Een op zes Nederlanders schaamt zich voor tafelmanieren partner

4 december 2018 | Thijs Jacobs

16 procent van de Nederlanders schaamt zich voor de tafelmanieren van zijn of haar partner. Vooral vrouwen (21 procent) zijn niet te spreken over de etiquette van hun partner, onder mannen bedraagt dit percentage slechts tien procent. Dit blijkt uit onderzoek van Panelwizard, in opdracht van Acties.nl onder 1.118 Nederlanders in een relatie. Maar liefst 89 procent van de ondervraagden vindt dat er aan tafel geen plek is voor de smartphone.

Leeftijdsverschillen

Opvallend genoeg zijn veertigers het mildst over smartphones aan tafel, een op de vijf zegt hier namelijk geen probleem mee te hebben. Jongeren scoren met slechts 13 procent fors lager. “Je smartphone niet gebruiken aan de eettafel is in mijn optiek onderdeel van moderne tafelmanieren”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Het is erg opvallend dat veertigers volgens dit onderzoek de grootste voorstanders zijn van telefoons aan tafel. Dit terwijl jongeren de naam hebben om ieder moment van de dag met hun smartphone bezig te zijn.”

Uit of thuis

Niet alleen telefoons, maar ook gasten zijn niet altijd even gewenst aan tafel. Zo gaat iets minder dan de helft van de Nederlanders liever uit eten dan dat zij thuis eters ontvangen. Mannen zijn met 47 procent fanatiekere 'buiten-de-deur-eters' dan vrouwen (44 procent). Opvallend genoeg verwacht 28 procent van de ondervraagden dat degene die hem of haar uitnodigt om uit eten te gaan, betaalt. Mannen zijn hierin met 32 procent veel stelliger dan vrouwen (24 procent). Overigens verwacht 81 procent van de ondervraagden dat wanneer ze bij iemand thuis worden uitgenodigd, de gastheer of -vrouw de kosten geheel op zich neemt. Franke: “Ik vind het bijzonder dat in de tijd van tikkies en betaalverzoeken, nog steeds zo’n groot gedeelte van de Nederlanders ervan uitgaat dat de gastheer of -vrouw betaalt. Mijn vrienden en ik splitten altijd de rekening, ongeacht we binnen- of buiten de deur eten.”

Zuinigheid

Uit het onderzoek blijkt dat mannen bij een restaurantbezoek niet graag ‘goedkope’ keuzes maken. Zo ligt het percentage mannen dat liever niet met kortingsacties en -bonnen uit eten gaat, bijna twee keer zo hoog (vijftien procent) als dat van vrouwen (acht procent). Daarnaast zegt maar liefst 23 procent van de mannen nooit het goedkoopste gerecht van de menukaart te kiezen. Onder vrouwen bedraagt dit slechts acht procent. Franke: “Ieder jaar doen veel restaurants mee met kortingsacties zoals de voordeelzegels van Albert Heijn of Nationale Restaurantweek. Dat mannen moeite hebben met deze acties begrijp ik niet. Uiteindelijk ben je een dief van je eigen portemonnee wanneer je hier geen gebruik van maakt.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: