Horecasector betaalt facturen het snelst

23 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Het betaalgedrag van het Nederlandse bedrijfsleven is in het derde kwartaal van 2018 verslechterd. Facturen worden nu na gemiddeld 40,6 dagen voldaan. Dat is 0,7 dagen langzamer dan in het eerste half jaar van 2018. Dit blijkt uit de nieuwste Barometer Betaalgedrag van bedrijfsinformatiespecialist Graydon. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het aantal dagen voordat een factuur wordt betaald, gelijk gebleven.

Niet gedaald

“Het is voor het eerst in vijf jaar tijd dat het betaalgedrag van het bedrijfsleven in het derde kwartaal niet gedaald is ten opzichte van het jaar ervoor. Of dit betekent dat het betaalgedrag zich stabiliseert, moet nog blijken. Het aantal dagen voordat een factuur wordt betaald, is sinds 2013 gedaald met 4,2 dagen”, zegt Maurice van Weerdenburg van Graydon. “Daarentegen is het betaalgedrag sinds het eerste kwartaal van dit jaar met bijna 1,5 dag is verslechterd. Hoewel het eerste kwartaal over het algemeen een iets beter betaalgedrag laat zien dan het derde kwartaal, is deze verslechtering van 3,6 procent nog niet eerder zo groot geweest.”

Horecasector aan kop

Uitgesplitst op sectorniveau zien we in de Graydon Barometer Betaalgedrag dat facturen in de Horecasector het snelst worden betaald. Deze sector voldoet haar facturen gemiddeld na 38,8 dagen. Daarmee betaalt de sector haar facturen even snel als een jaar geleden en 0,7 dagen sneller dan in het tweede kwartaal van 2018. De Cultuur, sport en recreatiesector volgt op de tweede plaats met 39,7 dagen, een toename van 0,7 dagen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is de derde plaats voor de Energiebranche, die vorig jaar nog de één traagste betalers was. In deze sector worden facturen nu na 39,9 dagen voldaan, een verbetering van 4,2 dagen in vergelijking met het derde kwartaal van 2017. Van de overige sectoren betaalt de Transport en Logistieksector haar facturen wederom het traagst (44,1 dagen). Dit is echter wel 0,8 dagen sneller dan het tweede kwartaal van dit jaar. Ook de Onderwijssector (42,8 dagen) en de Water- en afvalverwerking (42,7 dagen) behoren tot de traagste betalers.

Zeeland en Drenthe snelst betalende provincies

Kijken we naar de provincies, dan zien we net als vorig jaar dat facturen het snelst worden voldaan in de provincie Zeeland. Tijdens het derde kwartaal van 2018 betalen bedrijven in deze provincie facturen met gemiddeld 38,8 dagen. Dit is 1,2 dag trager dan in dezelfde periode vorig jaar. Een grote stijger dit jaar is de provincie Drenthe. Deze provincie staat in het derde kwartaal van 2018 op nummer twee met 39,2 dagen. Facturen worden daarmee 1,7 dagen sneller betaald dan vorig jaar en 1,9 dagen sneller dan het tweede kwartaal van 2018. Voor het zesde jaar op rij worden facturen het traagst betaald in Flevoland (41,7 dagen) maar deze provincie laat wel een verbetering zien van 0,9 dagen ten opzichte van het derde kwartaal van 2017. De andere hekkensluiters in het derde kwartaal zijn Zuid-Holland (41,3 dagen) en Noord-Holland (41,0 dagen). Noord-Holland betaalt hiermee facturen een halve dag later dan vorig jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: