Hoe ADA Cosmetics vorm wil geven aan de toekomst

Auteur: redactie
Branded Content 21 september 2021
Hoe ADA Cosmetics vorm wil geven aan de toekomst

Corona, prijsdruk, duurzaamheid – ADA Cosmetics moet in de toekomst met heel wat uitdagingen aan de slag gaan. CEO Kai Bendix presenteert nu zijn plannen voor de toekomst van het bedrijf. Over drie jaar wil de producent van hotelcosmetica sterker, innovatiever en duurzamer zijn dan ooit tevoren.

Als leverancier aan de hotelbranche wordt ook ADA Cosmetics International op grote schaal geconfronteerd met de gevolgen van de coronapandemie. Voor CEO Kai Bendix was het geen ideale start toen hij kort na de eerste lockdown in juli 2020 de leiding van het traditierijke bedrijf overnam. Al op voorhand waren de uitdagingen enorm. De markt voor hotelcosmetica staat onder een sterke concurrentiedruk, milieubewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel hebben zich in toenemende mate ontwikkeld tot een centrale economische factor.

ADA Cosmetics heeft nu zijn groeistrategie gepresenteerd. Met de slogan ‘New ADA’ wil de Duitse producent van hotelcosmetica zijn merk duidelijker positioneren en, onder meer, flink investeren in de ontwikkeling van duurzame productinnovaties en in een groter engagement op het gebied van duurzaamheid.

Het gros van de producten wordt duurzaam

Doordat onze denkpatronen veranderen, moeten we nieuwe oplossingen bedenken, aldus Bendix. Duurzaamheid moet daarom een bewust doel zijn. ‘Dat betekent dat wij niet alleen producttechnisch alles wat maakbaar is zullen realiseren, maar ook oplossingen ontwikkelen die een bijdrage aan het grote geheel zijn’ benadrukt de 52-jarige. Bendix wil voor de omzetting van deze strategie duurzame productideeën en -processen in het bedrijf sterk stimuleren. Er staan, onder andere, een forse investering in het segment toekomstgerichte spendersystemen en een nieuwe generatie jonge, duurzame huidverzorgingsproducten op het programma.

De ontwikkelingsafdeling werkt al intensief aan nieuwigheden en focust daarbij op een milieuvriendelijk gebruik van grondstoffen, het vermijden van afval en een efficiënte recycling. Er wordt ook gewerkt aan een retoursysteem van lege dispensers en een methode voor het aseptisch vullen van open spendersystemen Begin volgend jaar zal de producent een nieuwe cosmeticaserie introduceren die van douchegel tot nagelvijl volledige duurzaam is. Op het gebied van verpakkingen wordt nog steeds intensief gewerkt om het gebruik van gerecyclede, dan wel herbruikbare materialen verder sterk te verhogen.

Nieuwe opzet in Azië en toegang tot de consumentenmarkt

ADA Cosmetics wil in de toekomst niet alleen duidelijk het voortouw nemen op de Europese kernmarkten, maar ook in de rest van de wereld. Het bedrijf wil vooral expanderen op de groeimarkt Azië, met name op de Chinese markt. Bendix die de markt door zijn werkzaamheden voor het merk Nivea, uitstekend kent, heeft daarvoor in de afgelopen maanden een nieuwe structuur opgezet die de verkoopactiviteiten van de bevoorradingsketen tot en met de marketing internationaal coördineert en verbindt. Tegelijkertijd worden ook de managementstructuren opnieuw opgesteld. Met de nieuwe leiding moet het lukken de expansie op de Aziatische markten efficiënter te stimuleren en te sturen.

Een andere spil van de nieuwe strategie van ADA Cosmetics is de versterking van de eigen innovatieve kracht. "Innovatie kan geen enkel bedrijf op de lange termijn alleen volhouden", verklaart Bendix, "op dit gebied hebben wij onze blik veel verder naar buiten gericht.’ Daarvoor is het management concreet op zoek naar spannende, jonge huidverzorgingsmerken om mee samen te werken. Dit levert een flink potentieel voor beide zijden op. ADA Cosmetics krijgt toegang tot inspirerende, nieuwe productideeën. Tegelijkertijd ondersteunt dat ook het voornemen van het bedrijf om actief te worden op de consumentenmarkt en zo een extra bron van inkomsten te realiseren. Op zijn beurt effent ADA Cosmetics voor zijn jonge partners de weg voor de ontwikkeling van levensvatbare productconcepten, nieuwe doelgroepen en markten, ook internationaal."

Ondanks de achterstand door corona wijst alles erop dat ADA Cosmetics weer gaat groeien. Daarom ook de optimistisch klinkende woorden van CEO Kai Bendix: "Met 'New ADA' gaat het ons lukken om in de komende jaren sterker, innovatiever en duurzamer te zijn dan ooit tevoren."

Overig nieuws