Een goede start

28 november 2013 |
Een goede start<

Meestal krijg je een drankje aangeboden als je moet wachten bij een autodealer, of als je gewoon bij mensen op bezoek komt. Ook in de grote supermarkten staat een koffiemachine
ter beschikking van dorstige consumenten. Het is een soort van welkom heten, een teken van aandacht geven. Vreemd eigenlijk dat je dit zo weinig tegenkomt als je bij de receptie van een hotel arriveert. Gewoon een drankje geven waardoor de gast zich extra welkom voelt.

De kosten voor een dergelijk drankje wegen niet op tegen hetgeen je uitstraalt naar de gasten, namelijk dat je blij bent dat zij jouw hotel hebben uitgekozen om te verblijven. Het gevoel van gastvrijheid dat we immers allemaal willen uitstralen. In de praktijk blijkt het echter moeilijk en ingewikkeld, en zijn er heel veel redenen om het niet te doen.

Als iemand een partij komt bespreken, dan krijgt hij natuurlijk wél een drankje aangeboden. Cru gezegd: als je nog geen gast bent krijg je iets aangeboden, als gast krijg je niets. Men zegt dat we bij sollicitaties in de eerste seconden onze mening vormen. Ofwel, je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Zorg dus voor een goede start.

In de recensies op boekingssites wordt opvallend vaak iets gezegd over het ontbijt. Vooral over de prijs/kwaliteitsverhouding. Natuurlijk spreekt hier deels onze volksaard, maar het is toch een signaal waar we iets mee moeten doen. Zelfs in de uitgave Cijfers & Trends van de Rabobank wordt het ‘inspelen op specifieke ontbijtwensen’ onder de aandacht gebracht. Modern gezegd, dit is een 'issue'.

Dus check of de aankomst en het ontbijt in het hotel ‘mond-tot-mondreclame’ genereert. Of 'mond-tot-toetsenbordreclame'. Zorg dat het eerste en het laatste contact met het hotel unieke belevenissen oplevert, zodat de gasten hierover gaan vertellen op boekingsites. De recensies zullen een meer wervend karakter krijgen. Goedkopere reclame is er niet.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: