Horeca verbetert in 2016 omzet en solvabiliteit

6 juni 2017 | Thijs Jacobs

De horeca heeft in 2016 volop weten te profiteren van de aantrekkende economie en koopkracht. De omzetgroei kwam uit op 8,2 procent, ruim beter dan het mkb-gemiddelde van 7,4 procent. Dit betekende wel een lichte vertraging ten opzichte van 2015, toen de groei ruim 10 procent bedroeg, maar een verdubbeling ten opzichte van 2014.

De winstgroei steeg in de horeca gemiddeld met ruim 18 procent. Dit was iets lager dan het landelijk gemiddelde van 20,4 procent en aanzienlijk lager dan in 2015 toen dit nog 32,6 procent was.  Dit blijkt uit het nieuwe SRA-rapport ‘Branches in Zicht 2017, de harde cijfers van Nederlandse ondernemingen’.

Sterke stijging personeelskosten

De winst werd gedrukt door de relatief sterke stijging van de personeelskosten: deze namen met 7,5% toe terwijl (mkb-gemiddelde: +6%). SRA-branche-experts noemen als belangrijke verklaring voor de hoge personeelskosten het tekort aan personeel en vooral het tekort aan gespecialiseerde chefkoks. 

Ook de kosten voor sociale zekerheid, onderdeel van de personeelskosten, waren met 12,9% fors en hoger dan gemiddeld (10,8%). Een plausibele verklaring ligt in de hoge sectorpremies die horeca-ondernemers moeten betalen bij kortlopende arbeidscontracten.

Dubbele cijfers

De groei in de horeca werd breder gedragen dan in eerdere jaren. Zo nam het percentage bedrijven met een stabiele of hogere omzet toe van 61% naar 68,5%. Dit lag boven het mkb-gemiddelde.

De winst ging in de logiesverstrekking (hotels) en bij eet- en drinkgelegenheden in de dubbele cijfers omhoog. De aantrekkende consumptie ging lange tijd grotendeels voorbij aan de cafés, als gevolg van de forse concurrentie, strengere regels en wetgeving. In de afgelopen twee jaar zijn relatief veel ‘traditionele’ cafés verdwenen. De zaken die zijn overgebleven, hebben vaak een onderscheidend aanbod en dat is gunstig gebleken voor deze deelbranche.

Solvabiliteit verbetert sterk

Aan de kostenkant viel de relatief beperkte groei van de pensioenpremies op: +4,7% (+9,2% voor het totale mkb). De lonen stegen met +7,7% echter harder dan in 2015 (+6%), net als de kosten voor sociale zekerheid (+12,9%, versus +10,8% voor het totale mkb). Erg positief was de aanzienlijke verbetering van de solvabiliteit. Waar deze in 2015 nog verslechterde, kwam in 2016 een plus van 13% uit de bus. Het eigen vermogen steeg met ruim 16%.

Groei houdt naar verwachting aan

De horeca zal ook dit jaar naar verwachting omzetgroei laten zien, over de hele linie. Wel zal de groei waarschijnlijk enigszins afvlakken. Een belangrijk thema blijft het aantrekken en behouden van goed personeel. De branche zal meer moeten investeren in menselijk kapitaal.

Over het onderzoek

De SRA-rapporten ‘Branches in Zicht 2017; de harde cijfers van Nederlandse ondernemingen’, bevatten de belangrijkste financiële kengetallen van het Nederlandse mkb. Onderscheid wordt gemaakt in de branches: automotive, bouw, detailhandel, horeca, industrie, specialistische zakelijke dienstverlening, medische zorg en logistiek. Per branche zijn cijfers beschikbaar over omzet- en winstontwikkeling, bedrijfskosten en -bezittingen in 2016.

De rapporten zijn gebaseerd op een grootschalige cijferanalyse van 130.000 jaarrekeningen uit de SRA-Benchmarkdatabase, genaamd Branche in Zicht (BiZ). De massa, validiteit en actualiteit van deze data zijn uniek. De jaarrekeningen zijn afkomstig van SRA-kantoren en worden in elektronisch formaat aangeleverd en volledig automatisch ingelezen in het SRA-BiZ Online Benchmarkplatform.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: