Ewout Hoogendoorn: Lente in de hotellerie

1 april 2014 | Ewout Hoogendoorn

De jaargetijden in de hotellerie gaan wat langzamer dan in de echte wereld. Na zo’n vier of vijf winters is eindelijk de lente voorzichtig aangebroken. Niet zoals in de echte wereld waar we al in maart 21 graden en hoger hadden, maar toch zijn de eerste vriendelijke zonnestralen en (kleine) knopjes in de bomen waar te nemen.

Na vier jaren van afnemende verwachtingen voor de hotelsector is eindelijk de kentering gekomen. Dat blijkt uit het jaarlijkse wereldwijde Sentiment Survey dat Horwath HTL ieder jaar in 50 landen uitvoert. 60% van de hoteliers in de Benelux verwacht in ieder geval een groei van de bezettingsgraad; 12% van hen verwacht zelfs een groei van meer dan 5%.

Opvallender is dat 59% van de hoteliers ook verwacht dat de gemiddelde kamerprijs zal stijgen; waarvan 14% aangeeft meer dan 5% stijging te verwachten. Dat is bijzonder, omdat de breed gedragen verwachting in de markt was dat eerst alleen de bezettingsgraad zou herstellen. Vrijwel altijd werd erbij verteld dat de gemiddelde kamerprijzen niet meer zouden terugkomen.


Het is ook nog niet gezegd dat het weer helemaal de goede kant op gaat, maar toch! Een interessante verandering in het sentiment is overigens ook dat de hoteliers wat hogere verwachtingen hebben van de markt in het algemeen dan van hun eigen hotel. In het verleden was dit meestal andersom: men had een hogere verwachting van het eigen hotel dan van de markt.

Naar het inzicht van de hoteliers danken we deze ontwikkeling voornamelijk aan het herstel van zowel de lokale als de wereldwijde economie. Echter: het meest wordt gerekend op de groei van het lokale toerisme. Minder dan 5% verwacht een negatieve impact, dus 95% is positief of neutraal!

Niet ingewikkeld om te raden is, dat als meest negatief beïnvloedende factor de snelle uitbreiding van het aantal kamers wordt genoemd. In het algemeen is het natuurlijk zo dat een hotelier altijd zal vinden dat het aantal kamers dat zijn hotel uitbreidt nét nog erbij kan, maar dat ieder ander initiatief toch eigenlijk te veel is voor de markt. Toch, als we kijken naar Amsterdam en Rotterdam, moeten we vanaf de zijkant wel concluderen dat het aantal kamers echt erg snel is gegroeid. Het is niet gezegd dat de markt die niet zal kunnen opnemen, maar het zal jaren vergen voor het evenwicht weer is hersteld.

De verwachtingen van hoteliers in de Benelux zijn een tikje positiever dan in de rest van Europa. Zelfs over het MICE segment, toch lange tijd de boosdoener met betrekking tot de terugloop in bezettingsgraad en kamerprijs, zijn de hoteliers licht positief. Een mooie lente in de hotellerie; wat zal de zomer brengen? 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
World Trade Center Association kiest voor Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp

World Trade Center Association (HQ New York) kiest ervoor om zijn dienstverlening onder te brengen in het Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp aan het Centraal Station in Antwerpen. Door de samenwerking en de co-branding met dit wereldmerk verandert de naam van het hotel officieel in: Lindner...

Amsterdam Van der Valk
Waxsalon in Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel

In oktober opent Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel aan de Joan Muyskenweg 20 de deuren. Dit gloednieuwe hotel is een aanwinst voor het Van der Valk concern én voor de hoofdstad. Hier vindt u alles onder één dak, waaronder een zeer complete wellness met een waxsalon van Delete ...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Amsterdam Culinair
Viering 25 jaar Roberto’s Restaurant met parade van pure klassiekers

Roberto’s Restaurant in Hilton Amsterdam viert dit najaar zijn 25-jarig bestaan. Het klassiek Italiaanse restaurant is altijd trouw gebleven aan zijn filosofie ‘Italiaans te zijn in alle facetten’. Vanaf oktober wordt het jubileum gevierd met een parade van pure klassiekers op de m...

Hilton Interview Longread
Exclusief interview Roberto Payer: "Dit is geen afscheidsinterview"

Roberto Payer. Wellicht de bekendste hotelier van Nederland, een boegbeeld van de hotellerie. Naar eigen zeggen wordt hij snel vergeten als hij stopt. “Zo zit de samenleving in elkaar, maar mij maakt dat niets uit. Als ik stop, herkent niemand me meer, dan ben ik een totale nobody.” Miss...

Events Hoteltech
Wat gebeurt er in het brein van de hotelier?

Tijdens HotelTech 2018, op maandag 19 november in Bunnik, is Margriet Sitskoorn keynote spreker. Zij spreekt over de invloed van leiderschap op het brein en dat geldt natuurlijk niet alleen voor uw hoteliersbrien. Voor hotelmanagers is HotelTech een event dat je niet wilt missen. Bovendien is regist...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: