Ervaren reiziger betaalt drie keer zo vaak met betaalpas

15 juni 2017 | Thijs Jacobs

De zomervakantie zit eraan te komen. Dat betekent dat miljoenen Nederlanders er massaal op uittrekken om op vakantie te gaan. Betalings- en technologiebedrijf Mastercard zoekt daarom uit hoe we ons financieel voorbereiden en hoe we over de grens betalen. Uit een enquête onder 1000 Nederlanders blijkt dat het betaalgedrag verandert naar mate men vaker reist en ouder is. De ervaren reiziger maakt bijna drie keer zo vaak gebruik van zijn betaalpas in vergelijking met een onervaren reiziger. Een kwart weet niet dat het goedkoper is om met plastic te betalen, dan contant.

Onzeker op reis

Mensen zijn onzeker over de betalingsmogelijkheden als ze op vakantie gaan. Driekwart van de reizigers zoekt voorafgaand aan de reis uit hoe zij op de betreffende bestemming kunnen betalen. Onervaren reizigers nemen twee tot vier keer zoveel contant geld op als ervaren reizigers. Dat komt omdat ze niet goed weten welk betaalmiddel wanneer het beste ingezet kan worden. Die onervarenheid leidt tot onnodige kosten. Drie op de tien reizigers geeft aan onverwachte kosten te hebben gehad vanwege de gekozen betaalwijze op reis namelijk door geld te wisselen en te betalen in een andere muntsoort.

Goedkoper

Een kwart van de ondervraagden weet ook niet dat het goedkoper is om met plastic te betalen dan contanten op te nemen met een bankpas of creditcard. “De voordeligste manier om over de grens te betalen is met een betaalpas. Indien je geld opneemt bij een betaalautomaat, doe dat dan altijd met je bankpas, dat is goedkoper dan met een creditcard. Om zeker te zijn dat je kunt betalen en geld kunt opnemen, adviseren we altijd om naast de bankpas ook je creditcard mee te nemen, omdat die in 210 landen wordt geaccepteerd”, aldus Arjan Bol, Country Manager Mastercard Nederland. De top drie meest genoemde redenen om meer geld op zak te hebben, zijn de onwetendheid dat op vele plekken met bankpas of creditcard betaald kan worden, uit onzekerheid en om controle te houden op de uitgaven.

Ervaren reizigers betaalt slimmer

Uit het onderzoek van Mastercard blijkt dat het betaalgedrag verandert naarmate men vaker reist en ouder is. De ervaren reiziger vertrouwt meer op zijn of haar betaalpassen dan op contant geld en kiest bewust voor een elektronisch betaalmiddel. Ervaren reizigers zijn ook veel beter op de hoogte van de voordelen. Ze maken bijna drie keer zo vaak gebruik van hun betaalpassen in vergelijking met een onervaren reiziger, ondanks dat het bezit van de bankpas en creditcard bij beide typen reizigers gelijk is. De voordelen van een creditcard zijn ook beter bekend bij de frequente reiziger. De automatische verzekering van 180 dagen wordt onder deze groep dan ook vaker gebruikt. Opvallend gegeven is dat mannen bijna drie keer zo vaak gebruik hebben gemaakt van deze verzekering ten opzichte van vrouwen. Reden daarvoor is dat zij vaker met deze pas betalen.

Over het onderzoek

PanelWizard is een onafhankelijk onderzoeksbureau wat onderdeel is van Kien onderzoek. Zij beschikt over een bestand van 30.000 leden van 16 jaar en ouder. In totaal is het onderzoek afgenomen bij 1808 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal zijn 1040 volledige vragenlijsten ingevuld. De uitkomst zal maximaal 3,1% afwijken van de werkelijke situatie, als alle Nederlanders in de doelgroep ondervraagd zouden zijn. Het onderzoek is in april 2017 in opdracht van Mastercard uitgevoerd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: