Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

18 juli 2019 | Thijs Jacobs

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes niet enkel gebaseerd zijn op wat ze op sociale media voorbij zien komen

Eerst kijken, dan boeken

Ze zeggen wel dat een foto meer waard is dan duizend woorden. Meer dan een derde van Gen Z (37%) ziet graag reisposts op sociale media voorbijkomen en kijkt naar hun newsfeed als ze een vakantiebestemming moeten kiezen. Maar liefst 28% zegt sociale media als hun belangrijkste bron van inspiratie te zien, waarbij de voorkeur uitgaat naar Instagram. Meer dan een derde (35%) van Gen Z zegt beïnvloed te worden door sociale media influencers, en 32% zegt te vertrouwen op aanbevelingen van mensen die ze niet persoonlijk kennen, zoals influencers en beroemdheden. Verder hebben vrouwelijke Gen Z’ers het sterkst de neiging om hun volgende vakantie te visualiseren tijdens het scrollen (33%). Deze afhankelijkheid van Instagram ligt voor hen een stuk hoger dan het Nederlandse gemiddelde (17%) en het gemiddelde van de Millennial (20%).

Maar Gen Z wordt niet alleen beïnvloed door hun smartphone: 32% van de respondenten wordt beïnvloed door bestemmingen die ze in films en op tv zien. Daarnaast halen ze reistips uit sociale offline interacties; 31% vraagt om informatie bij hun vrienden.

Digital natives

Of het nou gaat om de feed van influencers of hun eigen feed, 35% van Gen Z-reizigers geeft aan een bestemming liever te willen bezoeken als ze er mooie plaatjes kunnen schieten. Een derde (33%) van Gen Z zegt tijdens hun reis altijd foto’s van hun trips te delen via sociale media - dat is meer dan alle andere leeftijdsgroepen (gemiddeld 23% voor alle reizigers).

Tijdens hun laatste vakantie maakte 32% van Gen Z tussen de 10 en 30 foto’s per dag, en één op de vier (25%) nam zelfs meer dan 50 foto’s per dag. Daarnaast is het voor Gen Z, de eerste generatie digital natives, geen verrassing dat meer dan de helft (56%) gratis WiFi tijdens hun verblijf de belangrijkste faciliteit vindt - dat is hoger dan bij alle andere leeftijdsgroepen. 

Niet alleen voor Insta

Instagram is niet de enige drijfveer, Gen Z is zich bewust van het belang van vakantie-ervaringen. Bijna de helft (47%) zegt liever van het moment zelf te willen genieten, dan hun tijd te besteden aan het maken en uploaden van foto’s voor sociale media; reisfoto’s voor hun profiel lijken meer een extraatje te zijn. En deze generatie, die zo gefocust is op ervaringen, zou liever offline willen leven: 51% zegt dat er te veel nadruk ligt op sociale media tijdens het reizen. Dus ook al is het een feit dat Gen Z sociale media ‘liket’, het scrollen zal hun echte reiservaringen niet snel overnemen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Hotelketens Achtergronden
Escape room geopend in Hampshire Hotel

Sir Paul McCartney verlaat halsoverkop zijn hotelkamer na een onrustige nacht. In zijn haast is hij een gigantische koffer vergeten. De inhoud hiervan is raadselachtig. Vrijwel meteen na zijn vertrek contacteert zijn management het hotel. Zij verzoeken nadrukkelijk de koffer te bewaken en deze niet ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Start van bouw Hotel De Timmerfabriek Vlissingen

Op donderdag 26 november heeft Wethouder John de Jonge, doormiddel van het onthullen van het bouwbord, de bouw van Hotel De Timmerfabriek officieel ingeluid. In het rijksmonumentale pand uit 1914 worden naast maar liefst 68 luxe loft (hotel)appartementen een restaurant, brasserie met chefs table, ba ...

Hotelketens Culinair
Thuisbezorging door Van der Valk tijdens Kerst

Het is niemand ontgaan; de horeca gaat er inmiddels vanuit dat er geen massale openstelling komt deze Kerst. Ook op het Van der Valk concern heeft corona flinke impact. Hoewel overnachtende hotelgasten welkom zijn, ziet de Kerst er voor Nederlands grootste horecabedrijf dit jaar heel anders uit. Sti ...

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: