Etiquette begint bij jezelf

5 oktober 2012 |
Etiquette begint bij jezelf<

Vrijdag 5 oktober vond een succesvolle Masterclass Etiquette & Hostmanship plaats in de Tuinzaal van het Intercontinental Amstel Amsterdam.

Etiquette en hostmanship
Tijdens dit evenement werd gepleit voor een samenleving waarin etiquette en 'hostmanship' meer aandacht krijgen. De bijeenkomst werd door een gevarieerd gezelschap uit het Nederlandse bedrijfsleven. Aanwezig waren ondermeer representanten van AFM, Akzo Nobel, Boeing, Jumbo Supermarkten, Nederlandse Spoorwegen, Price Waterhouse Coopers, Rabobank, Shell en van de Dienst Koninklijk Huis.

Van Weering
Jan Jaap van Weering, oprichter van Distinguished, bracht tijdens deze workshop diverse faux pas op het gebied van etiquette onder de aandacht. De consequenties van een overtreding van sociale regels door het niet waarnemen van bepaalde signalen, verkeerd interpreteren of niet op de hoogte zijn van sociale regels en cultuur, zijn niet altijd te overzien. Van Weering haalde voorbeelden aan van internationale zakelijke contacten waarbij deals misliepen.

Nederlandse samenleving
Hierna werd er gepraat over etiquette in de samenleving. In vergelijking tot aangrenzende landen kunnen wij volgens Van Weering en de aanwezigen in de zaal nog een aanzienlijke verbeterslag maken. Men was het er over eens dat etiquette niet alleen zorgen voor een plezierige klantbeleving maar ook bijdragen aan een plezierige maatschappij in het algemeen.

Begin bij jezelf
Mede namens de initiatiefnemer van het event, Wesley Buitenhuis, directeur van Attend Hospitality Agency, sprak Van Weering dan ook de wens uit dat etiquette een prominentere plaats krijgen in Nederland. Onder het motto verbeter de wereld, begin bij jezelf, riep hij de aanwezigen op etiquette binnen hun bedrijf op de kaart te zetten. Daarbij gaven Van Weering en Attend aan dat zij hun samenwerking gaan intensiveren en een opleidingstraject voor de medewerkers van Attend verzorgen

Speakers Academy
Van Weering heeft naast zijn bedrijf verschillende docentschappen bij onder meer het Institute of Protocol The Hague, de Koninklijke Marine, Bureau Leiderschap, de Nederlandse Defensie Academie en de Haagse Hoge School.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: