Hoofd technische dienst Ron Arkesteijn Nooit Out of order

Auteur: Gerard Nijhof
21 december 1995
Hoofd technische dienst Ron Arkesteijn  Nooit Out of order

De hotellerie is een peoples business. Alles valt en staat  met de juiste mensen op de juiste plaats. Ook achter de schermen. Binnen de hotellerie zijn er functies waar contact met gasten weinig voorkomt, maar die van doorslaggevend belang zijn als het gaat om het welbevinden van de gast. In de komende edities van Hospitality Management vertellen mensen in dergelijke functies over hun werk en ervaringen. Ron Arkesteijn Hoofd Technische Dienst in het Bilderberg Parkhotel Rotterdam bijt het spits af.

Na de LTS werkte Ron Arkesteijn bij G.B van Verhoek in Delft en daarna bijna twaalf jaar bij de Rotep als elctrotechnisch bankwerker. Na zes jaar maakte hij een uitstapje naar liftenbouwer Thyssen, wat niet beviel, en keerde terug bij de Rotep. Zijn vrouw attendeerde hem op de functie bij het Bilderberg Parkhotel, hij solliciteerde en werd aangenomen. Nu is hij hoofd technische dienst bij het 189 kamers tellende en het met vier sterren versierde Rotterdamse hotel. De royale modern, ogende lobby doet niet vermoeden dat hier al meer dan 70 jaar gasten worden ontvangen. En, met het voortschrijden van de tijd kwam ook de moderne techniek. Als hoofd technische dienst kan Ron Arkesteijn daar over mee praten. Het onderhouden van 189 kamers is geen sinecure.

Arkesteijn plaatst de dingen in perspectief en gezond verstand heeft de overhand. 'Mijn functie is niet meer of minder belangrijk dan die van het kamermeisje of de directeur.' opent Arkesteijn. 'Het gaat erom hoe je je functie vervult, dat bepaalt uiteindelijk ook of de gasten tevreden zijn en ons hotel nog eens bezoeken.'

99%

Van de acht en half jaar die Arkesteijn bij het Parkhotel werkt, waren de eerste vijf jaar het zwaarst omdat hij er alleen voorstond. 'Ik kon het toen maar net bolwerken en liep altijd achter de feiten aan.' Pas na de verbouwing drie jaar geleden kwam er een tweede man bij.

Een een half jaar geleden een derde man, iemand uit de Jongeren Pool, een Rotterdamse organisatie die jongeren een halfjaar een werkplek bezorgen om werkervaring op te doen met behoud van uitkering. 'Zo'n derde man biedt uikomst,' aldus Arkesteijn. 'Maar je moet wel energie steken in de begeleiding van zo'n jongen, anders heeft niemand er iets aan.' Die energie is echter de moeite waard. Binnenkort komt er weer iemand bij van de Jongeren Pool. Als hij ingewerkt is gaan ze stapsgewijs alle hotelkamers langs voor groot onderhoud. Want nu wordt er nog gewerkt met het 'bonnenboekje'. De mensen van de huishoudelijke dienst komen elke dag op alle kamers. Constateren zij gebreken, dan worden ze genoteerd in het 'bonnenboek' waarop Arkesteijn actie onderneemt. 'Het komt nog wel eens voor dat je van reparatie naar reparatie rent. Eigenlijk ben je al te laat zodra hotelgasten naar de technische dienst vragen. Maar na zo'n grote onderhoudsbeurt moet dat grotendeels tot het verleden behoren, want 99% van wat er stuk gaat kan worden voorkomen door onderhoud.'

Kamer in kamer uit

Tijdens acht en half jaar technische dienst maak je zeker wel wat mee? 'Och, dat valt reuze mee,' zegt Arkesteijn, met gevoel voor understatement. 'We hebben wel eens meegemaakt dat er een toiletpot was gescheurd in een van de suites en dat er geen reserve voorhanden was. Toen hebben we vlak voor de gasten kwamen een pot uit een andere kamer gedemonteerd en deze in de suite weer geïnstalleerd. Dat er dan een kamer "out of order" staat is vreselijk en mag eigenlijk niet gebeuren. Ook hebben we eens een technisch mankement verholpen aan het tv circuit. Het probleem was dat we de storing niet konden traceren. Toen zijn we met z'n tweeën tot één uur 's nachts met een televisie en kabel alle kamers langs geweest tot we de storing hadden gelokaliseerd. Dat is achteraf wel grappig ja.'

Ondanks dat Arkesteijn zijn handen vol heeft met technische zaken vragen ook andere taken zijn aandacht. Zo heeft hij zijn wekelijkse stafvergaderingen, waarin van elke afdeling iemand zitting heeft en onder andere wordt besloten wat er met de adviezen van de interne kwaliteitscommissie wordt gedaan. Daarnaast geeft hij nieuw personeel een technische spoedcursus in geval van calamiteiten en is hij als technische man natuurlijk betrokken bij de brandpreventie. Blijft er nog iets te wensen over? 'Ja zeker', lacht Arkesteijn, 'het hotel een weekje plat voor groot onderhoud.'

Overig nieuws