Ewout Hoogendoorn: Lente in de hotellerie

1 april 2014 | Ewout Hoogendoorn

De jaargetijden in de hotellerie gaan wat langzamer dan in de echte wereld. Na zo’n vier of vijf winters is eindelijk de lente voorzichtig aangebroken. Niet zoals in de echte wereld waar we al in maart 21 graden en hoger hadden, maar toch zijn de eerste vriendelijke zonnestralen en (kleine) knopjes in de bomen waar te nemen.

Na vier jaren van afnemende verwachtingen voor de hotelsector is eindelijk de kentering gekomen. Dat blijkt uit het jaarlijkse wereldwijde Sentiment Survey dat Horwath HTL ieder jaar in 50 landen uitvoert. 60% van de hoteliers in de Benelux verwacht in ieder geval een groei van de bezettingsgraad; 12% van hen verwacht zelfs een groei van meer dan 5%.

Opvallender is dat 59% van de hoteliers ook verwacht dat de gemiddelde kamerprijs zal stijgen; waarvan 14% aangeeft meer dan 5% stijging te verwachten. Dat is bijzonder, omdat de breed gedragen verwachting in de markt was dat eerst alleen de bezettingsgraad zou herstellen. Vrijwel altijd werd erbij verteld dat de gemiddelde kamerprijzen niet meer zouden terugkomen.


Het is ook nog niet gezegd dat het weer helemaal de goede kant op gaat, maar toch! Een interessante verandering in het sentiment is overigens ook dat de hoteliers wat hogere verwachtingen hebben van de markt in het algemeen dan van hun eigen hotel. In het verleden was dit meestal andersom: men had een hogere verwachting van het eigen hotel dan van de markt.

Naar het inzicht van de hoteliers danken we deze ontwikkeling voornamelijk aan het herstel van zowel de lokale als de wereldwijde economie. Echter: het meest wordt gerekend op de groei van het lokale toerisme. Minder dan 5% verwacht een negatieve impact, dus 95% is positief of neutraal!

Niet ingewikkeld om te raden is, dat als meest negatief beïnvloedende factor de snelle uitbreiding van het aantal kamers wordt genoemd. In het algemeen is het natuurlijk zo dat een hotelier altijd zal vinden dat het aantal kamers dat zijn hotel uitbreidt nét nog erbij kan, maar dat ieder ander initiatief toch eigenlijk te veel is voor de markt. Toch, als we kijken naar Amsterdam en Rotterdam, moeten we vanaf de zijkant wel concluderen dat het aantal kamers echt erg snel is gegroeid. Het is niet gezegd dat de markt die niet zal kunnen opnemen, maar het zal jaren vergen voor het evenwicht weer is hersteld.

De verwachtingen van hoteliers in de Benelux zijn een tikje positiever dan in de rest van Europa. Zelfs over het MICE segment, toch lange tijd de boosdoener met betrekking tot de terugloop in bezettingsgraad en kamerprijs, zijn de hoteliers licht positief. Een mooie lente in de hotellerie; wat zal de zomer brengen? 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Hoe ga je om met drugs op de werkvloer?

Alcohol en inmiddels ook drugs komen frequent voor binnen de horeca. Niet alleen gasten nuttigen het een en ander, personeelsleden soms net zo. Een aantal jaren geleden was er een serveerster, werkzaam in een hotel op Aruba, die in haar vrije tijd cocaïne had genuttigd. De dag erop moest zij ee...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel West-Ende Helmond krijgt casino

Helmond krijgt een nieuw casino. Eigenaar Riton Loverbosch wil namelijk een speelautomatenhal openen in hotel West-Ende, zo lezen we in het Eindhovens Dagblad. Veel uitbreidingen Zaal De Traverse wordt ook bij het hotel betrokken. De eigenaar van het hotel neemt het pand over van eigenaar Bav...

Personalia Golden Tulip
Golden Tulip Zevenbergen vernieuwt kamers en krijgt nieuwe General Manager

Het in Noord-Brabantse Golden Tulip Zevenbergen bestaat dit jaar 15 jaar en begint 2018 met een frisse start. Zo kregen de kamers, gangen en vergaderzaal een complete restyling, geheel passend in de nieuwe look en feel van Golden Tulip. Daarnaast werd Severine Brengard benoemd tot General Manager. ...

Booking.com Internationaal
Moederbedrijf Booking.com krijgt andere naam

Priceline heeft vanaf woensdag een andere naam. Priceline is overigens het moederbedrijf van Booking.com. De nieuwe naam is Booking Holdings. Booking.com is het grootste merk in de portefeuille van het bedrijf. Goede cijfers Sinds 2005 is Booking.com onderdeel van de Priceline Group, waarmee h...

Tech Advertorial
Handy verovert de Nederlandse hotelmarkt

De Handy is een nieuwe en functionele amenity voor op de hotelkamer. Het is een smartphone die door het hotel gratis wordt aangeboden aan haar gasten en voorziet in alles wat een gast nodig heeft tijdens het verblijf. Informatie over het hotel en de stad, gratis wereldwijd bellen, onbeperkt data en ...

Achtergronden Rotterdam
Rotterdams hotel doelwit van gemaskerde overvaller

Een hotel aan de Mathenesserlaan in Rotterdam is in de nacht van dinsdag op woensdag doelwit geweest van een overvaller. Gelukkig raakte hierbij niemand gewond. Rond 04.00 uur meldde een man met een gasmasker op zich bij de receptie en eiste geld. Hij kreeg het geld van de aanwezige front office med...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: