Feedback, binden en boeien (8/8)

5 november 2009
Feedback, binden en boeien (8/8)

Het laatste artikel uit deze reeks gaat over de interactie met de bezoeker en methodes om bezoekers te boeien door interessante content en toepassingen. Ook kunt u bezoekers binden aan de website door het gebruik van technieken zoals RSS, e-mailmarketing en de koppeling van de website met social networks.

*Reviews*
Steeds meer hotelgasten bepalen de hotelkeuze aan de hand van de ervaringen van anderen. Hotels kunnen hierop inspelen door de ‘reviews’ van hotelgasten te omarmen. Bijvoorbeeld door recente recensies van sites als Tripadvisor.com of Zoover.nl binnen de site te plaatsen door middel van een ‘widget’. Ook kan het hotel zijn gasten de mogelijkheid geven om direct ervaringen achter te laten op de hotelwebsite. Hierdoor zullen andere bezoekers een beter en oprechter beeld krijgen over het hotel en eerder tot het maken van een reservering overgaan. Nodig uw gasten bij het uitchecken uit om een review achter te laten op de hotelwebsite. Koppel hier eventueel een incentive aan om ze aan te moedigen.

*Guides, kalenders en bestemmingsinformatie*
Om (potentiële) gasten te informeren over de (recreatieve) mogelijkheden in en rond het hotel kunt u gidsen toevoegen (met of zonder omgevingskaarten). Ook is een evenementenkalender een goede uitbreiding voor de website. Dit zorgt ervoor dat de website voor bezoekers interessant is en blijft en dat bezoekers terugkomen.

*Nieuws / weblog*
Met een nieuws- of weblog-module binnen de hotelwebsite kunnen relevante nieuwsberichten, aanbiedingen en specials eenvoudig kenbaar gemaakt worden. Het is aan het hotel om regelmatig nieuwe berichten te plaatsen. U kunt nieuwsberichten op de homepage aankondigen. Ook kunt u ervoor zorgen dat ze in een archief terechtkomen, zodat ze vindbaar blijven.

*RSS*
Een RSS feed (Real Simple Syndication) kan gekoppeld worden aan de nieuws/blog/reviews/specials binnen een hotelwebsite. Elke keer wanneer er een nieuw bericht geplaatst wordt, verschijnt dit ook in de RSS-feed. Geïnteresseerden met een RSS-reader kunnen zo heel eenvoudig zien dat er een nieuw bericht binnen de website is geplaatst.

*Koppeling sociale media*
Als nieuws, specials of reviews binnen de website zijn gekoppeld aan een RSS-feed, dan is het eenvoudig om ze te koppelen aan sociale media zoals LinkedIn, Twitter, Hyves en Facebook. Elke keer als er dan een nieuw bericht geplaatst is, zal er ook een aankondiging op deze sociale media verschijnen, zonder dat hier iets voor hoeft te gebeuren. Hiermee is het dus vrij eenvoudig om het bereik van uw berichten te vergroten en hiermee uw stakeholders te boeien en binden.

*E-mailmarketing*
Ook met e-mailnieuwsbrieven kunt u uw stakeholders op de hoogte te stellen van het laatste nieuws of interessante aanbiedingen. Abonnees werft u met een inschrijfformulier binnen de website. Let er wel op dat de effectiviteit van e-mailmarketing niet heel hoog is. Veel geadresseerden beschouwen deze berichten als spam en bij het veelvuldig verzenden van e-mailnieuwsbrieven zonder relevante inhoud, kan dit medium averechts werken.

Mocht u vragen hebben of willen reageren op dit artikel, neem dan contact op met Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality | "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09 | 020-3880988 | "thomas@curious.nl":mailto:thomas@curious.nl.

~Dit was het achtste en tevens laatste artikel uit een reeks van acht artikelen ‘Succes met de hotelwebsite’.~

Overig nieuws