Horecagasten testen straks zelf hun eten

15 december 2015 |
Horecagasten testen straks zelf hun eten<

Health is een belangrijk onderdeel voor techbedrijven. Binnen niet al te lange tijd zullen ook in jouw zaak gasten zitten die zelf een apparaatje
bij zich hebben waarmee ze precies kunnen onderzoeken wat er in het eten zit. Van gluut en pesticide tot kwikgehalte en bactieriën, het kan dadelijk allemaal. De Nima sensor is een voorbeeld van een apparaatje dat gerechten op aanwezigheid van gluten kan testen.
Voedselveiligheid
The Wall Street Journal heeft een overzichtje gemaakt, waarin het Nima-apparaatje ook voorkomt. Het wantrouwen van de burger ten opzichte van 'industrieel voedsel' is groeiende. De horeca heeft in bepaalde werelddelen of streken toch al niet zo'n goede naam. In de Verenigde Staten kampte Chipotle Mexican grill met een uitbraak van het norovirus en werden in totaal 128.000 mensen gehospitaliseerd vanwege voedselvergiftigingen. In China heb je het voorbeeld van het vergiftigde babymelkpoeder, alhoewel dat meer een retailincident is geweest.

Schandalen genoeg
Ook in Nederland is er scepsis ten opzichte van producenten van voedsel, vooral jegens massaproductie. Programma's zoals Keuringsdienst van Waarde spelen hier handig op in. Gelukkig hebben we hier (nog) niet een voedselschandaal van de omvang van die in China en de VS gehad, maar herinner je je het paardenvleesschandaal nog? Daar is niemand ziek van geworden (voor zover wij weten), maar heeft de beeldvorming van consumenten ten aanzien van vlees en vleeshandelaren wel sterk veranderd.

Markt wordt opengebroken
Het zelf kunnen meten van voedsel stelt de markt open voor veel bedrijven. Pop-up straatkraampjes hoeven straks vast geen toestemming van de NVWA te krijgen, aangezien de gasten zelf het eten kunnen testen. De rotte appels haalt het grote publiek er zelf wel uit... Het Israëlische bedrijf Consumer Physics heeft nu al een handzaam apparaatje ontwikkeld. Het apparaatje scant de oppervlakte van voedsel. De reflectie geeft vervolgens informatie over het product. Het gaat hard met de technologie en de horeca krijgt dadelijk een nog bewustere gast over de vloer.

Reageren mag!
Zelfscannende gasten. Een gruwel of een zegen? Vertel het ons via "redactie@uitgeverijps.nl"
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: