Een op zes Nederlanders schaamt zich voor tafelmanieren partner

4 december 2018 | Thijs Jacobs

16 procent van de Nederlanders schaamt zich voor de tafelmanieren van zijn of haar partner. Vooral vrouwen (21 procent) zijn niet te spreken over de etiquette van hun partner, onder mannen bedraagt dit percentage slechts tien procent. Dit blijkt uit onderzoek van Panelwizard, in opdracht van Acties.nl onder 1.118 Nederlanders in een relatie. Maar liefst 89 procent van de ondervraagden vindt dat er aan tafel geen plek is voor de smartphone.

Leeftijdsverschillen

Opvallend genoeg zijn veertigers het mildst over smartphones aan tafel, een op de vijf zegt hier namelijk geen probleem mee te hebben. Jongeren scoren met slechts 13 procent fors lager. “Je smartphone niet gebruiken aan de eettafel is in mijn optiek onderdeel van moderne tafelmanieren”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Het is erg opvallend dat veertigers volgens dit onderzoek de grootste voorstanders zijn van telefoons aan tafel. Dit terwijl jongeren de naam hebben om ieder moment van de dag met hun smartphone bezig te zijn.”

Uit of thuis

Niet alleen telefoons, maar ook gasten zijn niet altijd even gewenst aan tafel. Zo gaat iets minder dan de helft van de Nederlanders liever uit eten dan dat zij thuis eters ontvangen. Mannen zijn met 47 procent fanatiekere 'buiten-de-deur-eters' dan vrouwen (44 procent). Opvallend genoeg verwacht 28 procent van de ondervraagden dat degene die hem of haar uitnodigt om uit eten te gaan, betaalt. Mannen zijn hierin met 32 procent veel stelliger dan vrouwen (24 procent). Overigens verwacht 81 procent van de ondervraagden dat wanneer ze bij iemand thuis worden uitgenodigd, de gastheer of -vrouw de kosten geheel op zich neemt. Franke: “Ik vind het bijzonder dat in de tijd van tikkies en betaalverzoeken, nog steeds zo’n groot gedeelte van de Nederlanders ervan uitgaat dat de gastheer of -vrouw betaalt. Mijn vrienden en ik splitten altijd de rekening, ongeacht we binnen- of buiten de deur eten.”

Zuinigheid

Uit het onderzoek blijkt dat mannen bij een restaurantbezoek niet graag ‘goedkope’ keuzes maken. Zo ligt het percentage mannen dat liever niet met kortingsacties en -bonnen uit eten gaat, bijna twee keer zo hoog (vijftien procent) als dat van vrouwen (acht procent). Daarnaast zegt maar liefst 23 procent van de mannen nooit het goedkoopste gerecht van de menukaart te kiezen. Onder vrouwen bedraagt dit slechts acht procent. Franke: “Ieder jaar doen veel restaurants mee met kortingsacties zoals de voordeelzegels van Albert Heijn of Nationale Restaurantweek. Dat mannen moeite hebben met deze acties begrijp ik niet. Uiteindelijk ben je een dief van je eigen portemonnee wanneer je hier geen gebruik van maakt.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: