorlopen van de legionella-check." Daarnaast is het niet alleen een kwestie van bijhouden of alles op orde is, maar ook reageren op nieuwe ontwikkelingen. “Wet- en regelgeving verandert continu. Dat maakt het lastig om altijd een duidelijk en overzichtelijk veiligheidsbeleid te hebben. Het vergt een structurele aanpak om het geheel overzichtelijk te houden.”

Ondanks dat het personeel op de hoogte is van het veiligheidsbeleid, blijft Van As er scherp op om medewerkers bewust te maken van de risico’s. "Een simpel voorbeeld is decoratie tijdens kerst. Een aantal medewerkers had het hotel erg mooi versierd. Zij waren dan ook niet blij toen ik wegens brandveiligheid verzocht om de helft af te breken. Het was niet veilig.”

Hoe goed is uw veiligheidsbeleid?

Weten uw medewerkers wat ze moeten doen bij een calamiteit? Binnenkort zal er via deze website meer informatie worden gedeeld over- en inzicht worden gegeven, in een zo optimaal mogelijk veiligheidsbeleid. Bent u benieuwd op welke punten u nog stappen kunt maken? Onze risicospecialist Rico van Hooidonk staat voor u klaar.

Rico van Hooidonk
Riskmanagement Consultant bij Meeus
e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: