Horecawerknemers willen nieuwe cao

26 april 2017 | Roy Spijker
Horecawerknemers willen nieuwe cao

Koninklijke Horeca Nederland heeft maandag een petitie ontvangen waarin een oproep wordt gedaan voor een niewe horeca cao. De brief is gestuurd door vier horecamedewerkers, die een facebookpagina 'De Nieuwe horeca cao' zijn gestart.

Volgens de facebookpagina zit de horeca nu al 3 jaar zonder cao en hebben veel collega's daar hun ongenoegen al over geuit. Op de pagina staat: "Koks, kelners en ander Horeca medewerkers zitten nu al 3 jaar (in onderstaand plaatje was dat nog korter) zonder CAO. Onze lonen lopen daardoor inmiddels minimaal 6% achter in vergelijking tot andere sectoren."

Tegen dagblad Trouw zeggen de vier graag anoniem te willen blijven. "Er heerst nogal een angstcultuur in de horeca. Medewerkers komen er niet snel voor hun belangen op. Het is als snel: voor jou tien anderen."

Brief
In de brief, die inmiddels als 1300 keer is ondertekend, staat het volgende:

Aan de voorzitter van
Koninklijke Horeca Nederland

Geachte heer Willemsen,

Deze brief ontvangt u van 500 (of meer) verontruste medewerkers uit verschillende Horeca bedrijven. Wij menen u deze brief te moeten schrijven omdat wij het beu zijn dat er nog steeds geen Horeca CAO tot stand is gekomen en daar zelfs niet tussen KHN en de vakbonden over onderhandeld wordt.


De laatste Horeca CAO liep af op 1 april 2014. In datzelfde jaar constateerde FNV Horeca dat de lonen in de Horeca sector tot de laagste van Nederland behoorden. Zelfs lonen in bijvoorbeeld de schoonmaak sector lagen toen al beduidend boven het niveau van de Horeca. Helemaal als diverse toeslagen voor onregelmatig werk werden meegeteld. Destijds was het dus al noodzakelijk om middels goede CAO afspraken een inhaalslag te plegen.

Nu zijn we 3 jaar verder. Wij moeten constateren dat het inmiddels meer dan goed gaat met de Horeca. Uit diverse bronnen valt op te maken dat de Horeca flink groeit en de omzetten en winsten stevig toenemen.

Helaas zij de revenuen van deze groei nagenoeg geheel in de zakken van de werkgevers verdwenen. De werknemers in de Horeca hebben er niet van mee mogen profiteren, terwijl wij deze groei door ons werk wel mogelijk hebben gemaakt. Dat vinden wij zeer oneerlijk.

Wat wij ook oneerlijk vinden is dat de werkgevers door middel van de zgn. ?arbeidsvoorwaardenregeling? (AVR) eenzijdig de voorwaarden opleggen waartegen wij ons werk moeten doen. En de werkgevers doen dat natuurlijk zo zuinigjes mogelijk.

Zoals gezegd, wij zijn het beu om al 3 jaar zonder CAO ons werk te moeten doen en te zien dat onze achterstand t.o.v. de rest van werkend Nederland alleen maar verder oploopt. Daarom verlangen we van u dat u snel met de vakbonden om tafel gaat om een CAO voor onze sector af te sluiten, waarbij onze arbeidsvoorwaarden weer aansluiting vinden bij de arbeidsvoorwaarden in andere sectoren. Met andere woorden een CAO dus, waarbij een deel van de achterstanden wordt weggewerkt.

Graag zien wij dat er tegen 1 juni 2017 zicht is op zo?n CAO. Mocht dat niet het geval zijn, dan zullen wij als personeel druk op de ketel gaan zetten.

Hoogachtend,

Reactie KHN

Inmiddels heeft Koninklijke Horeca Nederland gereageerd op de brief. 

Beste horecamedewerkers en initiatiefgroep “De nieuwe horeca cao”,

Graag bevestig ik de ontvangst van uw brief waarin u verzoekt voor juni aan te geven of er zicht is op een cao-overleg met vakbonden. Ik zeg u dit toe. Uiterlijk eind mei kom ik hier bij u op terug.

KHN waardeert uw betrokkenheid en inzet zeer. Wij zullen ons zorgvuldig beraden op de inhoud van uw brief, daarbij ook in ogenschouw nemend nieuwe regelgeving uit Den Haag, voortgang formatie en ontwikkelingen in de “polder”.

In onze reactie aan u gaan wij in op uw zorg en uw vragen en uiteraard ontvangt u daarbij ook nadere uitleg.

Met vriendelijke groet,
Robèr Willemsen 
Voorzitter Koninklijke Horeca Nederland

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketen uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal van ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: