Hopper; de slimme manier van het boeken van je volgende reis

Auteur: Redactie
Branded Content 17 februari 2022
Hopper; de slimme manier van het boeken van je volgende reis

“Toen ik met Hopper in gesprek kwam werd ik meteen enthousiast. Dit US-based boekingsplatform vertelt je wanneer je het beste je reis kunt boeken.’ Alexander Gevers Deynoot, Global Director Chains bij het geavanceerde boekingsplatform Hopper, dat stapsgewijs de wereld aan het veroveren is, is in gesprek met Hein van Beek, founder en voormalig CEO van QL Hotels.

"Bij ons geen opgefokte urgentie teksten of doorgestreepte prijzen. Haha, nee, deze old school marketingtechnieken van marketinggoeroe Cialdini zijn absoluut achterhaald, en zeker voor onze jonge en lenige doelgroep. Het tegenovergestelde doen wij. In 70% van de gevallen vertellen we je vandaag juist niet te boeken omdat er nog betere prijzen aankomen. Door middel van big-data en geavanceerde voorspelmodellen kunnen we je met 95% zekerheid vertellen wat echt het beste moment is om te boeken."

One-stop-shop

"Wat kan je bij Hopper zoal boeken? Je vlucht, je hotel, je huurauto en binnenkort ook je tickets voor musea, schouwburg, concert en attractieparken. Een one-stop-shop. Snel, overzichtelijk, accuraat én, niet onbelangrijk, gemakkelijk."

"Mijn vorige werkgever Booking.com focuste zich met een van origine web-based platform nog vooral op de inmiddels ouder wordende generatie, zoals mijn eigen ouders. Dat hebben zij fantastisch gedaan. Hopper richt zich echter op de volgende/jongere doelgroep, niet op de massa, maar op de generatie die met Apps is opgegroeid. Kijk naar de super-apps in Azië zoals WeChat en bijvoorbeeld Pinduoduo. Met deze apps kan je je hele leven én bedienen én delen met je vrienden. In de westerse wereld lopen we hier enorm op achter en nu is het wachten op degene die in dit gat springt. Vandaar onze duidelijke keuze ‘app-first’, met andere woorden, alles via de smartphone. 70% van onze boekers is jonger dan 35 jaar en zij begrijpen apps dan ook beter dan wie dan ook."

Duidelijk, snel en eigentijds

"Een aardig niet onbelangrijk detail: Hopper was in 2021 de meest gedownloade travel app in de Verenigde Staten en tikt nu bijna de 70 miljoen downloads aan.  Hopper heeft in de US in no-time met zijn eigentijdse producten de markt strategisch veroverd en rolt nu zijn producten wereldwijd zorgvuldig uit. Ja, ook de Nederlandse hotels zijn al goed vertegenwoordigd op Hopper. Waarom? Door duidelijkheid, snelheid en niet onbelangrijk, door eigentijdse vormgeving."

Marketing voornamelijk via sociale media

"Onze marketingstrategie is eenvoudig. Onze doelgroep bereiken we bijna niet meer via de traditionele wegen zoals Google Ads en Meta’s maar via social influencing op de kanalen waar zij geïnformeerd en geïnspireerd wordt. Denk dan aan TikTok, Instagram en Facebook. Hier komt dan ook 30% van onze traffic vandaan. Deze social-kanalen bereiken miljarden actieve gebruikers op maandbasis. Dit maakt dat we op het gebied van customer acquisition niet de concurrentie aangaan met onze partners maar voor hen additionele klanten binnenhalen"

Fintech Price Freeze

"Iets wat we weinig tot niet in de reiswereld zien, is het gebruik van FinTech. Hopper is hierin een van de first movers en heeft FinTech op het Hopper platform geïmplementeerd. Laat ik één hotel voorbeeld uitlichten: Price Freeze. Wat betekent dat? Iedereen herkent de angst bij het drukken op de ‘boek nu’-knop. Je vraagt je als consument af of dit wel de juiste keuze is. Je wilt deze kamer wel boeken, maar wat als de prijs nog in je voordeel zou kunnen veranderen. Het kan ook zijn dat je wel wilt boeken, maar dat je nog niet het hele verschuldigde bedrag op je rekening hebt staan. Hier hebben wij het volgende op gevonden: door middel van onze Price Freeze-functionaliteit kun je de prijs vastzetten tussen 1 tot 60 dagen door middel van een aanbetaling van zo’n 10%. Stijgt de prijs, dan zijn de kosten voor Hopper, zakt de prijs, dan krijg je de kamer voor die lagere prijs en betaal je alleen nog het resterende bedrag. Mooi toch? Hopper neemt 100% van het financieringsrisico. Wat je hiermee bereikt? Bij de boeker haal je de angst uit het boekproces."

Meer direct boekingen

"Deze FinTech-technologie biedt Hopper niet alleen aan op zijn eigen platform, maar ook via white-labels en API-constructies wordt deze functionaliteit gratis geïmplementeerd op platformen (web en app) van derden. Bedrijven waaronder Kayak, Trip.com, MakeMyTrip, Amadeus en Capital One gebruiken onze FinTech/Cloud producten. Binnenkort staan ook de eerste airlines en hotelketens op dit lijstje. Wat zij hiermee bereiken is meer directe boekingen en het behoud van website/app bezoeker. Zij hebben immers al besloten om bij jou te boeken door middel van de gemaakte aanbetaling."

Transparanter

"Samen met onze partners brengt Hopper de gehele travel-industrie op een unieke manier naar een hoger niveau, ongeacht het boekingsplatform waarvoor gekozen wordt. Of de boeking dan direct of via een derde partij gerealiseerd wordt, maakt echt niet uit. Het wordt voor alle partijen een stuk transparanter en makkelijker."

Gevers Deynoot

Alexander Gevers Deynoot (1986) is sinds 2021 werkzaam voor het in de US gevestigde Hopper als Global Director Chains. Hij is verantwoordelijk voor de hotelketens. Voorheen was Gevers Deynoot circa 7 jaar werkzaam bij Booking.com waar hij onder andere werkte binnen het Global Supply Team.

Price Freeze

Price Freeze is een van de FinTech technieken die Hopper gebruikt. In totaal biedt Hopper inmiddels meer dan 10 verschillende FinTech producten aan op diverse platforms. 1 op de 4 boekers maakt gebruik van de Price Freeze, waarbij 84% deze functionaliteit weer gebruikt bij hun volgende boeking. Per transactie wordt 1 à 2 FinTech producten geboekt. Hiermee wordt de bemiddelde waarde per transactie met gemiddeld 12% verhoogd.

Overig nieuws