Ewout Hoogendoorn: Lente in de hotellerie

1 april 2014 | Ewout Hoogendoorn

De jaargetijden in de hotellerie gaan wat langzamer dan in de echte wereld. Na zo’n vier of vijf winters is eindelijk de lente voorzichtig aangebroken. Niet zoals in de echte wereld waar we al in maart 21 graden en hoger hadden, maar toch zijn de eerste vriendelijke zonnestralen en (kleine) knopjes in de bomen waar te nemen.

Na vier jaren van afnemende verwachtingen voor de hotelsector is eindelijk de kentering gekomen. Dat blijkt uit het jaarlijkse wereldwijde Sentiment Survey dat Horwath HTL ieder jaar in 50 landen uitvoert. 60% van de hoteliers in de Benelux verwacht in ieder geval een groei van de bezettingsgraad; 12% van hen verwacht zelfs een groei van meer dan 5%.

Opvallender is dat 59% van de hoteliers ook verwacht dat de gemiddelde kamerprijs zal stijgen; waarvan 14% aangeeft meer dan 5% stijging te verwachten. Dat is bijzonder, omdat de breed gedragen verwachting in de markt was dat eerst alleen de bezettingsgraad zou herstellen. Vrijwel altijd werd erbij verteld dat de gemiddelde kamerprijzen niet meer zouden terugkomen.


Het is ook nog niet gezegd dat het weer helemaal de goede kant op gaat, maar toch! Een interessante verandering in het sentiment is overigens ook dat de hoteliers wat hogere verwachtingen hebben van de markt in het algemeen dan van hun eigen hotel. In het verleden was dit meestal andersom: men had een hogere verwachting van het eigen hotel dan van de markt.

Naar het inzicht van de hoteliers danken we deze ontwikkeling voornamelijk aan het herstel van zowel de lokale als de wereldwijde economie. Echter: het meest wordt gerekend op de groei van het lokale toerisme. Minder dan 5% verwacht een negatieve impact, dus 95% is positief of neutraal!

Niet ingewikkeld om te raden is, dat als meest negatief beïnvloedende factor de snelle uitbreiding van het aantal kamers wordt genoemd. In het algemeen is het natuurlijk zo dat een hotelier altijd zal vinden dat het aantal kamers dat zijn hotel uitbreidt nét nog erbij kan, maar dat ieder ander initiatief toch eigenlijk te veel is voor de markt. Toch, als we kijken naar Amsterdam en Rotterdam, moeten we vanaf de zijkant wel concluderen dat het aantal kamers echt erg snel is gegroeid. Het is niet gezegd dat de markt die niet zal kunnen opnemen, maar het zal jaren vergen voor het evenwicht weer is hersteld.

De verwachtingen van hoteliers in de Benelux zijn een tikje positiever dan in de rest van Europa. Zelfs over het MICE segment, toch lange tijd de boosdoener met betrekking tot de terugloop in bezettingsgraad en kamerprijs, zijn de hoteliers licht positief. Een mooie lente in de hotellerie; wat zal de zomer brengen? 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Amsterdam de duurste, Zwolle het goedkoopst

Amsterdam is wederom de duurste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in onze hoofdstad is € 25,10, dit is 3,5% hoger dan vorig jaar. Landelijk steeg de terrasprijs gemiddeld met 2,5% dit jaar naar € 22,64. Zwolle is, net als vorig jaar, de goedk...

Video NHTV
Blog: Let’s talk sustainability…again??

Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad. Ook op deze...

Amsterdam Interview Longread
Interview Arjen van den Hof, eigenaar Vondel Hotels

Arjen van den Hof, eigenaar van Vondel Hotels, is een trots man, bevlogen ook. Dit komt niet alleen tot uiting in de prachtige hotels die hij ontwikkelt, maar ook in de omgang en binding met zijn personeel. De komende twee, drie maanden staan er twee openingen van nieuwe hotels in Amsterdam gepland....

Hotelketens
Rotterdam Marriot Hotel opent restaurant The Millèn

Wim Severein, bekend van voormalig sterrenrestaurant Wereldmuseum, opent op 24 juli de deuren van zijn eigen high-end restaurant The Millèn. Op de eerste etage van het Rotterdam Marriott Hotel kookt de chef-kok met zijn bekende signatuur: pure gerechten van het seizoen met eerlijke ingredi&eu...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Controles Inspectie SZW bij fastfoodketens en hotels

De grote fastfoodketens hebben hun schoonmaak het afgelopen jaar veel beter georganiseerd. De intensieve controles van de Inspectie SZW en de Belastingdienst de afgelopen jaren en intensieve gesprekken met de fastfoodsector hebben een duidelijk effect gehad. Bij een groot deel van de fastfoodvestigi...

Booking.com OTA's
Booking.com stapt in taxibranche

Booking Holdings, het moederbedrijf van Booking.com, investeert ongeveer 430 miljoen dollar in de Chinese taxidienst Didi, zo lezen we op taxipro.nl. De bedrijven gaan intensief samenwerken, zodat de diensten goed op elkaar aansluiten. Een geboekte reis kan gecompleteerd worden met een aanvullende t...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: