Golden Tulip wankelt

1 april 2009 |
Golden Tulip wankelt<

Golden Tulip, de hotelreus van Nederlandse origine, is in financiële misère beland. Gisteren vroeg het bedrijf uitstel van betaling aan. Consumenten hoeven zich volgens een woordvoerder geen zorgen te maken, zo is te lezen in het AD. De hotels blijven gewoon open, mensen kunnen overnachtingen blijven reserveren. "Garantie dat reeds betaalde reserveringen door kunnen gaan? Een garantie klinkt altijd zo hard, maar alles blijft ‘gewoon’ doorgaan," stelt een zegsman. Hij wijst erop dat de meeste Golden Tulip-hotels door franchisenemers worden geëxploiteerd. Dat zijn zelfstandige ondernemers.

Er zijn wereldwijd 780 Golden Tulip-hotels, waarvan 250 in de Benelux. Het uitstel van betaling is volgens de woordvoerder aangevraagd om ademruimte voor een doorstart te verkrijgen. De Nederlandse Investeerder H2 en hotelketen Apollo zouden Golden Tulip samen willen voortzetten.

De hotelketen is naar eigen zeggen in de problemen gekomen door de malaise in de hotelbranche, gecombineerd met hoge investeringen. Zo staan er zelfs nog enkele hotelopeningen op stapel. Er is te veel geïnvesteerd om te kunnen groeien, aldus de woordvoerder.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: