Ervaren reiziger betaalt drie keer zo vaak met betaalpas

15 juni 2017 | Thijs Jacobs

De zomervakantie zit eraan te komen. Dat betekent dat miljoenen Nederlanders er massaal op uittrekken om op vakantie te gaan. Betalings- en technologiebedrijf Mastercard zoekt daarom uit hoe we ons financieel voorbereiden en hoe we over de grens betalen. Uit een enquête onder 1000 Nederlanders blijkt dat het betaalgedrag verandert naar mate men vaker reist en ouder is. De ervaren reiziger maakt bijna drie keer zo vaak gebruik van zijn betaalpas in vergelijking met een onervaren reiziger. Een kwart weet niet dat het goedkoper is om met plastic te betalen, dan contant.

Onzeker op reis

Mensen zijn onzeker over de betalingsmogelijkheden als ze op vakantie gaan. Driekwart van de reizigers zoekt voorafgaand aan de reis uit hoe zij op de betreffende bestemming kunnen betalen. Onervaren reizigers nemen twee tot vier keer zoveel contant geld op als ervaren reizigers. Dat komt omdat ze niet goed weten welk betaalmiddel wanneer het beste ingezet kan worden. Die onervarenheid leidt tot onnodige kosten. Drie op de tien reizigers geeft aan onverwachte kosten te hebben gehad vanwege de gekozen betaalwijze op reis namelijk door geld te wisselen en te betalen in een andere muntsoort.

Goedkoper

Een kwart van de ondervraagden weet ook niet dat het goedkoper is om met plastic te betalen dan contanten op te nemen met een bankpas of creditcard. “De voordeligste manier om over de grens te betalen is met een betaalpas. Indien je geld opneemt bij een betaalautomaat, doe dat dan altijd met je bankpas, dat is goedkoper dan met een creditcard. Om zeker te zijn dat je kunt betalen en geld kunt opnemen, adviseren we altijd om naast de bankpas ook je creditcard mee te nemen, omdat die in 210 landen wordt geaccepteerd”, aldus Arjan Bol, Country Manager Mastercard Nederland. De top drie meest genoemde redenen om meer geld op zak te hebben, zijn de onwetendheid dat op vele plekken met bankpas of creditcard betaald kan worden, uit onzekerheid en om controle te houden op de uitgaven.

Ervaren reizigers betaalt slimmer

Uit het onderzoek van Mastercard blijkt dat het betaalgedrag verandert naarmate men vaker reist en ouder is. De ervaren reiziger vertrouwt meer op zijn of haar betaalpassen dan op contant geld en kiest bewust voor een elektronisch betaalmiddel. Ervaren reizigers zijn ook veel beter op de hoogte van de voordelen. Ze maken bijna drie keer zo vaak gebruik van hun betaalpassen in vergelijking met een onervaren reiziger, ondanks dat het bezit van de bankpas en creditcard bij beide typen reizigers gelijk is. De voordelen van een creditcard zijn ook beter bekend bij de frequente reiziger. De automatische verzekering van 180 dagen wordt onder deze groep dan ook vaker gebruikt. Opvallend gegeven is dat mannen bijna drie keer zo vaak gebruik hebben gemaakt van deze verzekering ten opzichte van vrouwen. Reden daarvoor is dat zij vaker met deze pas betalen.

Over het onderzoek

PanelWizard is een onafhankelijk onderzoeksbureau wat onderdeel is van Kien onderzoek. Zij beschikt over een bestand van 30.000 leden van 16 jaar en ouder. In totaal is het onderzoek afgenomen bij 1808 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal zijn 1040 volledige vragenlijsten ingevuld. De uitkomst zal maximaal 3,1% afwijken van de werkelijke situatie, als alle Nederlanders in de doelgroep ondervraagd zouden zijn. Het onderzoek is in april 2017 in opdracht van Mastercard uitgevoerd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Advertorial
Travel Suit Collection by NCF

Na een succesvolle entree van de Corporate Identity Concept Collectie hebben wij met de introductie van de Corporate Travel Suit Collectie het programma-aanbod bij Nieuwenhuis Corporate Fashion aanzienlijk uitgebreid. Met behoud van uniek ontwikkelde pasvormen vanuit onze bestaande concepten kara...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: