Hoog op smaak

25 februari 2016 |
Hoog op smaak<

Beleven, een toevoegde waarde creëren, is ‘hot and happening’. De heersende opinie is dat de hedendaagse mens meer en
meer kicks en belevenissen wil meemaken en zich steeds meer gaat gedragen als ‘Rupsje Nooitgenoeg’. Dientengevolge zijn we steeds meer en extremere 'belevenissen' aan het creëren voor onze gasten. We hopen dat de gasten vervolgens hun ervaringen met een ‘go pro’ of via een ‘vlog’ delen met iedereen die ze kennen. Meer en sneller beleven, het adagium van onze tijd. Tegelijkertijd is de behoefte aan verstilling, rust en zelfverwezenlijking sterk stijgend. Kloosters zitten vol met mensen die zich willen bezinnen en het aantal zelfhulpboeken rijst de pan uit. Authenticiteit is hierbij het toverwoord.

Twee tegenstrijdige stromingen die vragen om een adequate aanpak. Steeds vaker constateer ik echter dat we het wel erg ingewikkeld maken en soms de consequenties van een 'belevenis' creëren niet meer helemaal overzien. Recent verbleef ik in een luxehotel waar ik na een wandeling terug kwam in een grote lobby waar het erg 'rook' naar wafels die er tijdens de thee ‘real time’ werden gemaakt. Zonder afzuiging natuurlijk, met als effect dat de geur erg overheersend was in de lobby en de hotelgangen. Wij kregen er geen trek van… Een paar oudere gasten stonden bij de lift aan hun kleren te ruiken… Een simpel voorbeeld van net iets te veel beleving willen bieden en, in mijn optiek, niet passend bij het concept van een luxehotel. Ik vraag mij af of gasten hierop zitten te wachten.

Zoals zo veel in de huidige samenleving vind ik dat deze belevenis ‘te hoog op smaak’ is, hetgeen bevestigd werd door de geur in de lobby! Belevenissen moeten passen binnen je concept, bij je doelgroep en geloofwaardig zijn, anders bereik je naar mijn mening een averechts effect.

Hans van Spronsen

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: