Hoog op smaak

25 februari 2016 |
Hoog op smaak<

Beleven, een toevoegde waarde creëren, is ‘hot and happening’. De heersende opinie is dat de hedendaagse mens meer en
meer kicks en belevenissen wil meemaken en zich steeds meer gaat gedragen als ‘Rupsje Nooitgenoeg’. Dientengevolge zijn we steeds meer en extremere 'belevenissen' aan het creëren voor onze gasten. We hopen dat de gasten vervolgens hun ervaringen met een ‘go pro’ of via een ‘vlog’ delen met iedereen die ze kennen. Meer en sneller beleven, het adagium van onze tijd. Tegelijkertijd is de behoefte aan verstilling, rust en zelfverwezenlijking sterk stijgend. Kloosters zitten vol met mensen die zich willen bezinnen en het aantal zelfhulpboeken rijst de pan uit. Authenticiteit is hierbij het toverwoord.

Twee tegenstrijdige stromingen die vragen om een adequate aanpak. Steeds vaker constateer ik echter dat we het wel erg ingewikkeld maken en soms de consequenties van een 'belevenis' creëren niet meer helemaal overzien. Recent verbleef ik in een luxehotel waar ik na een wandeling terug kwam in een grote lobby waar het erg 'rook' naar wafels die er tijdens de thee ‘real time’ werden gemaakt. Zonder afzuiging natuurlijk, met als effect dat de geur erg overheersend was in de lobby en de hotelgangen. Wij kregen er geen trek van… Een paar oudere gasten stonden bij de lift aan hun kleren te ruiken… Een simpel voorbeeld van net iets te veel beleving willen bieden en, in mijn optiek, niet passend bij het concept van een luxehotel. Ik vraag mij af of gasten hierop zitten te wachten.

Zoals zo veel in de huidige samenleving vind ik dat deze belevenis ‘te hoog op smaak’ is, hetgeen bevestigd werd door de geur in de lobby! Belevenissen moeten passen binnen je concept, bij je doelgroep en geloofwaardig zijn, anders bereik je naar mijn mening een averechts effect.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: