Frank Boon, Bookunited: "Wij willen hotels juist zo goed mogelijk helpen"

24 maart 2020 | Thijs Jacobs

Frank Boon, managing partner van Bookunited, licht de berichtgeving over de annuleringen vanuit de reisbranche graag toe. “Het beeld dat nu in de media lijkt te ontstaan, alsof boekingspatformen alles annulere"n, staat ver weg van de actuele situatie. We doen er juist alles aan om zowel onze klanten als onze partners, de hotels, zo goed mogelijk te helpen.”

10.000 klanten gebeld

Frank vertelt dat de communicatie met de hotelpartners direct werd opgeschaald toen bekend werd wat er in Italië gaande was. “Maar daarna ging het balletje wel heel hard rollen”, vertelt Boon. “Maar na 15 maart, toen ook in Nederland maatregelen werden ingesteld, is het pas echt heel hard gegaan. Voor 15 maart hebben we alle hotels gebeld en gemaild met de vraag of we onze boekingen konden annuleren en daarvoor in de plaats een voucher aan de klanten geven. Negentig procent ging akkoord. Na 15 maart ging nog eens 8 procent akkoord; ze vonden het dus helemaal de beste oplossing om te annuleren, zeker met de NOW regeling in het achterhoofd natuurlijk. Dat ging in goed overleg, want zoals ik al vertelde, hebben we al onze partners gebeld en gemaild; in ruim een week hebben we contact gehad met meer dan 10.000 klanten, inclusief alle hotels. Een hels karwei.”

Gegevens delen vaak onmogelijk

Vanuit de hotellerie was er wel begrip, want zij snapten prima dat het een warboel zou kunnen worden als niet alles volgens het systeem van de boekingsplatformen zou lopen. Frank: “Wij vroegen de hotels om alles via onze systemen te laten verlopen, want anders was niet alleen de druk bij de recepties van de hotels te groot vanwege de annuleringen, maar zou het niet duidelijk zijn wat er via het hotel geannuleerd zou zijn, wie een voucher had ontvangen en wie er alsnog in de hotels zouden verblijven, al dan niet had omgeboekt voor een latere aankomstdatum. In ons geval konden de hotels ook niet altijd waarmaken waarvoor de gasten hadden geboekt; wij verkopen namelijk veel arrangementen; ook met wellness en diner. Kan een hotel wel leveren wat de consument heeft geboekt? In negentig procent van de gevallen bleek dit bijzonder lastig. En tot slot heb je te maken met persoonsgegevens, dus ook met de AVG, en met gegevens die in handen van onze partners, zoals Lidl en D-reizen, zijn. Het is vaak dus praktisch onmogelijk om gegevens met hotels te delen, zodat ze zelf zouden kunnen omboeken, al zouden we het willen…”

Grijs gebied

Boon wil duidelijk maken dat de branche de hotellerie serieus neemt: “Ik spreek nu voor mijzelf, maar ik kan hoteliers verzekeren dat iedereen het beste voor heeft met zijn klanten en partners. We moeten een balans proberen te vinden en begeven ons in een grijs gebied; zoiets als dit hebben we namelijk nog nooit meegemaakt.” Vanuit de hotellerie kwam er wel kritiek op de annuleringen van non-refundables door boekingsplatformen, want de consument neemt in dat geval zelf bewust een risico. “Nou ja, als je iets boekt dat aan de aanbodkant, door alle omstandigheden, niet waargemaakt kan worden, dan begeef je je dus in zo’n grijs gebied. Bovendien zijn er grenzen dicht en hotels dicht, dus kan er niet geleverd worden waarvoor is betaald. Volgens mij is het dan best logisch dat we op deze manier handelen om zo een positief imago voor de branche te behouden; ook de hotels varen daar wel bij na de crisis.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: