Geregistreerde kassa voorkomt fraude

14 februari 2014 |
Geregistreerde kassa voorkomt fraude

Zeer binnenkort wordt de eerste geregistreerde kassa geïnstalleerd in Hotel Jan Brito te Brugge. Winner Hotel Software is het eerste Belgische bedrijf dat effectief de geregistreerde kassa installeert. De
geregistreerde kassa moet de fraude in de horecasector tegengaan en biedt de deelnemer daarentegen veel voordelen, in overeenstemming met het Horeca Plan in België.

Fraude bestrijden
Een geregistreerde kassa bestaat uit een kassa, kassa software en een fiscale module die door FOD financiën gecertifieerd dienen te worden. Deze kassa kan en mag enkel rekeningen maken indien de gegevens eerst door de fiscale module werden ondertekend. De overheid wil fraude in de horecasector bestrijden door de invoering van deze geregistreerde kassa.

Volledige integratie
Er zijn momenteel 3 gecertificeerde kassa’s, waarvan Winner Hotel Software het eerste gecertificeerde kassasysteem levert, dat ook volledig kan geintegreerd worden in het Winner hotelsysteem. Winner is voorlopig de enige Westvlaamse fabrikant.

Vrouw in mannenwereld
Leuk weetje is dat de firma mede-eigendom is van Mevrouw Ria De Temmerman, tevens de persoon die instaat voor alle softwareontwikkelingen. Als vrouw een buitenbeentje in de ICT sector die toch vooral een mannenwereld is. De firma Eutronix uit Wavre levert de fiscale modules die onder de naam Cleancash op de markt worden gebracht en die, voorlopig, de enige door de FOD finanicën gecertifieerde fiscale module is.

Registratie
Om een gecertificeerde kassa te kunnen installeren, dient de restaurateur/hotelier zich te registeren op de website van FOD Financiën. Vervolgens dienen zowel de leverancier van de fiscale module (Eutronix) als de leverancier van de kassa toepassing (Winner Hotel Software) hun producten digitaal te leveren aan de restaurateur/hotelier via diezelfde website van FOD Financiën. Tenslotte dient de restaurant/hotelier de beide leveringen digitaal te aanvaarden en kan hij met de unieke serienummers bij de FOD Financiën zijn persoonlijke VSC (Vat Signing Card) aanvragen die nodig is om de fiscale module en bij uitbreiding de Geregistreerde Kassa te laten functioneren.
Hotel Jan Brito bevindt zich als eerste in deze finale fase en wacht ondertussen enkel nog op de levering van de VSC kaart. Een levering die voorzien is eind deze week of ten laatste begin volgende week volgens FOD Financiën.

Heel wat om te doen
Er is heel wat te doen omtrent de invoer van de Geregistreerde Kassa en de gevolgen voor de Horecasector.
Zo toonde een studie van K.U.Leuven (professoren Goos-Konings-Breemersch) aan dat de invoering van de kassa tot een verlies van 16.000 tot 24.000 banen kan leiden. Zij baseren zich hiervoor mede op de gevolgen van de invoering van een soortgelijke kassa eerder in Zweden. De overheid is hier niet doof voor en lanceerde een Horecaplan met compenserende maatregelen waaronder een korting op de RSZ-bijdragen voor bedrijven die de geregistreerde kassa op vrijwillige basis invoeren. Dat is dan ook de reden dat Hotel Jan Brito uit Brugge al snel besliste om de kassa in te voeren. Dankzij de invoering van de kassa geniet dit hotel binnenkort van de maatregelen voorzien in het Horecaplan.

Winner Hotel Software
Winner Hotel Software wordt ontwikkeld door Planet Winner bvba, een Belgisch bedrijf dat reeds 20 jaar professionele software voor de Horeca bouwt. Meer dan 450 hotels verdeeld over 14 landen in Europa en Afrika maken gebruik van Winner Hotel Software.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: