Hoog op smaak

25 februari 2016 |
Hoog op smaak

Beleven, een toevoegde waarde creëren, is ‘hot and happening’. De heersende opinie is dat de hedendaagse mens meer en
meer kicks en belevenissen wil meemaken en zich steeds meer gaat gedragen als ‘Rupsje Nooitgenoeg’. Dientengevolge zijn we steeds meer en extremere 'belevenissen' aan het creëren voor onze gasten. We hopen dat de gasten vervolgens hun ervaringen met een ‘go pro’ of via een ‘vlog’ delen met iedereen die ze kennen. Meer en sneller beleven, het adagium van onze tijd. Tegelijkertijd is de behoefte aan verstilling, rust en zelfverwezenlijking sterk stijgend. Kloosters zitten vol met mensen die zich willen bezinnen en het aantal zelfhulpboeken rijst de pan uit. Authenticiteit is hierbij het toverwoord.

Twee tegenstrijdige stromingen die vragen om een adequate aanpak. Steeds vaker constateer ik echter dat we het wel erg ingewikkeld maken en soms de consequenties van een 'belevenis' creëren niet meer helemaal overzien. Recent verbleef ik in een luxehotel waar ik na een wandeling terug kwam in een grote lobby waar het erg 'rook' naar wafels die er tijdens de thee ‘real time’ werden gemaakt. Zonder afzuiging natuurlijk, met als effect dat de geur erg overheersend was in de lobby en de hotelgangen. Wij kregen er geen trek van… Een paar oudere gasten stonden bij de lift aan hun kleren te ruiken… Een simpel voorbeeld van net iets te veel beleving willen bieden en, in mijn optiek, niet passend bij het concept van een luxehotel. Ik vraag mij af of gasten hierop zitten te wachten.

Zoals zo veel in de huidige samenleving vind ik dat deze belevenis ‘te hoog op smaak’ is, hetgeen bevestigd werd door de geur in de lobby! Belevenissen moeten passen binnen je concept, bij je doelgroep en geloofwaardig zijn, anders bereik je naar mijn mening een averechts effect.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: