Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

18 juli 2019 | Thijs Jacobs

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes niet enkel gebaseerd zijn op wat ze op sociale media voorbij zien komen

Eerst kijken, dan boeken

Ze zeggen wel dat een foto meer waard is dan duizend woorden. Meer dan een derde van Gen Z (37%) ziet graag reisposts op sociale media voorbijkomen en kijkt naar hun newsfeed als ze een vakantiebestemming moeten kiezen. Maar liefst 28% zegt sociale media als hun belangrijkste bron van inspiratie te zien, waarbij de voorkeur uitgaat naar Instagram. Meer dan een derde (35%) van Gen Z zegt beïnvloed te worden door sociale media influencers, en 32% zegt te vertrouwen op aanbevelingen van mensen die ze niet persoonlijk kennen, zoals influencers en beroemdheden. Verder hebben vrouwelijke Gen Z’ers het sterkst de neiging om hun volgende vakantie te visualiseren tijdens het scrollen (33%). Deze afhankelijkheid van Instagram ligt voor hen een stuk hoger dan het Nederlandse gemiddelde (17%) en het gemiddelde van de Millennial (20%).

Maar Gen Z wordt niet alleen beïnvloed door hun smartphone: 32% van de respondenten wordt beïnvloed door bestemmingen die ze in films en op tv zien. Daarnaast halen ze reistips uit sociale offline interacties; 31% vraagt om informatie bij hun vrienden.

Digital natives

Of het nou gaat om de feed van influencers of hun eigen feed, 35% van Gen Z-reizigers geeft aan een bestemming liever te willen bezoeken als ze er mooie plaatjes kunnen schieten. Een derde (33%) van Gen Z zegt tijdens hun reis altijd foto’s van hun trips te delen via sociale media - dat is meer dan alle andere leeftijdsgroepen (gemiddeld 23% voor alle reizigers).

Tijdens hun laatste vakantie maakte 32% van Gen Z tussen de 10 en 30 foto’s per dag, en één op de vier (25%) nam zelfs meer dan 50 foto’s per dag. Daarnaast is het voor Gen Z, de eerste generatie digital natives, geen verrassing dat meer dan de helft (56%) gratis WiFi tijdens hun verblijf de belangrijkste faciliteit vindt - dat is hoger dan bij alle andere leeftijdsgroepen. 

Niet alleen voor Insta

Instagram is niet de enige drijfveer, Gen Z is zich bewust van het belang van vakantie-ervaringen. Bijna de helft (47%) zegt liever van het moment zelf te willen genieten, dan hun tijd te besteden aan het maken en uploaden van foto’s voor sociale media; reisfoto’s voor hun profiel lijken meer een extraatje te zijn. En deze generatie, die zo gefocust is op ervaringen, zou liever offline willen leven: 51% zegt dat er te veel nadruk ligt op sociale media tijdens het reizen. Dus ook al is het een feit dat Gen Z sociale media ‘liket’, het scrollen zal hun echte reiservaringen niet snel overnemen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: