Hoe gaat u de concurrentie met appartementenaanbieders aan?

Auteur: Redactie
F&B Ondernemen 22 mei 2015
Hoe gaat u de concurrentie met appartementenaanbieders aan?

Zakenreizigers combineren steeds vaker business met pleasure en verblijven hierdoor langer in een hotel. De eisen die zij aan kamers stellen, zijn dan ook hoger. Een flexibele indeling, extra ruimte én een bijpassend F&B-concept zijn noodzakelijk. Hoe speelt u hierop in?

Hotelketen Accor lanceerde in oktober 2014 Suite Novotel in Den Haag. De suites die voornamelijk gericht zijn op zakelijke reizigers, zijn geschikt als slaapruimte, woonkamer en ontvangstruimte. “Werk en privé zijn meer dan ooit met elkaar verweven. Hierdoor veranderen de behoeftes van onze gasten. Suite Novotel komt tegemoet aan die huidige wensen. Zo zijn de suites flexibel in te richten en zijn de state of the art faciliteiten, waar gasten ook écht iets aan hebben, zo veel mogelijk 24 uur per dag beschikbaar. Terwijl onze gasten wat langer weg van huis zijn, kunnen ze zo een geheel eigen omgeving creëren. Daarmee is Suite Novotel een perfecte aanvulling op ons bestaande merkportfolio in Nederland”, aldus Caro van Eekelen, COO Accor Hotels Benelux, destijds over het nieuwe concept.

24/7

Het belangrijkste verschil met het ‘traditionele’ F&B-concept in hotels bestaande uit ontbijt, lunch, diner, bar, minibar en roomservice is de 24/7 verkrijgbaarheid van F&B in hotels die gericht zijn op long of extended stay. Vaak doen hotels daar nog andere services bovenop zoals het gratis gebruik van een fiets, massages en een goed uitgeruste fitnessruimte. Zoals Suite Novotel op de eigen site meldt: “In ons hotel doen we het net even anders met een all-in prijs voor suite, koffie, thee, ontbijt, wifi, fitness, stoelmassage op donderdag en zelfgemaakte ‘cake of the day’.” De suites hebben geen eigen kookgelegenheid, maar wel een magnetron om eventueel gerechten in op te warmen. De maaltijden kunnen namelijk ‘opgehaald’ worden in het restaurant La Boutique Gourmande: “Geen restaurant, maar gasten kunnen 24 uur per dag hartige en zoete heerlijkheden, bereide maaltijden, salades en desserts krijgen in de Boutique Gourmande. Ontbijt, lunch, diner of snacks kan men in de lounge gebruiken of meenemen naar de suite”, aldus Suite Novotel.

Appartementen

Een andere voorwaarde voor het aantrekken van longstay-gasten of zakelijke gasten die kiezen voor extended stay is natuurlijk het hotelappartement. Vaak zijn hotelappartementen een combinatie van een zelfstandig appartement met de service van een hotel. Zo biedt NH Naarden Apartements 21 volledig ingerichte appartementen speciaal voor longstay gasten. De appartementen hebben een eigen voordeur, kitchenette en gasten kunnen gebruikmaken van het hotelrestaurant, de bar en zelfs

de eigen hond of kat is welkom. Ook in Landhuishotel Bloemenbeek in De Lutte kunnen gasten gebruikmaken van een hotelappartement. Als extra’s presenteert het hotel onder meer een extra badkamer, een koffiezetapparaat en minibar-en theefaciliteiten.

De belangrijkste manier waarop uw hotel zich kan onderscheiden van zakelijke appartementen is service. Naast een luxere omgeving voor uw gast en een 24/7-aanbod van F&B kunt u bijvoorbeeld een boodschappenservice aanbieden. Zorg voor een goede samenwerking met een plaatselijke supermarkt of keten en laat de boodschappen tot in de keuken bezorgen. Op die manier creëert u meerwaarde die een concept als Airbnb niet heeft.

Grotere kamers en meer F&B-momenten en mogelijkheden

Om uw zakelijke gasten een écht thuisgevoel te geven, zult u grote kamers aan moeten bieden met veel meer vierkante meters dan een gemiddelde hotelkamer. Het toevoegen van een keuken, een wasmachine, een droger en extra bergruimte doet ook wonderen. Wat betreft F&B: wees flexibel en breid de mogelijkheden uit. Als u bijvoorbeeld gratis flessenwater, een ontbijt en een lunch aanbiedt, zullen uw gasten langer in uw hotel verblijven, wat vervolgens voordelig kan zijn voor de omzet in uw bar, restaurant of andere betaalde diensten. Stel in elk geval een magnetron, waterkoker en koffie- en theebenodigdheden ter beschikking. Als gasten langer dan een week in uw hotel verblijven, kunt u tegen betaling laundry service aanbieden. Gratis wifi is vanzelfsprekend, net als meer kledinghangers dan gebruikelijk.

Zakelijke reizigers die weinig vrije tijd hebben, willen die optimaal gebruiken. Ook leisure gasten willen steeds meer buiten de gebaande paden gaan bij het bezoeken van een stad of regio. Train uw personeel dus om zo persoonlijk mogelijk te zijn. Gebruik de namen van uw gasten in e-mails, stuur handgeschreven kaartjes om uw hotelgasten te verrassen en wees attent als gasten een heuglijk feit te vieren hebben. Een klein cadeautje wordt altijd zeer gewaardeerd en maakt de longstay of extended stay bovendien veel persoonlijker. Neem ook al een aantal dagen voor het verblijf persoonlijk contact op met de gasten om hen alvast welkom te heten en te vragen naar eventuele behoeftes, bijvoorbeeld het uit handen nemen van de transfer vanaf het vliegveld naar het hotel.

Om uw hotel nog verder te profileren voor zakelijke reizigers, kunt u uw kennis over de omgeving etaleren. Doe dit bij voorkeur op een blog, zodat potentiële gasten al direct zien wat u op dat gebied te bieden heeft. In het blog kunt u aandacht schenken aan bijzondere winkels, restaurants, cafés, bezienswaardigheden et cetera. Op deze manier geeft u meerwaarde én service. Twee belangrijke peilers waarmee u de zakelijke gast binnen kunt halen.

Flexibiliteit

Appartementaanbieders als Airbnb en Booking.com zijn vaak erg flexibel. Geef uw zakelijke gasten daarom de mogelijkheid om later uit te checken. Vaak zijn appartementen goedkoper dan hotels. Het is daarom belangrijk dat u creatief bent. Geef bijvoorbeeld kortingen bij een langer verblijf en bied extra’s aan zoals een gratis diner voor twee of wekelijks een flesje wijn.

Dit is het terrein waarop u zeker wint van appartementaanbieders. De meeste appartementen bieden namelijk schoonmaak aan na het verblijf en niet tijdens het verblijf. Laat deze service extra naar voren komen in uw social media campagnes en in nieuwsbrieven, zodat gasten dit grote voordeel ten opzichte van appartementen kennen.

Drie trends voor hotelappartementen

Grenzen vervagen. Van oudsher konden hotelgasten gebruikmaken van verschillende services en leefden gasten in het appartement veel zelfstandiger. Vanaf 2014 zien we dat serviced appartements service toevoegen aan hun appartementen. Deze services variëren van bereide maaltijden, massages, kinderoppas tot een 24-uurs taxiservice.

Steeds meer leisure gasten maken gebruik van appartementen. Dit komt deels doordat hotels steeds vaker hun extended of longstay-mogelijkheden etaleren en door de flexibelere mogelijkheden voor deze gasten.

Opkomst van ‘bleisure’ gasten. Aanbieders van appartementen moeten behalve razendsnel wifi dus ook veel toeristische informatie verschaffen, zodat gasten werk en vrije tijd perfect kunnen combineren.

HM302015

Overig nieuws