Ewout Hoogendoorn: Lente in de hotellerie

1 april 2014 | Ewout Hoogendoorn

De jaargetijden in de hotellerie gaan wat langzamer dan in de echte wereld. Na zo’n vier of vijf winters is eindelijk de lente voorzichtig aangebroken. Niet zoals in de echte wereld waar we al in maart 21 graden en hoger hadden, maar toch zijn de eerste vriendelijke zonnestralen en (kleine) knopjes in de bomen waar te nemen.

Na vier jaren van afnemende verwachtingen voor de hotelsector is eindelijk de kentering gekomen. Dat blijkt uit het jaarlijkse wereldwijde Sentiment Survey dat Horwath HTL ieder jaar in 50 landen uitvoert. 60% van de hoteliers in de Benelux verwacht in ieder geval een groei van de bezettingsgraad; 12% van hen verwacht zelfs een groei van meer dan 5%.

Opvallender is dat 59% van de hoteliers ook verwacht dat de gemiddelde kamerprijs zal stijgen; waarvan 14% aangeeft meer dan 5% stijging te verwachten. Dat is bijzonder, omdat de breed gedragen verwachting in de markt was dat eerst alleen de bezettingsgraad zou herstellen. Vrijwel altijd werd erbij verteld dat de gemiddelde kamerprijzen niet meer zouden terugkomen.


Het is ook nog niet gezegd dat het weer helemaal de goede kant op gaat, maar toch! Een interessante verandering in het sentiment is overigens ook dat de hoteliers wat hogere verwachtingen hebben van de markt in het algemeen dan van hun eigen hotel. In het verleden was dit meestal andersom: men had een hogere verwachting van het eigen hotel dan van de markt.

Naar het inzicht van de hoteliers danken we deze ontwikkeling voornamelijk aan het herstel van zowel de lokale als de wereldwijde economie. Echter: het meest wordt gerekend op de groei van het lokale toerisme. Minder dan 5% verwacht een negatieve impact, dus 95% is positief of neutraal!

Niet ingewikkeld om te raden is, dat als meest negatief beïnvloedende factor de snelle uitbreiding van het aantal kamers wordt genoemd. In het algemeen is het natuurlijk zo dat een hotelier altijd zal vinden dat het aantal kamers dat zijn hotel uitbreidt nét nog erbij kan, maar dat ieder ander initiatief toch eigenlijk te veel is voor de markt. Toch, als we kijken naar Amsterdam en Rotterdam, moeten we vanaf de zijkant wel concluderen dat het aantal kamers echt erg snel is gegroeid. Het is niet gezegd dat de markt die niet zal kunnen opnemen, maar het zal jaren vergen voor het evenwicht weer is hersteld.

De verwachtingen van hoteliers in de Benelux zijn een tikje positiever dan in de rest van Europa. Zelfs over het MICE segment, toch lange tijd de boosdoener met betrekking tot de terugloop in bezettingsgraad en kamerprijs, zijn de hoteliers licht positief. Een mooie lente in de hotellerie; wat zal de zomer brengen? 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Advertorial
Brand, het zal je maar overkomen 

Een brand ligt altijd op de loer. Kortsluiting of onvoorzichtig gedrag zijn vaak de oorzaak. Als de brandweer weg is, ontdek je pas hoeveel er op je afkomt. Dan pas blijkt of alle schade wordt vergoed en hoe lang het duurt voor je weer gasten kunt ontvangen. Een goede risico-inschatting vooraf kan v...

Hotelketens
Louvre Hotels Group neemt Hôtels & Préférence over

Groupe du Louvre, moedermaatschappij van Louvre Hotels Group, tekent een overnameovereenkomst voor een aanzienlijke meerderheid in de aandelen van hotelketen Hôtels & Préférence. Door deze overname breidt Louvre Hotels Group haar portfolio uit met 140, voornamelijk 4- en 5-st...

Hotelbouwplannen
Fletcher Hotel Amsterdam opent nieuwe luxe kamers

Fletcher Hotel Amsterdam opent een nieuw kamertype op de 14e en 15e verdieping. Het superdeluxe hotel in Amsterdam Zuidoost laat haar gasten in het nieuwe kamertype, Executive kamer met panoramisch uitzicht, genieten van een fenomenaal uitzicht over de stad Amsterdam en vele andere extra’s. ...

Hotelbouwplannen Interieur
Amsterdam Marriott Hotel onthult nieuw design

Amsterdam Marriott Hotel, dat haar deuren opende in 1975 als eerste hotel van Marriott buiten Noord Amerika, heeft vandaag een volledig nieuw design onthuld na een twee jaar durende renovatie. Met de nieuwe look stralen de gastenkamers en publieke ruimtes een moderne, huiselijke stijl uit. Daarnaast...

Tech
Dit is waarom ook jouw bedrijf Facebook Messenger moet gebruiken

Facebook Messenger is niet meer weg te denken uit de hedendaagse communicatie tussen zowel consumenten als met bedrijven. Maar kun je daar nou constructief mee aan de slag gaan? In deze infographic lees je waarom je als bedrijf op Facebook Messenger aanwezig moet zijn en hoe je dat het beste kunt do...

Achtergronden Internationaal
De wereld rond met de beste gin tonics

Vandaag vieren we wereldwijd International Gin & Tonic Day. Gelukkig heeft de gin tonic het ver geschopt sinds het Britse leger het in India bedacht als medicijn tegen malaria. De grote buzz is in Amsterdam inmiddels voorbij, maar in de rest van Nederland groeit de populariteit van gin tonic nog...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: