Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

18 juli 2019 | Thijs Jacobs

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes niet enkel gebaseerd zijn op wat ze op sociale media voorbij zien komen

Eerst kijken, dan boeken

Ze zeggen wel dat een foto meer waard is dan duizend woorden. Meer dan een derde van Gen Z (37%) ziet graag reisposts op sociale media voorbijkomen en kijkt naar hun newsfeed als ze een vakantiebestemming moeten kiezen. Maar liefst 28% zegt sociale media als hun belangrijkste bron van inspiratie te zien, waarbij de voorkeur uitgaat naar Instagram. Meer dan een derde (35%) van Gen Z zegt beïnvloed te worden door sociale media influencers, en 32% zegt te vertrouwen op aanbevelingen van mensen die ze niet persoonlijk kennen, zoals influencers en beroemdheden. Verder hebben vrouwelijke Gen Z’ers het sterkst de neiging om hun volgende vakantie te visualiseren tijdens het scrollen (33%). Deze afhankelijkheid van Instagram ligt voor hen een stuk hoger dan het Nederlandse gemiddelde (17%) en het gemiddelde van de Millennial (20%).

Maar Gen Z wordt niet alleen beïnvloed door hun smartphone: 32% van de respondenten wordt beïnvloed door bestemmingen die ze in films en op tv zien. Daarnaast halen ze reistips uit sociale offline interacties; 31% vraagt om informatie bij hun vrienden.

Digital natives

Of het nou gaat om de feed van influencers of hun eigen feed, 35% van Gen Z-reizigers geeft aan een bestemming liever te willen bezoeken als ze er mooie plaatjes kunnen schieten. Een derde (33%) van Gen Z zegt tijdens hun reis altijd foto’s van hun trips te delen via sociale media - dat is meer dan alle andere leeftijdsgroepen (gemiddeld 23% voor alle reizigers).

Tijdens hun laatste vakantie maakte 32% van Gen Z tussen de 10 en 30 foto’s per dag, en één op de vier (25%) nam zelfs meer dan 50 foto’s per dag. Daarnaast is het voor Gen Z, de eerste generatie digital natives, geen verrassing dat meer dan de helft (56%) gratis WiFi tijdens hun verblijf de belangrijkste faciliteit vindt - dat is hoger dan bij alle andere leeftijdsgroepen. 

Niet alleen voor Insta

Instagram is niet de enige drijfveer, Gen Z is zich bewust van het belang van vakantie-ervaringen. Bijna de helft (47%) zegt liever van het moment zelf te willen genieten, dan hun tijd te besteden aan het maken en uploaden van foto’s voor sociale media; reisfoto’s voor hun profiel lijken meer een extraatje te zijn. En deze generatie, die zo gefocust is op ervaringen, zou liever offline willen leven: 51% zegt dat er te veel nadruk ligt op sociale media tijdens het reizen. Dus ook al is het een feit dat Gen Z sociale media ‘liket’, het scrollen zal hun echte reiservaringen niet snel overnemen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: