EK Voetbal: een enorme kans voor Holland-promotie

14 april 2000 | redactie

Honderdduizenden supporters zullen deze zomer onze landsgrenzen overspoelen omwille van een plekje in één of meer van de EK-stadions. De rol om deze bezoekers te informeren over Nederland is het Nederlands Bureau voor Toerisme op het lijf geschreven. Niet alleen het voetbal, maar ook Nederland zal twee maanden lang in de schijnwerpers van pers en publiciteit staat. Een uitgelezen kans om de naamsbekendheid en het imago van Nederland te verbeteren.

Naar schatting zullen ongeveer 600.000 mensen in juni naar de vier Nederlandse speelsteden van het EK Voetbal afreizen om hun team aan te moedigen. Van die enorme groep supporters zal een flink aantal op zoek gaan naar overnachtingsmogelijkheden in ons land. Deze supporters kunnen ‘online’ op zoek naar beschikbare bedden. Het NBT heeft hotel- en reserveringscentrales opgeroepen om de beschikbaarheid van accommodatie aan haar door te geven. Teneinde de supporters te stimuleren tot een zo lang mogelijk verblijf - en meer bestedingen - in ons land, moet voorkomen worden dat het beeld ontstaat dat Nederland ‘vol zit’.

Beschikbare accommodatie tijdens het EK is direct opvraagbaar via een internetsite, en bij de NBT-vestigingen in de deelnemende landen. Supporters kunnen het accomodatieoverzicht raadplegen via de ‘Euro 2000 Site’ (www.holland.com). Vanaf die site wordt men naar een reserveringscentrale geloodst om de gewenste boeking vast te leggen. De site fungeert dus alleen als informatiebron en doorgeefluik.

Inmiddels is het aanbod van ruim 40 reserveringscentrales opgenomen. Naast diverse VVV’s en touroperators, zijn ook onder andere de Bilderberg Groep, Landal Greenparks, Euroase en de NBBS vertegenwoordigd. De officiële accommodatieverschaffer ‘Euro 2000 Accommodation Agency’ werkt ook mee. Zij richten zich in eerste instantie op de teams, scheidsrechters, sponsors en pers.

Nederland niet vol

Het NBT wil zoveel mogelijk accommodatieverschaffers overtuigen om deel te nemen. Zonder een dergelijk beschikbaarheidsoverzicht bestaat het gevaar dat supporters de weg naar lege hotelkamers niet weten te vinden, waardoor de sector inkomsten misloopt. De hôteliers moeten zich niet blind staren op negatieve berichtgeving rondom het EK voetbal: bezoekers van het evenement zijn niet allemaal ‘hooligans’; er komen ook gezinnen en vriendenclubs. Het is zonde om bij voorbaat alle voetbalsupporters uit te sluiten.

De reservering van kamers loopt via reserveringscentrales die nauwe contacten onderhouden met alle accommodatieverschaffers, waardoor vastgehouden kan worden aan individuele wensen. De supporters van verschillende nationaliteiten kunnen worden gescheiden. Er moet, zoals reeds gezegd, ook beslist voorkomen worden dat het algemene beeld ontstaat dat Nederland vol zit. Het eerste weekeinde van het EK valt samen met pinksteren. Jaarlijks trekt Nederland in dat weekend zo’n 850.000 bezoekers. De kans is aanwezig dat een deel van deze bezoekers, die niet voor het EK komen, zal besluiten om weg te blijven zodra ze horen dat in Nederland geen bedden meer vrij zijn.

Met iets soortgelijks kampt Rome. Uit de eeuwige stad komen nu al berichten dat het Heilige Jaar 2000 in de afgelopen maanden nog niet voor extra toeristen heeft gezorgd. De oorzaak zou zijn, dat grote internationale reisorganisaties vreesden voor chaos, na allerlei berichten in de media waarin zeer hooggespannen verwachtingen ten aanzien van de toeloop werden uitgesproken. De reisorganisaties hebben veiligheidshalve maar besloten om andere landen te selecteren.

In landen waar het gebruik van internet nog niet wijdverbreid is, spelen NBT-vestigingen een belangrijke rol. In de landen waar het NBT geen vestiging heeft, is aan de Nederlandse ambassades gevraagd of zij een rol willen spelen in de informatieverschaffing.

Hartewens

In de deelnemende landen zijn verschillende publiciteitscampagnes opgezet om de supporters bekend te maken met het internetadres voor het accommodatieoverzicht. Het NBT zal de EK-bezoekers in Nederland de weg wijzen en voldoende informatie over Nederland verstrekken. Behalve het voetbal is er immers meer te doen in Nederland. Het is niet zinvol om specifieke promotiecampagnes voor het EK in het buitenland te voeren, omdat de kaartjes voor het evenement inmiddels schaars zijn. Met het oog op de veiligheid, en om de zwarte handel tegen te gaan, is het Nederlandse beleid erop gericht mensen te ontmoedigen zonder tickets voor het EK naar Nederland te komen.

Het NBT grijpt het EK ook aan om mondiaal het imago van Nederland op te poetsen. Vele miljoenen mensen zullen het EK via de media volgen. Via persreizen, persberichten en informatiepakketten, bijlagen in kranten en tijdschriften, een voetbalfilm met Holland-promotie voor tv-zenders (samenwerkingsproject met het Ministerie van Buitenlandse Zaken) en een pr-actie met straatvoetballen, probeert het NBT pers en consument te bereiken. En dat alles met één doel: een ‘Holland-gevoel’ uit te dragen over de wereld.

Een hartewens van het NBT is een dagelijkse uitzending, tijdens het toernooi, van één of meer grote buitenlandse tv-zenders vanaf een ponton in de Amsterdamse gracht; voor de Erasmusbrug; in het Openlucht Museum in Arnhem; vanaf het Brabantse land.

Het NBT beschikt zelf over onvoldoende middelen, maar wanneer de interesse voor zoiets opgewekt kan worden, moet het toch met vereende krachten en sponsoren te realiseren zijn. Praten over voetbal tegen een Holland-decor, want Nederland is een een prachtig en gastvrij land.

HM302000

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok bij instemming Kamer van kracht; bezorgen mag

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteert het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. Als de Kamer het besluit steunt, wordt de avondklok ingevoerd. De avon ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Park Boswijk zoekt een ondernemende general manager

Park Boswijk ligt in een parkachtige omgeving in midden-Nederland en bestaat uit een wooncomplex met 364 appartementen en ongeveer 500 bewoners. Voor bewoners biedt Park Boswijk tal van voorzieningen waar ze gebruik van kunnen maken. Zoals een terras met uitzicht op de parkachtige tuin met twee vijv ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: