Horeca: overheid moet consumentenvertrouwen herstellen

7 oktober 2004 |

Het is van groot belang, dat de overheid aan de burgers duidelijk maakt waarom bezuinigingen en maatregelen noodzakelijk zijn,' meent Hajé de Jager, voorzitter van de werkgeversorganisatie Koninklijk Horeca Nederland. Tijdens de ledenraad van de vereniging maakt de voorzitter in zijn rede v duidelijk dat het beleid van de regering wordt onderstreept. 'Maar de manier waarop het kabinet dit communiceert verdient geen schoonheidsprijs. We ondersteunen daarom ook het idee van een bemiddelende rol van bijvoorbeeld de SER in het conflict met de vakbeweging.' KHN steunt in grote lijn het hervormingsbeleid, maar zowel strategisch als inhoudelijk weet het kabinet onvoldoende duidelijk te maken waarom maatregelen noodzakelijk zijn om de economie er weer bovenop te krijgen. 'De afgelopen maanden doen zich ontwikkelingen voor, die onmiskenbaar wijzen op herstel van het economisch klimaat," stelt De Jager. 'De toekomst ziet er een stuk beter uit dan vorig jaar om deze tijd, maar door het ontbreken van consumentenvertrouwen heb ik voor de horeca een minder rooskleurig beeld. Het economisch klimaat waarin wij vandaag opereren, is grimmig en grillig.' Herstel van het consumentenvertrouwen en de werkgelegenheidsverwachtingen zijn essentiële voorwaarden voor een duurzaam herstel van de consumptieve bestedingen in Nederland, meent hij. 'Als de politieke leiders in dit land voor boeman gaan spelen, gaat de hand op de knip. Wat de overheid nu wel moet doen, is voorwaarden scheppen voor een gezonde ontwikkeling van het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld door de administratieve belasting van deze economie te saneren,' aldus De Jager. 'Indien het kabinet een bemiddelaar toelaat, kan ze wellicht duidelijker maken aan de vakbonden en dus aan de samenleving wat noodzakelijk is. Hierdoor zullen de consumentenbestedingen uiteindelijk stijgen en daarmee de economische ontwikkelingen. De onvrede en onzekerheid gaan ten koste van de koopkracht.'

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: